|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. augusta 2010
Vyššie preddavky pre podnikateľov od roku 2012
Podnikatelia budú pravdepodobne platiť vyššie preddavky na zdravotné poistenie. Zmeny by však mali nastať až v roku 2012. Vyplýva to z návrhu novely zákona o zdravotnom ...
Zdieľať
Ilustračné foto : SITA/AP BRATISLAVA 19. augusta (WEBNOVINY) - Podnikatelia budú pravdepodobne platiť vyššie preddavky na zdravotné poistenie. Zmeny by však mali nastať až v roku 2012. Vyplýva to z návrhu novely zákona o zdravotnom poistení, ktorú Ministerstvo zdravotníctva SR predložilo do pripomienkového konania. Rezort pritom predpokladá, že zmeny prinesú zdravotným poisťovniam na budúci rok 143,6 mil. eur. V roku 2012 by to malo byť 160,6 mil. eur a následne 174,9 mil. eur.
Vymeriavací základ pre samostatne zárobkovo činnú osobu by sa mal po novom počítať ako podiel čiastkového základu dane nezníženého o zdravotné a sociálne poistenie a príspevkov na dôchodkové sporenie a koeficientu 1,352. V súčasnosti sa vymeriavací základ znižuje o sociálne poistenie, ako aj o príspevky na dôchodkové sporenie a delí sa koeficientom 2,14. Vymeriavací základ by sa mal zároveň zjednotiť pre platenie zdravotných aj sociálnych odvodov.
Novela taktiež zavádza rovnaký minimálny základ pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne nezamestnané osoby. Minimálna platba preddavkov na poistné dobrovoľne nezamestnaných osôb bude 14 % zo 44,2 % z priemernej mesačnej mzdy. Maximálny vymeriavací základ by sa mal zvýšiť na päťnásobok priemernej mzdy.
Vymeriavacím základom na platenie odvodov u zamestnanca by sa po novom mal stať jeho príjem zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti, teda aj napríklad odchodné, odstupné, suma zdaňovaná v súvislosti s používaním motorového vozidla zamestnávateľa, časť zamestnaneckej opcie poskytnutej zamestnancovi a podobne.
Materiál taktiež rozširuje okruh zamestnancov na všetky fyzické osoby, ktorých príjem je zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti, to znamená, že sa osobný rozsah rozšíri o tzv. dohodárov a o povolania, ktoré sú vykonávané na základe zmluvy podľa Občianskeho zákonníka alebo Obchodného zákonníka a príjmy z nich sú zdaňované ako príjmy zo závislej činnosti.
Nanovo sa upravuje aj vznik verejného zdravotného poistenia zamestnanca s tým, že vzniká odo dňa vzniku právneho vzťahu zakladajúceho nárok na príjem zo závislej činnosti. Každý, kto vyplatí takto zdaňovaný príjem, bude na účely zdravotného poistenia posudzovaný ako zamestnávateľ, a bude plniť povinnosti zamestnávateľa ustanovené zákonom o zdravotnom poistení.
Návrh zákona definuje po novom aj platiteľov verejného zdravotného poistenia a robí i úpravy v rámci ročného zúčtovania. Oproti súčasnému stavu sa pridávajú kategórie poistencov, ktorí nie sú povinní vykonávať ročné zúčtovanie poisteného.
SITA
Vymeriavací základ pre samostatne zárobkovo činnú osobu by sa mal po novom počítať ako podiel čiastkového základu dane nezníženého o zdravotné a sociálne poistenie a príspevkov na dôchodkové sporenie a koeficientu 1,352. V súčasnosti sa vymeriavací základ znižuje o sociálne poistenie, ako aj o príspevky na dôchodkové sporenie a delí sa koeficientom 2,14. Vymeriavací základ by sa mal zároveň zjednotiť pre platenie zdravotných aj sociálnych odvodov.
Novela taktiež zavádza rovnaký minimálny základ pre samostatne zárobkovo činné osoby a dobrovoľne nezamestnané osoby. Minimálna platba preddavkov na poistné dobrovoľne nezamestnaných osôb bude 14 % zo 44,2 % z priemernej mesačnej mzdy. Maximálny vymeriavací základ by sa mal zvýšiť na päťnásobok priemernej mzdy.
Vymeriavacím základom na platenie odvodov u zamestnanca by sa po novom mal stať jeho príjem zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti, teda aj napríklad odchodné, odstupné, suma zdaňovaná v súvislosti s používaním motorového vozidla zamestnávateľa, časť zamestnaneckej opcie poskytnutej zamestnancovi a podobne.
Materiál taktiež rozširuje okruh zamestnancov na všetky fyzické osoby, ktorých príjem je zdaňovaný ako príjem zo závislej činnosti, to znamená, že sa osobný rozsah rozšíri o tzv. dohodárov a o povolania, ktoré sú vykonávané na základe zmluvy podľa Občianskeho zákonníka alebo Obchodného zákonníka a príjmy z nich sú zdaňované ako príjmy zo závislej činnosti.
Nanovo sa upravuje aj vznik verejného zdravotného poistenia zamestnanca s tým, že vzniká odo dňa vzniku právneho vzťahu zakladajúceho nárok na príjem zo závislej činnosti. Každý, kto vyplatí takto zdaňovaný príjem, bude na účely zdravotného poistenia posudzovaný ako zamestnávateľ, a bude plniť povinnosti zamestnávateľa ustanovené zákonom o zdravotnom poistení.
Návrh zákona definuje po novom aj platiteľov verejného zdravotného poistenia a robí i úpravy v rámci ročného zúčtovania. Oproti súčasnému stavu sa pridávajú kategórie poistencov, ktorí nie sú povinní vykonávať ročné zúčtovanie poisteného.
SITA