|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. marca 2009
Vynovené MS Formuly 1 sa začínajú v Austrálii
Čakanie fanúšikov sa končí, v zreformovanej formule 1 s množstvom najmä technických noviniek sa začína boj o titul majstra sveta. O ambíciách jednotlivých tímov veľa napovie už nedeľňajšia ...
Zdieľať
MELBOURNE 26. marca (WEBNOVINY) - Čakanie fanúšikov sa končí, v zreformovanej formule 1 s množstvom najmä technických noviniek sa začína boj o titul majstra sveta. O ambíciách jednotlivých tímov veľa napovie už nedeľňajšia Veľká cena Austrálie na okruhu v Albert Parku v Melbourne. Technologické zmeny monopostov sú najzávažnejšie za posledných dvadsať rokov, jednotlivé autá sa dizajnovo vracajú o vyše desaťročie dozadu. Vďaka nim by mali byť preteky zaujímavejšie, pribudnúť by mali viaceré predbiehacie manévre.
Pred pretekmi v Melbourne nebude dôležité iba nastavenie monopostu, ale aj skúsenosti jazdcov s novým systémom KERS. Najväčšia novinka sezóny je vlastne opätovné využitie naakumulovanej brzdnej energie. Vďaka tejto elektronickej pomôcke môže jazdec vypustiť prebytočný výkon a získa tak na krátky čas silnejší výkon motora, čo môže byť výhodou najmä pri predbiehaní. KERS by už v Melbourne mali využiť Ferrari, McLaren, Renault a BMW Sauber. Williams, Brawn a Force India ho zatiaľ nechcú, ďalší stále zvažujú.
Vďaka zmenám aerodynamiky sa výrazne oproti vlaňajšku zmenil aj vzhľad monopostov. Predné krídlo je oproti minulému roku oveľa väčšie a pribudla na ňom pohyblivá klapka, ktorú ovláda priamo jazdec. Vďaka nej môže pilot zvýšiť prítlak v prednej časti monopostu a pri jazde za druhým autom pomáha zamedzovať vplyvu rôznych turbulencií. Ďalšia výrazná vizuálna zmena nastala na zadnom krídle, ktoré bude oveľa užšie a je umiestnené vyššie. Cieľom má byť zjednodušenie aerodynamiky, ktorá by mohla na trať priniesť častejšie predbiehanie. Z monopostov zmizli rôzne prídavné krídelká a predné spojlery nesmú byť prehnuté ako doteraz. Výklad opäť nejednoznačných pravidiel v oblasti aerodynamiky priniesol už prvý konflikt. Vedenie Red Bullu postrehlo, že nové modely Brawn GP, Toyoty a Williamsu používajú aerodynamické prvky, ktoré sú v rozpore s pravidlami. Ide o difúzne komponenty v zadnej časti podvozku umožňujúce ľahšie rozptýlenie vzduchu prúdiaceho pod vozidlom. Ak spomenuté tri tímy neupravia svoje difúzory, budú výsledky austrálskeho podujatia napadnuté ostatnými tímami. Regulárnosť vozidiel budú ako prví posudzovať stewardi v Melbourne, v konečnom dôsledku sa dá očakávať protest jednej či druhej strany na odvolacej komisii Medzinárodnej motoristickej federácie (FIA). Prvý krok týmto smerom už podnikli Red Bull, Renault, BMW a Ferrari, ktorí tvrdia, že inžinieri Williamsu, Toyoty a Brawn GP obišli predpisy obmedzujúce rozmery rozptyľovača začlenením prvku do tvaru karosérie.
Zmeny sa dotkli aj pneumatík, jazdiť sa bude môcť len na slikoch - bezdrážkových pneumatikách s hladkým povrchom. Vďaka nových reštrikciám na testovania počas sezóny vzrastie význam piatkových tréningov.
V tohtoročnom kalendári nastalo oproti predchádzajúcej sezóne pár zmien. Snahy organizátorov VC Kanady, ktorých podujatie zruinovali finančné dlhy, dostať sa späť do kalendára, dopadli neúspešne. Organizátori VC Francúzska sa zasa pre svetovú ekonomickú krízu dobrovoľne vzdali organizácie pretekov pre tento rok. Novým miestom na mape F1 bude Abú Zabí, kde sa uskutoční 1. novembra posledná veľká cena v roku 2009. V kalendári je tak len 17 pretekov, čo je o jedny menej ako v roku 2008.
Po rôznych polemikách sa napokon zachoval doterajší systém bodovania (10-8-6-5-4-3-2-1), o majstrovi sveta ešte nebude rozhodovať počet víťazstiev, ale naposledy ešte najvyšší bodový zisk.
Pred sezónou sa zdá, že najväčšími favoritmi na titul majstra sveta sú obaja piloti Ferrari Kimi Räikkönen a Felipe Massa, ktorému vlani prvenstvo v šampionáte ušlo v poslednej zákrute. Vo Ferrari sú s vývojom monopostu s radovým označením F60 spokojní, auto je veľmi spoľahlivé. "Budeme pracovať ešte tvrdšie ako vlani, vždy chceme skončiť na bodovaných miestach, pretože rozhodovať bude rovnako ako vlani každý jeden bod," povedal pred sezónou pre F1.com Massa a Räikkönen ho doplnil: "Nové auto F60 vyzerá veľmi dobre. Stále si však musíme zvykať na novinky."
V predsezónnych testoch sa veľmi dobre prezentovali monoposty nového tímu Brawn GP, ktorý je nástupcom Hondy. Súperom nadeľovali Rubens Barrichello a Jenson Button viac ako sekundu na kolo. U Brawna mali najmenej času na testovanie. "Aj počas tohto krátkeho obdobia sme zistili, že BGP001 je dobré auto a je postavené na dobrej platforme, ktorú môžeme počas sezóny ešte vylepšovať," uviedol šéf tímu Ross Brawn.
Na vlaňajšie úspechy chcú nadviazať v McLarene, testy však naznačili problémy a britský tím nemusí byť v úvode sezóny na popredných priečkach. Obhajca titulu Lewis Hamilton, ktorý vyhral v Albert Parku aj vlani, je však aj napriek tomu optimistom. "Austrália je ideálne miesto na začiatok šampionátu. Celú zimu testujete a až tu sa dozviete, ako na tom vlastne ste. Máme za sebou vydarené preteky v Austrálii v posledných dvoch rokoch a celý tím robí všetko pre to, aby sa to opäť podarilo," uviedol pre F1.com Hamilton.
Po dvojročnej prestávke by sa na majstrovský trón rád vrátil Fernando Alonso. Pre niektorých je práve dvojnásobný šampión z Renaultu najväčším favoritom. "Naše auto sa neustále zlepšuje. Z vlaňajška sme si odniesli veľmi veľa, tím ide dopredu. S KERS-om a pohyblivým predným krídlom budú mať piloti v kopkite oveľa viac práce. KERS vyvinul náš tím a pred začiatkom sezóny máme preto výhodu. Albert Park je pre Renault dobrou traťou a verím, že budeme mať silný víkend," tvrdí Alonso.
Firma Bridgestone, ktorá je aj v tomto roku výhradným dodávateľom pneumatík pre všetky tímy, ponúkne pre preteky v Melbourne dva druhy pneumatík zo štyroch možných zmesí - stredné a super mäkké.
Austrálčania v priebehu minulého roka odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa budú začínať oproti vlaňajšku o 2,5 hodiny neskôr - o 17.00 h austrálskeho času (8.00 SELČ).
V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide (súťažilo sa na nej do roku 1995), pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa.
Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h.
SITA
Pred pretekmi v Melbourne nebude dôležité iba nastavenie monopostu, ale aj skúsenosti jazdcov s novým systémom KERS. Najväčšia novinka sezóny je vlastne opätovné využitie naakumulovanej brzdnej energie. Vďaka tejto elektronickej pomôcke môže jazdec vypustiť prebytočný výkon a získa tak na krátky čas silnejší výkon motora, čo môže byť výhodou najmä pri predbiehaní. KERS by už v Melbourne mali využiť Ferrari, McLaren, Renault a BMW Sauber. Williams, Brawn a Force India ho zatiaľ nechcú, ďalší stále zvažujú.
Vďaka zmenám aerodynamiky sa výrazne oproti vlaňajšku zmenil aj vzhľad monopostov. Predné krídlo je oproti minulému roku oveľa väčšie a pribudla na ňom pohyblivá klapka, ktorú ovláda priamo jazdec. Vďaka nej môže pilot zvýšiť prítlak v prednej časti monopostu a pri jazde za druhým autom pomáha zamedzovať vplyvu rôznych turbulencií. Ďalšia výrazná vizuálna zmena nastala na zadnom krídle, ktoré bude oveľa užšie a je umiestnené vyššie. Cieľom má byť zjednodušenie aerodynamiky, ktorá by mohla na trať priniesť častejšie predbiehanie. Z monopostov zmizli rôzne prídavné krídelká a predné spojlery nesmú byť prehnuté ako doteraz. Výklad opäť nejednoznačných pravidiel v oblasti aerodynamiky priniesol už prvý konflikt. Vedenie Red Bullu postrehlo, že nové modely Brawn GP, Toyoty a Williamsu používajú aerodynamické prvky, ktoré sú v rozpore s pravidlami. Ide o difúzne komponenty v zadnej časti podvozku umožňujúce ľahšie rozptýlenie vzduchu prúdiaceho pod vozidlom. Ak spomenuté tri tímy neupravia svoje difúzory, budú výsledky austrálskeho podujatia napadnuté ostatnými tímami. Regulárnosť vozidiel budú ako prví posudzovať stewardi v Melbourne, v konečnom dôsledku sa dá očakávať protest jednej či druhej strany na odvolacej komisii Medzinárodnej motoristickej federácie (FIA). Prvý krok týmto smerom už podnikli Red Bull, Renault, BMW a Ferrari, ktorí tvrdia, že inžinieri Williamsu, Toyoty a Brawn GP obišli predpisy obmedzujúce rozmery rozptyľovača začlenením prvku do tvaru karosérie.
