|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. októbra 2012
Výstava OBRAZ?!...
Usporiadatelia: Zoya Museum & Aukčná spoločnosť SOGA Termín: 21. október 2012 – 3. marec 2013 Miesto: ELESKO wine park, Partizánska 2275, Modra Vernisáž: 21. október (nedeľa) o ...
Zdieľať
BRATISLAVA 25. októbra (WBN/PR) - Usporiadatelia: Zoya Museum & Aukčná spoločnosť SOGA
Termín: 21. október 2012 – 3. marec 2013
Miesto: ELESKO wine park, Partizánska 2275, Modra
Vernisáž: 21. október (nedeľa) o 16:00 hod.
Otváracie hodiny:
PO-UT: zatvorené
ST-SO: 12:00 – 21:00
NE 12:00 – 18:00
Kurátori: Katarína Bajcurová, Ján Abelovský, Július Barczi
www.zoyamuseum.sk
www.soga.sk
Kontakty: alexandra@ef.sk; barczi@soga.sk; katarina.bajcurova@sng.sk
Diela na výstavu zapožičali: Aukčná spoločnosť SOGA | Galéria mesta Bratislavy | Slovenská národná galéria| Zoya Gallery | Prvá slovenská investičná skupina | Roman Fecik Gallery | súkromní majitelia a autori
Výstava OBRAZ?!... si položila za cieľ priblížiť premeny, ktoré sa udiali s tradičným výtvarným typom – závesným – obrazom pod vplyvom nástupu nových tendencií tzv. „inej“ kreativity, hlavne konceptuálneho umenia. Veľmi jednoducho povedané, umelecké dielo sa tu stotožnilo s ideou a idea sama sa stala umeleckým dielom, čo malo zásadné dôsledky na jeho formu. Čoraz viac sa dematerializovalo, strácalo svoju predchádzajúcu mediálnu určitosť; konceptuálny obraz tak mohol dostať podobu textu, pojmu, diagramu, fotografie, plánu, mapy, objektu, fotografie etc. Nech vás preto nemýli, že obraz na našej výstave sa nepodobá obrazu, tak ako ho možno poznáte. Bola to vývojová premena, ktorou sa v slovenských pomeroch viacerí umelci pokúsili polemicky reflektovať a analyzovať pojem umenia cez „krajné polohy“ obrazu; urobiť radikálne obrazoborecké gesto, ktorým sa chceli vymedziť voči minulosti, ísť s krokom času.
Naša výstava je čiastkovou sondou do procesov, ktoré prebiehali v slovenskom umení približne od polovice 60. rokov po začiatok 80. rokov 20. storočia; kým začiatok tohto obdobia bol slobodným rozbehom a znovuotváraním okien do sveta, 70. roky priniesli neslobodu a ideologické oklieštenie tvorby, počas ktorého si svoj nezávislý názor dokázali uhájiť nemnohí tvorcovia. Opreli sme našu (do istej miery historicky fragmentárnu) obrazovú úvahu o kolekciu diel štyroch kľúčových osobností slovenskej neo-avantgardy: Stana Filka (1937), Petra Bartoša (1938), Júliusa Kollera (1939 – 2007) a Rudolfa Sikoru (1946). V rokoch socializmu boli všetci aktívnymi postavami neoficiálnej – alternatívnej výtvarnej scény; prešli obdobím vzájomnej spolupráce, skupinových aktivít, až u všetkých z nich prevážilo silné autorské ego, ktoré napokon každému udalo vlastnú cestu. Zarezonovalo mimoriadne silne, o čom hovorí skutočnosť, že všetci si svojím umením vydobyli medzinárodné renomé, priazeň odbornej verejnosti, ich diela sú súčasťou významných domácich, ale aj svetových galérií, múzeí a súkromných zbierok.
