|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. apríla 2015
Výmenou pneumatík sa starostlivosť o auto nekončí
Hoci mnohí majitelia vozidiel sa s prezúvaním letných pneumatík už pred Veľkou nocou trochu unáhlili, je čas nielen na prezutie pneumatík, ale aj na kompletnú ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Bratislava 21. apríla (TASR) - Hoci mnohí majitelia vozidiel sa s prezúvaním letných pneumatík už pred Veľkou nocou trochu unáhlili, je čas nielen na prezutie pneumatík, ale aj na kompletnú jarnú očistu auta. Nízke teploty, námraza, sneh, soľ na podvozku, namáhanie bŕzd či stieracích líšt, to je len niekoľko dôvodov, prečo ju neodkladať."Jarná údržba nie je len o prezutí pneumatík. Okrem toho, aj tam si treba všímať opotrebenie pneumatík, kedy je z hľadiska bezpečnosti nevyhnutné ich vymeniť za nové. Opotrebenie sa počíta pri letných pneumatikách na 2 milimetre dezénu, no napríklad pri vozidlách na operatívny lízing sa pneumatiky vymieňajú ešte skôr. Dôvod je, že hĺbka dezénu pod 3 mm môže výrazne znížiť ich výkon a bezpečnosť," konštatuje technický riaditeľ Business Lease Slovakia Peter Kundlák.
Pri letných pneumatikách sa opotrebenie počíta na 2 milimetre dezénu (zákonný limit je 1,6 milimetra), v prípade áut na operatívny lízing sa vyžaduje ešte väčšia hĺbka. Už hĺbka dezénu pod 3 mm môže výrazne znížiť výkon a bezpečnosť pneumatík. Pokiaľ ide o výmenu pneumatík, mnohí ju vedia urobiť sami, avšak v pneuservise skontrolujú aj ich tlak a vyvážia ich. Podobne uskladňovať sezónne prezutie doma je lacnejšie, no v pneuservise garantujú správnosť uskladnenia pneumatík a zaistia tak ich maximálnu životnosť. V prípade áut na operatívny lízing tieto starosti odpadajú.
"V zime trpí náprava zvýšenou záťažou. Ak zbadáte, že sú pneumatiky nerovnomerne opotrebené a auto vám začína "plávať", je to neklamný signál zlej geometrie. Tá skracuje nielen životnosť pneumatík, ale aj celkovo podvozkových častí a má vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. Zlá geometria môže byť doslova otázkou bezpečnosti. V servise si ju nechajte skontrolovať a nastaviť aj vtedy, ak treba po zime meniť tlmiče. Pri autách na operatívny lízing vás na to upozorní priamo pneuservis pri prezutí a kontrole opotrebenia pneumatík a v prípade potreby navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie," radí Kundlák.
Aj brzdy si počas zimy užili svoje. Nemalo by sa čakať, kým začnú pískať, vtedy už upozorňujú na kritické opotrebenie. Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré vodiča na potrebu návštevy servisu upozornia. U ostatných vozidiel môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov.
Solením a posýpaním ciest auto v zime trpí. Popri soli sa však často na podvozok prilepia aj malé kamienky či piesok z vozovky, ktoré je potrebné v rámci jarnej očisty odtiaľ vymyť. Pred strojovou autoumyvárňou je lepšie uprednostniť šetrnejší kúpeľ, napríklad dôkladné ručné umývanie, ktoré z podvozku a neprístupných miest vymyje aj kamienky, no nepoškriabe lak. Alternatívou je čoraz obľúbenejší parný kúpeľ, ktorý auto dôkladne vyčistí, no je ekologický a takisto šetrný k vozidlu.
Klimatizáciu pred letom treba dať minimálne dezinfikovať. Klimatizačné filtre zachytávajú nielen prach a alergény, ale sa tam usádzajú aj baktérie a plesne, ktoré sa inak ako dezinfekciou nedajú zlikvidovať.
Zodpovedný vodič by nemal zabudnúť ani na kontrolu a prípadnú výmenu stieračov, ako aj výmenu kvapaliny v ostrekovači.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR