![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
26. októbra 2012
Výstava OBRAZ?!...
Výstava OBRAZ?!... si položila za cieľ priblížiť premeny, ktoré sa udiali s tradičným výtvarným typom – závesným – obrazom pod vplyvom nástupu nových tendencií tzv. „inej“ kreativity, ...
Zdieľať

Naša výstava je čiastkovou sondou do procesov, ktoré prebiehali v slovenskom umení približne od polovice 60. rokov po začiatok 80. rokov 20. storočia; kým začiatok tohto obdobia bol slobodným rozbehom a znovuotváraním okien do sveta, 70. roky priniesli neslobodu a ideologické oklieštenie tvorby, počas ktorého si svoj nezávislý názor dokázali uhájiť nemnohí tvorcovia. Opreli sme našu (do istej miery historicky fragmentárnu) obrazovú úvahu o kolekciu diel štyroch kľúčových osobností slovenskej neo-avantgardy: Stana Filka (1937), Petra Bartoša (1938), Júliusa Kollera (1939 – 2007) a Rudolfa Sikoru (1946). V rokoch socializmu boli všetci aktívnymi postavami neoficiálnej – alternatívnej výtvarnej scény; prešli obdobím vzájomnej spolupráce, skupinových aktivít, až u všetkých z nich prevážilo silné autorské ego, ktoré napokon každému udalo vlastnú cestu. Zarezonovalo mimoriadne silne, o čom hovorí skutočnosť, že všetci si svojím umením vydobyli medzinárodné renomé, priazeň odbornej verejnosti, ich diela sú súčasťou významných domácich, ale aj svetových galérií, múzeí a súkromných zbierok.
Aj keď premena obrazu je hlavným leitmotívom expozície, doplnili sme ju aj o iné médiá (koncepty, kresby, projekty), ktoré novú obraznosť diel pomáhali spoluvytvárať. Tri interpunkčné znamienka v názve, ktoré sa často objavovali aj v dielach autorov našej výstavy, sa stali svojho druhu emblematickými signálmi výstavy, znameniami, ktoré akoby za sebou otvárali nové a tak trochu záhadné, avšak provokujúce priestory na myslenie...V neposlednom rade chceme vám, hosťom a návštevníkov Zoya Museum, priblížiť pochopenie možno nie príliš tradičnej sféry výtvarnej vizuality – dať nové podnety na uvažovanie, rozširovanie hraníc videnia a poznania, k uvedomovaniu si hodnôt, ku kladeniu otázok a možno aj k (nekončiacemu) hľadaniu odpovedí... Čo všetko môže byť OBRAZ, čo všetko je umeNIE...
PETER BARTOŠ (*1938, Praha) je popri Kollerovi jedným z prvých protagonistov umenia konceptu a akcie na Slovensku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1957 – 1965, prof. J. Želibský, J. Mudroch), u prof. P. Matejku absolvoval postgraduálne štúdium (1966 – 1967). Patrí k najťažšie uchopiteľným, ale zároveň k najoriginálnejším postavám slovenského konceptu, okrem experimentov s maľbou a obrazom, sa venoval aj „animalartu a krajinnej ekologickej tvorbe v konceptuálnom i praktickom zmysle. Z medzinárodných výstav: Body and the East. From the 1960 to the Present, Moderna Galerija, Lubljana (1998); Global Conceptualism: Points of Origin. 1950’s – 1980’s, Queens Museum of Art, New York (1999) etc.
STANO FILKO (*1937, Veľká Hradná) patrí k najvšestrannejším a najradikálnejším umelcom slovenskej výtvarnej scény; v bohatej tvorbe využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá: objekt, environment, happening a akciu, maľbu i multimediálnu inštaláciu. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1959 – 1965, prof. P. Matejka). Roku 1981 emigroval z Československa, pôsobil v Nemecku a USA (1983 – 1990). Vo Veľkej Hradnej (pri Bánovciach nad Bebravou) buduje osobnú galériu – inštitút. Z medzinárodných výstav: Cinétisme. Spectacle. Environnement (1968) v Grenobli; Sixième biennale de Paris (1969), na Documenta 7 v Kasseli (1982); Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Biennnale di Venezia (2005) etc.
JÚLIUS KOLLER (*1939, Piešťany – †2007, Bratislava), priekopník „inej“ tvorivosti, bol maliarom, autorom akcií, projektov a konceptov, ktorými polemicky komentoval aktuálnu spoločenskú, civilizačnú a kultúrnu situáciu, ktorého tvorba sa v posledných rokoch presadila v širokom medzinárodnom kontexte. Študoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1959 – 1965, prof. J. Želibský). Z medzinárodných výstav: Face a l’histoire, Centre Pompidou, Paríž (1997); Aspekte | Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Global Conceptualism: Points of Origin 1950s – 1980s, Queens Museum of Art, New York (1999); Utopia Station. 50. Espositione Internationale d’Arte, Biennale di Venezia, Benátky (2003) Promesses du Passée, Centre Pompidou. Musée National d’Art Moderne, Paris (2010) etc.
RUDOLF SIKORA (*1946, Žilina) patrí od 70. rokov 20. storočia k najvýznamnejším postavám slovenského výtvarného umenia, bol aktívny na neoficiálnej – alternatívnej scéne.
Venuje sa maľbe, kresbe, grafike, fotografii, akčnému umeniu, tvorbe objektov a inštalácií, neodmysliteľnou stránkou jeho osobnosti je spoločenský aktivizmus. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1963 – 1969, prof. P. Matejka), kde neskôr pôsobil (1990 – 2004), v pedagogickej činnosti pokračoval na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach (do 2011). Z medzinárodných výstav: Europa, Europa, Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn (1994); Der Riss im Raum, Martin-Gropius-Bau, Berlín (1994); Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Light Years: Conceptual Art and the Photograph 1964 – 1977, Art Institute, Chicago (2011) etc.
Diela na výstavu zapožičali: Aukčná spoločnosť SOGA | Galéria mesta Bratislavy | Slovenská národná galéria| Zoya Gallery | Prvá slovenská investičná skupina | Roman Fecik Gallery | súkromní majitelia a autori
Usporiadatelia: Zoya Museum & Aukčná spoločnosť SOGA
Termín: 21. október 2012 – 3. marec 2013
Miesto: ELESKO wine park, Partizánska 2275, Modra
Vernisáž: 21. október (nedeľa) o 16:00 hod.
Otváracie hodiny:
PO-UT: zatvorené
ST-SO: 12:00 – 21:00
NE 12:00 – 18:00
Kurátori: Katarína Bajcurová, Ján Abelovský, Július Barczi
www.zoyamuseum.sk
www.soga.sk