Zmeny sa dotkli aj pneumatík, jazdiť sa bude môcť len na slikoch - bezdrážkových pneumatikách s hladkým povrchom. Vďaka nových reštrikciám na testovania počas sezóny vzrastie význam piatkových tréningov.
V tohtoročnom kalendári nastalo oproti predchádzajúcej sezóne pár zmien. Snahy organizátorov VC Kanady, ktorých podujatie zruinovali finančné dlhy, dostať sa späť do kalendára, dopadli neúspešne. Organizátori VC Francúzska sa zasa pre svetovú ekonomickú krízu dobrovoľne vzdali organizácie pretekov pre tento rok. Novým miestom na mape F1 bude Abú Zabí, kde sa uskutoční 1. novembra posledná veľká cena v roku 2009. V kalendári je tak len 17 pretekov, čo je o jedny menej ako v roku 2008.
Po rôznych polemikách sa napokon zachoval doterajší systém bodovania (10-8-6-5-4-3-2-1), o majstrovi sveta ešte nebude rozhodovať počet víťazstiev, ale naposledy ešte najvyšší bodový zisk.
Pred sezónou sa zdá, že najväčšími favoritmi na titul majstra sveta sú obaja piloti Ferrari Kimi Räikkönen a Felipe Massa, ktorému vlani prvenstvo v šampionáte ušlo v poslednej zákrute. Vo Ferrari sú s vývojom monopostu s radovým označením F60 spokojní, auto je veľmi spoľahlivé. "Budeme pracovať ešte tvrdšie ako vlani, vždy chceme skončiť na bodovaných miestach, pretože rozhodovať bude rovnako ako vlani každý jeden bod," povedal pred sezónou pre F1.com Massa a Räikkönen ho doplnil: "Nové auto F60 vyzerá veľmi dobre. Stále si však musíme zvykať na novinky."
V predsezónnych testoch sa veľmi dobre prezentovali monoposty nového tímu Brawn GP, ktorý je nástupcom Hondy. Súperom nadeľovali Rubens Barrichello a Jenson Button viac ako sekundu na kolo. U Brawna mali najmenej času na testovanie. "Aj počas tohto krátkeho obdobia sme zistili, že BGP001 je dobré auto a je postavené na dobrej platforme, ktorú môžeme počas sezóny ešte vylepšovať," uviedol šéf tímu Ross Brawn.
Na vlaňajšie úspechy chcú nadviazať v McLarene, testy však naznačili problémy a britský tím nemusí byť v úvode sezóny na popredných priečkach. Obhajca titulu Lewis Hamilton, ktorý vyhral v Albert Parku aj vlani, je však aj napriek tomu optimistom. "Austrália je ideálne miesto na začiatok šampionátu. Celú zimu testujete a až tu sa dozviete, ako na tom vlastne ste. Máme za sebou vydarené preteky v Austrálii v posledných dvoch rokoch a celý tím robí všetko pre to, aby sa to opäť podarilo," uviedol pre F1.com Hamilton.
Po dvojročnej prestávke by sa na majstrovský trón rád vrátil Fernando Alonso. Pre niektorých je práve dvojnásobný šampión z Renaultu najväčším favoritom. "Naše auto sa neustále zlepšuje. Z vlaňajška sme si odniesli veľmi veľa, tím ide dopredu. S KERS-om a pohyblivým predným krídlom budú mať piloti v kopkite oveľa viac práce. KERS vyvinul náš tím a pred začiatkom sezóny máme preto výhodu. Albert Park je pre Renault dobrou traťou a verím, že budeme mať silný víkend," tvrdí Alonso.
Firma Bridgestone, ktorá je aj v tomto roku výhradným dodávateľom pneumatík pre všetky tímy, ponúkne pre preteky v Melbourne dva druhy pneumatík zo štyroch možných zmesí - stredné a super mäkké.
Austrálčania v priebehu minulého roka odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa budú začínať oproti vlaňajšku o 2,5 hodiny neskôr - o 17.00 h austrálskeho času (8.00 SELČ).
V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide (súťažilo sa na nej do roku 1995), pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa.
Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h.
SITA