Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

14. septembra 2007

Vyššie mýtne bude mať na náklady dopravcov väčší dopad



Vládou schválené sadzby mýta za využívanie spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlociest a ciest prvej triedy na Slovensku od roku 2009 budú mať vyšší dopad na slovenských dopravcov ako ...



Zdieľať

BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) - Vládou schválené sadzby mýta za využívanie spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlociest a ciest prvej triedy na Slovensku od roku 2009 budú mať vyšší dopad na slovenských dopravcov ako v Českej republike (ČR) a čiastočne vyšší ako v Rakúsku či Nemecku. Takéto očakávanie po plánovanom spustení mýtneho systému vyslovil v rozhovore pre agentúru SITA vedúci katedry cestnej a mestskej dopravy na Žilinskej univerzite Jozef Gnap. Zdôvodnil to tým, že sadzby mýta na Slovensku sú aj po znížení o 20 % oproti pôvodnému návrhu ministerstva dopravy stále vyššie ako v ČR a pri niektorých kategóriách vozidiel sú vyššie aj oproti Rakúsku a Nemecku.

"Pritom napríklad v Nemecku zavedenie mýta bolo kompenzované znížením dane z motorových vozidiel, o čom sa u nás tiež nehovorí," uviedol J. Gnap. Na otázku, či je teda potrebné zníženie plánovaného mýtneho v SR, odvetil, že podľa návrhu expertov na začiatku je potrebné, aby sa diametrálne neznížili predpoklady zavedenia mýtneho a zhruba kopírovali susedné štáty. Mohlo by to totiž ohroziť budúceho prevádzkovateľa, lebo by sa mohli zmeniť prepravné prúdy. Z vyšších sadzieb mýta by sa podľa neho mali získať väčšie výnosy, ale zároveň hrozí odklon najmä tranzitnej dopravy. "Tovar sa musí prepravovať včas, rýchlo, pohodlne, a to, žiaľ, ani zavedením mýtneho sa nedá presunúť na železničnú dopravu. Tá je hlavne limitovaná ani nie tak kapacitou infraštruktúry, ale nedostatkom vhodných železničných vozňov," pokračoval J. Gnap.

Kolektív odborníkov robil prepočty dopadov mýtneho na dopravcov na konkrétne trasy. "Ak má dopravca ročnú zmluvu o prevoze tovaru medzi logistickým skladom a výrobňou, vie si dopady spočítať. U niektorého sa to môže dotknúť do 3 % a u niektorého možno do 10 % navýšenia nákladov," predpokladá J. Gnap. Ako doplnil, reálna hrozba odklonu tranzitnej dopravy cez Slovensko je najmä v smere sever - juh, hlavne z južnej časti Poľska v okolí Katovíc. Dopravcovia by tak pri ceste napríklad z Poľska do Maďarska podľa neho mohli obísť sever Slovenska cez ČR a využili by len kratší úsek cesty cez západné Slovensko.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
E-learningový program Poznaj svoje peniaze bol ocenený MŠ SR
<< predchádzajúci článok
Pri dopravnej akcii nafúkali aj dvaja šoféri autobusov