Aj keď premena obrazu je hlavným leitmotívom expozície, doplnili sme ju aj o iné médiá (koncepty, kresby, projekty), ktoré novú obraznosť diel pomáhali spoluvytvárať. Tri interpunkčné znamienka v názve, ktoré sa často objavovali aj v dielach autorov našej výstavy, sa stali svojho druhu emblematickými signálmi výstavy, znameniami, ktoré akoby za sebou otvárali nové a tak trochu záhadné, avšak provokujúce priestory na myslenie...V neposlednom rade chceme vám, hosťom a návštevníkov Zoya Museum, priblížiť pochopenie možno nie príliš tradičnej sféry výtvarnej vizuality – dať nové podnety na uvažovanie, rozširovanie hraníc videnia a poznania, k uvedomovaniu si hodnôt, ku kladeniu otázok a možno aj k (nekončiacemu) hľadaniu odpovedí... Čo všetko môže byť OBRAZ, čo všetko je umeNIE...
PETER BARTOŠ (*1938, Praha) je popri Kollerovi jedným z prvých protagonistov umenia konceptu a akcie na Slovensku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1957 – 1965, prof. J. Želibský, J. Mudroch), u prof. P. Matejku absolvoval postgraduálne štúdium (1966 – 1967). Patrí k najťažšie uchopiteľným, ale zároveň k najoriginálnejším postavám slovenského konceptu, okrem experimentov s maľbou a obrazom, sa venoval aj „animalartu a krajinnej ekologickej tvorbe v konceptuálnom i praktickom zmysle. Z medzinárodných výstav: Body and the East. From the 1960 to the Present, Moderna Galerija, Lubljana (1998); Global Conceptualism: Points of Origin. 1950’s – 1980’s, Queens Museum of Art, New York (1999) etc.
STANO FILKO (*1937, Veľká Hradná) patrí k najvšestrannejším a najradikálnejším umelcom slovenskej výtvarnej scény; v bohatej tvorbe využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá: objekt, environment, happening a akciu, maľbu i multimediálnu inštaláciu. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1959 – 1965, prof. P. Matejka). Roku 1981 emigroval z Československa, pôsobil v Nemecku a USA (1983 – 1990). Vo Veľkej Hradnej (pri Bánovciach nad Bebravou) buduje osobnú galériu – inštitút. Z medzinárodných výstav: Cinétisme. Spectacle. Environnement (1968) v Grenobli; Sixième biennale de Paris (1969), na Documenta 7 v Kasseli (1982); Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Biennnale di Venezia (2005) etc.
JÚLIUS KOLLER (*1939, Piešťany – †2007, Bratislava), priekopník „inej“ tvorivosti, bol maliarom, autorom akcií, projektov a konceptov, ktorými polemicky komentoval aktuálnu spoločenskú, civilizačnú a kultúrnu situáciu, ktorého tvorba sa v posledných rokoch presadila v širokom medzinárodnom kontexte. Študoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1959 – 1965, prof. J. Želibský). Z medzinárodných výstav: Face a l’histoire, Centre Pompidou, Paríž (1997); Aspekte | Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Global Conceptualism: Points of Origin 1950s – 1980s, Queens Museum of Art, New York (1999); Utopia Station. 50. Espositione Internationale d’Arte, Biennale di Venezia, Benátky (2003) Promesses du Passée, Centre Pompidou. Musée National d’Art Moderne, Paris (2010) etc.
RUDOLF SIKORA (*1946, Žilina) patrí od 70. rokov 20. storočia k najvýznamnejším postavám slovenského výtvarného umenia, bol aktívny na neoficiálnej – alternatívnej scéne.
Venuje sa maľbe, kresbe, grafike, fotografii, akčnému umeniu, tvorbe objektov a inštalácií, neodmysliteľnou stránkou jeho osobnosti je spoločenský aktivizmus. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1963 – 1969, prof. P. Matejka), kde neskôr pôsobil (1990 – 2004), v pedagogickej činnosti pokračoval na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach (do 2011). Z medzinárodných výstav: Europa, Europa, Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn (1994); Der Riss im Raum, Martin-Gropius-Bau, Berlín (1994); Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Light Years: Conceptual Art and the Photograph 1964 – 1977, Art Institute, Chicago (2011) etc.
Miesto: ELESKO wine park, Partizánska 2275, Modra
Vernisáž: 21. október (nedeľa) o 16:00 hod.
Otváracie hodiny:
PO-UT: zatvorené
ST-SO: 12:00 – 21:00
NE 12:00 – 18:00
Kurátori: Katarína Bajcurová, Ján Abelovský, Július Barczi
www.zoyamuseum.sk
www.soga.sk
Kontakty: alexandra@ef.sk; barczi@soga.sk; katarina.bajcurova@sng.sk
Diela na výstavu zapožičali: Aukčná spoločnosť SOGA | Galéria mesta Bratislavy | Slovenská národná galéria| Zoya Gallery | Prvá slovenská investičná skupina | Roman Fecik Gallery | súkromní majitelia a autori
Výstava OBRAZ?!... si položila za cieľ priblížiť premeny, ktoré sa udiali s tradičným výtvarným typom – závesným – obrazom pod vplyvom nástupu nových tendencií tzv. „inej“ kreativity, hlavne konceptuálneho umenia. Veľmi jednoducho povedané, umelecké dielo sa tu stotožnilo s ideou a idea sama sa stala umeleckým dielom, čo malo zásadné dôsledky na jeho formu. Čoraz viac sa dematerializovalo, strácalo svoju predchádzajúcu mediálnu určitosť; konceptuálny obraz tak mohol dostať podobu textu, pojmu, diagramu, fotografie, plánu, mapy, objektu, fotografie etc. Nech vás preto nemýli, že obraz na našej výstave sa nepodobá obrazu, tak ako ho možno poznáte. Bola to vývojová premena, ktorou sa v slovenských pomeroch viacerí umelci pokúsili polemicky reflektovať a analyzovať pojem umenia cez „krajné polohy“ obrazu; urobiť radikálne obrazoborecké gesto, ktorým sa chceli vymedziť voči minulosti, ísť s krokom času.
Naša výstava je čiastkovou sondou do procesov, ktoré prebiehali v slovenskom umení približne od polovice 60. rokov po začiatok 80. rokov 20. storočia; kým začiatok tohto obdobia bol slobodným rozbehom a znovuotváraním okien do sveta, 70. roky priniesli neslobodu a ideologické oklieštenie tvorby, počas ktorého si svoj nezávislý názor dokázali uhájiť nemnohí tvorcovia. Opreli sme našu (do istej miery historicky fragmentárnu) obrazovú úvahu o kolekciu diel štyroch kľúčových osobností slovenskej neo-avantgardy: Stana Filka (1937), Petra Bartoša (1938), Júliusa Kollera (1939 – 2007) a Rudolfa Sikoru (1946). V rokoch socializmu boli všetci aktívnymi postavami neoficiálnej – alternatívnej výtvarnej scény; prešli obdobím vzájomnej spolupráce, skupinových aktivít, až u všetkých z nich prevážilo silné autorské ego, ktoré napokon každému udalo vlastnú cestu. Zarezonovalo mimoriadne silne, o čom hovorí skutočnosť, že všetci si svojím umením vydobyli medzinárodné renomé, priazeň odbornej verejnosti, ich diela sú súčasťou významných domácich, ale aj svetových galérií, múzeí a súkromných zbierok.
