Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

16. decembra 2013

Vyše polovica Európanov je spokojná s vlakmi,ale využívajú ich málo



Asi 58 % Európanov je spokojných so železničnými službami vo svojej krajine. Uvádza sa v dnes zverejnenom prieskume Eurobarometra.



Zdieľať
Brusel 16. decembra (TASR) - Asi 58 % Európanov je spokojných so železničnými službami vo svojej krajine. Uvádza sa v dnes zverejnenom prieskume Eurobarometra.

Foto: rail.co

Vlaky však využíva pomerne málo Európanov. V niektorých krajinách je znepokojivo veľa ľudí, ktorí si myslia, že je príliš komplikované kúpiť si cestovný lístok. A približne 19 % Európanov nevyužíva vlak pre nedostatočnú dostupnosť.

Eurokomisár zodpovedný za dopravu Siim Kallas v tejto súvislosti spresnil, že pravidelne využíva vlak len štvrtina cestujúcich v EÚ.

"To nestačí. Musíme zatraktívniť železničnú dopravu a táto štúdia nám ukázala, kde je potrebné prijať opatrenia. Napríklad je neprijateľné, aby bola kúpa cestovných lístkov v niektorých krajinách tak komplikovaná. Rozhodnúť sa ísť vlakom by malo byť také rýchle a ľahké ako vybrať auto z garáže," zdôraznil Kallas.


Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Cieľom prieskumu medzi 26.000 Európanmi bolo zistiť spokojnosť cestujúcich EÚ s vnútroštátnymi železničnými službami vrátane spokojnosti so samotnými vlakmi, železničnými stanicami a dostupnosťou pre osoby so zníženou pohyblivosťou.

Celková miera spokojnosti, pokiaľ ide o jednoduchosť kúpy lístka, sa od roku 2011 nezlepšila (78-% spokojnosť). Spokojnosť s poskytovaním informácií počas cesty vlakom, najmä v prípade meškania, je stále nedostatočná (menej ako 50 %). Najvyššiu mieru spokojnosti zaznamenali v Británii (70 %), Fínsku (68 %) a Írsku (62 %). Najvyššiu mieru nespokojnosti mali Francúzsko (47 %) a Nemecko (42 %).

Spokojnosť s presnosťou a spoľahlivosťou je najvyššia v Írsku, Lotyšsku, Rakúsku a Británii (nad 73 %). Nespokojnosť je najvyššia v Taliansku (44 %), Nemecku (42 %), Poľsku (40 %) a vo Francúzsku (39 %). Slovensko je na 15. mieste z krajín EÚ, keď 54 % Slovákov je spokojných s presnosťou a spoľahlivosťou vlakov (16 veľmi spokojných, 38 % skôr spokojných), 14 % sú skôr nespokojní a 4 % úplne nespokojní.

S frekvenciou premávky vlakov je spokojných spolu 59 % Európanov. Najnižšiu mieru spokojnosti zaznamenali Taliansko a krajiny strednej a juhovýchodnej Európy.

Prieskum ďalej ukázal, že iba 37 % opýtaných Európanov je veľmi spokojných s celkovou dostupnosťou vlakových staníc pre osoby so zníženou pohyblivosťou. Spokojnosť je najvyššia v Spojenom kráľovstve (61 %), Írsku (56 %) a vo Francúzsku (52 %). Podpriemernú spokojnosť vykázalo Nemecko, Švédsko, Taliansko a krajiny východnej Európy.

Spokojnosť s vybavovaním sťažností sa od roku 2011 zvýšila o úctyhodných 11 percentuálnych bodov, čo predstavuje prvé výsledky vykonávania nariadenia o právach cestujúcich. V štyroch členských štátoch (Francúzsko, Lotyšsko, Fínsko a Španielsko) sa spokojnosť zvýšila o viac ako 20 percentuálnych bodov.

Z hľadiska súčasného využívania vlakov v EÚ iba 35 % Európanov využíva vlaky Intercity niekoľkokrát za rok alebo častejšie, hoci 83 % obyvateľov býva menej ako 30 minút od vlakovej stanice. Okolo 32 % Európanov nikdy nevyužíva vlaky Intercity, 53 % Európanov nikdy nevyužíva prímestské vlaky, hoci 31 % býva menej ako 10 minút od vlakovej stanice.

SR je z hľadiska využívania vlakov na 7. mieste v EÚ, keď 9 % opýtaných využíva vlaky aspoň raz za týždeň, ďalších 9 % niekoľkokrát za mesiac, 18 % niekoľkokrát za rok, 25 % raz za rok alebo aj menej a 38 % uviedlo, že vlakom nikdy necestovalo.

Eurobarometer skonštatoval, že automobily naďalej zostávajú dominantným dopravným prostriedkom v Európe, tento trend sa však mení: v roku 2010 cestoval priemerný Európan autom takmer 9500 km, čo je o 100 km menej ako v roku 2004.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
V novembri sa na mýte od nákladných áut vybralo 14,09 milióna eur
<< predchádzajúci článok
Baníci vyradení z podzemia nájdu prácu na povrchových pracoviskách