|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. novembra 2011
Vysoké školy majú veľa doktorandov, výskum je však slabý
Väčšina slovenských fakúlt má veľký počet doktorandov, no samotný výskum fakúlt je relatívne slabý. To je jeden zo záverov hodnotenia fakúlt slovenských vysokých škôl, ktoré ...
Zdieľať
BRATISLAVA 30. novembra (WEBNOVINY) – Väčšina slovenských fakúlt má veľký počet doktorandov, no samotný výskum fakúlt je relatívne slabý.
To je jeden zo záverov hodnotenia fakúlt slovenských vysokých škôl, ktoré dnes zverejnila Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA).
„U špičkových univerzít platí, že veľa doktorandov má škola, ktorá je výskumná, to znamená, že má kvalitný výskum. U nás je to paradoxné, výskumníci sa vychovávajú v prostredí, kde je výskum relatívne slabý,“ uviedla výkonná riaditeľka ARRA Ivana Kullová a situáciu označila za doktorandský paradox. Dodala, že medzi jednotlivými skupinami fakúlt, ktoré ARRA hodnotila, existujú pozitívne výnimky, medzi ktoré patria napríklad Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity (STU) a Fakulta elektrotechniky a informatiky STU, ktoré doktorandom ponúkajú vhodné vedecké prostredie.
Zmeny nenastali
ARRA hodnotila 109 fakúlt, z toho 104 fakúlt a päť fakúlt súkromných vysokých škôl, ktoré boli rozdelené podľa odborov do 11 skupín, napríklad do skupiny technické vedy, prírodné vedy, lekárske vedy, právne vedy či umenie.
V jednotlivých skupinách potom agentúra zoradila fakulty do rebríčkov podľa hodnotenia, ktoré dosiahli v 21 kritériách.
ARRA tento rok upravila metodiku a zaradila do hodnotenia nové kritériá. Ide o kritériá zahraničnej mobility a absolventskej nezamestnanosti, ale aj kritériá ukazujúce vzťah medzi počtom doktorandov a celkovým počtom publikácií respektíve citácií fakulty. Napriek zmene metodiky výrazné zmeny oproti minuloročnému rankingu agentúra zaznamenala len výnimočne. „Veľmi sa nemenila špička rebríčka ani posledné miesta,“ konštatovala Kullová.
Vysvetlila, že dobrá škola by mala mať napríklad čo najväčší počet docentov a profesorov, čo najmenej študentov na jedného učiteľa, byť úspešná v získavaní grantov a mať kvalitné citácie a publikácie, ktoré si všimne aj zahraničie.
Tradiční lídri
„Vo viacerých skupinách zostali na prvom mieste tradiční lídri ako Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie, Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity či Jesseniova lekárska fakulta Univerzity Komenského,“ priblížil analytik ARRA Miroslav Medveď. Dodal, že je zaujímavé, že pri väčšine hodnotených skupín fakúlt však ARRA v roku 2010 zaznamenala výrazný pokles výskumných grantov. „V skupine zdravotníckych a umeleckých fakúlt dokonca až o 40 percent,“ uviedol Medveď.
Kullová upozornila, že päť súkromných vysokých škôl, ktoré sa do hodnotenia zapojili prvýkrát, obstálo v porovnaní s fakultami verejných vysokých škôl dobre aj napriek tomu, že v grantovej oblasti a v zahraničných mobilitách sú do istej miery znevýhodnené. „Ani v jednom prípade sa súkromná vysoká škola neocitla na poslednom mieste rebríčka, naopak, niektoré kritériá plnili spomedzi hodnotených fakúlt v skupine najlepšie,“ uviedla. Napríklad Fakulta ekonómie a podnikania Paneurópskej vysokej školy, ktorú ARRA hodnotila prvýkrát, sa v skupine ekonomických vied umiestnila spomedzi štrnástich fakúlt na piatom mieste. „Tento nový vietor je určite dobrý a prináša do trošku stagnujúceho vysokoškolského prostredia nové podnety na zlepšenie,“ povedala Kullová.
Štúdium v zahraničí
Prvýkrát boli do hodnotenia agentúry zarátané aj mobility študentov.
Podľa ARRA fakulty slovenských vysokých škôl vyslali v roku 2010 do zahraničia prostredníctvom programu Erasmus a štipendií Slovenskej akademickej informačnej agentúry do zahraničia len približne dve percentá denných študentov. Našli sa však aj výnimky a napríklad Fakulta managementu Univerzity Komenského vyslala až 12,2 percenta svojich študentov.
ARRA zverejnila hodnotenie fakúlt vysokých škôl už po siedmy raz. Podľa Kullovej sa hodnotenie opiera o verejne dostupné a overiteľné údaje o kvalite vzdelávanie a výskumu jednotlivých fakúlt.
To je jeden zo záverov hodnotenia fakúlt slovenských vysokých škôl, ktoré dnes zverejnila Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA).
„U špičkových univerzít platí, že veľa doktorandov má škola, ktorá je výskumná, to znamená, že má kvalitný výskum. U nás je to paradoxné, výskumníci sa vychovávajú v prostredí, kde je výskum relatívne slabý,“ uviedla výkonná riaditeľka ARRA Ivana Kullová a situáciu označila za doktorandský paradox. Dodala, že medzi jednotlivými skupinami fakúlt, ktoré ARRA hodnotila, existujú pozitívne výnimky, medzi ktoré patria napríklad Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity (STU) a Fakulta elektrotechniky a informatiky STU, ktoré doktorandom ponúkajú vhodné vedecké prostredie.
Zmeny nenastali
ARRA hodnotila 109 fakúlt, z toho 104 fakúlt a päť fakúlt súkromných vysokých škôl, ktoré boli rozdelené podľa odborov do 11 skupín, napríklad do skupiny technické vedy, prírodné vedy, lekárske vedy, právne vedy či umenie.
V jednotlivých skupinách potom agentúra zoradila fakulty do rebríčkov podľa hodnotenia, ktoré dosiahli v 21 kritériách.
ARRA tento rok upravila metodiku a zaradila do hodnotenia nové kritériá. Ide o kritériá zahraničnej mobility a absolventskej nezamestnanosti, ale aj kritériá ukazujúce vzťah medzi počtom doktorandov a celkovým počtom publikácií respektíve citácií fakulty. Napriek zmene metodiky výrazné zmeny oproti minuloročnému rankingu agentúra zaznamenala len výnimočne. „Veľmi sa nemenila špička rebríčka ani posledné miesta,“ konštatovala Kullová.
Vysvetlila, že dobrá škola by mala mať napríklad čo najväčší počet docentov a profesorov, čo najmenej študentov na jedného učiteľa, byť úspešná v získavaní grantov a mať kvalitné citácie a publikácie, ktoré si všimne aj zahraničie.
Tradiční lídri
„Vo viacerých skupinách zostali na prvom mieste tradiční lídri ako Univerzita veterinárskeho lekárstva a farmácie, Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity či Jesseniova lekárska fakulta Univerzity Komenského,“ priblížil analytik ARRA Miroslav Medveď. Dodal, že je zaujímavé, že pri väčšine hodnotených skupín fakúlt však ARRA v roku 2010 zaznamenala výrazný pokles výskumných grantov. „V skupine zdravotníckych a umeleckých fakúlt dokonca až o 40 percent,“ uviedol Medveď.
Kullová upozornila, že päť súkromných vysokých škôl, ktoré sa do hodnotenia zapojili prvýkrát, obstálo v porovnaní s fakultami verejných vysokých škôl dobre aj napriek tomu, že v grantovej oblasti a v zahraničných mobilitách sú do istej miery znevýhodnené. „Ani v jednom prípade sa súkromná vysoká škola neocitla na poslednom mieste rebríčka, naopak, niektoré kritériá plnili spomedzi hodnotených fakúlt v skupine najlepšie,“ uviedla. Napríklad Fakulta ekonómie a podnikania Paneurópskej vysokej školy, ktorú ARRA hodnotila prvýkrát, sa v skupine ekonomických vied umiestnila spomedzi štrnástich fakúlt na piatom mieste. „Tento nový vietor je určite dobrý a prináša do trošku stagnujúceho vysokoškolského prostredia nové podnety na zlepšenie,“ povedala Kullová.
Štúdium v zahraničí
Prvýkrát boli do hodnotenia agentúry zarátané aj mobility študentov.
Podľa ARRA fakulty slovenských vysokých škôl vyslali v roku 2010 do zahraničia prostredníctvom programu Erasmus a štipendií Slovenskej akademickej informačnej agentúry do zahraničia len približne dve percentá denných študentov. Našli sa však aj výnimky a napríklad Fakulta managementu Univerzity Komenského vyslala až 12,2 percenta svojich študentov.
ARRA zverejnila hodnotenie fakúlt vysokých škôl už po siedmy raz. Podľa Kullovej sa hodnotenie opiera o verejne dostupné a overiteľné údaje o kvalite vzdelávanie a výskumu jednotlivých fakúlt.