Aj keď premena obrazu je hlavným leitmotívom expozície, doplnili sme ju aj o iné médiá (koncepty, kresby, projekty), ktoré novú obraznosť diel pomáhali spoluvytvárať. Tri interpunkčné znamienka v názve, ktoré sa často objavovali aj v dielach autorov našej výstavy, sa stali svojho druhu emblematickými signálmi výstavy, znameniami, ktoré akoby za sebou otvárali nové a tak trochu záhadné, avšak provokujúce priestory na myslenie...V neposlednom rade chceme vám, hosťom a návštevníkov Zoya Museum, priblížiť pochopenie možno nie príliš tradičnej sféry výtvarnej vizuality – dať nové podnety na uvažovanie, rozširovanie hraníc videnia a poznania, k uvedomovaniu si hodnôt, ku kladeniu otázok a možno aj k (nekončiacemu) hľadaniu odpovedí... Čo všetko môže byť OBRAZ, čo všetko je umeNIE...
PETER BARTOŠ (*1938, Praha) je popri Kollerovi jedným z prvých protagonistov umenia konceptu a akcie na Slovensku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1957 – 1965, prof. J. Želibský, J. Mudroch), u prof. P. Matejku absolvoval postgraduálne štúdium (1966 – 1967). Patrí k najťažšie uchopiteľným, ale zároveň k najoriginálnejším postavám slovenského konceptu, okrem experimentov s maľbou a obrazom, sa venoval aj „animalartu a krajinnej ekologickej tvorbe v konceptuálnom i praktickom zmysle. Z medzinárodných výstav: Body and the East. From the 1960 to the Present, Moderna Galerija, Lubljana (1998); Global Conceptualism: Points of Origin. 1950’s – 1980’s, Queens Museum of Art, New York (1999) etc.
STANO FILKO (*1937, Veľká Hradná) patrí k najvšestrannejším a najradikálnejším umelcom slovenskej výtvarnej scény; v bohatej tvorbe využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá: objekt, environment, happening a akciu, maľbu i multimediálnu inštaláciu. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1959 – 1965, prof. P. Matejka). Roku 1981 emigroval z Československa, pôsobil v Nemecku a USA (1983 – 1990). Vo Veľkej Hradnej (pri Bánovciach nad Bebravou) buduje osobnú galériu – inštitút. Z medzinárodných výstav: Cinétisme. Spectacle. Environnement (1968) v Grenobli; Sixième biennale de Paris (1969), na Documenta 7 v Kasseli (1982); Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Biennnale di Venezia (2005) etc.
JÚLIUS KOLLER (*1939, Piešťany – †2007, Bratislava), priekopník „inej“ tvorivosti, bol maliarom, autorom akcií, projektov a konceptov, ktorými polemicky komentoval aktuálnu spoločenskú, civilizačnú a kultúrnu situáciu, ktorého tvorba sa v posledných rokoch presadila v širokom medzinárodnom kontexte. Študoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1959 – 1965, prof. J. Želibský). Z medzinárodných výstav: Face a l’histoire, Centre Pompidou, Paríž (1997); Aspekte | Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Global Conceptualism: Points of Origin 1950s – 1980s, Queens Museum of Art, New York (1999); Utopia Station. 50. Espositione Internationale d’Arte, Biennale di Venezia, Benátky (2003) Promesses du Passée, Centre Pompidou. Musée National d’Art Moderne, Paris (2010) etc.
RUDOLF SIKORA (*1946, Žilina) patrí od 70. rokov 20. storočia k najvýznamnejším postavám slovenského výtvarného umenia, bol aktívny na neoficiálnej – alternatívnej scéne.
Venuje sa maľbe, kresbe, grafike, fotografii, akčnému umeniu, tvorbe objektov a inštalácií, neodmysliteľnou stránkou jeho osobnosti je spoločenský aktivizmus. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1963 – 1969, prof. P. Matejka), kde neskôr pôsobil (1990 – 2004), v pedagogickej činnosti pokračoval na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach (do 2011). Z medzinárodných výstav: Europa, Europa, Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn (1994); Der Riss im Raum, Martin-Gropius-Bau, Berlín (1994); Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viedeň (1999); Light Years: Conceptual Art and the Photograph 1964 – 1977, Art Institute, Chicago (2011) etc.