|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. februára 2013
Výber poradcu pre partnera Carga rezort dopravy asi zastaví
Ministerstvo dopravy pravdepodobne zruší poldruha roka trvajúcu verejnú súťaž na výber poradcu pre vstup strategického partnera do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (Cargo). ...
Zdieľať
BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) - Ministerstvo dopravy pravdepodobne zruší poldruha roka trvajúcu verejnú súťaž na výber poradcu pre vstup strategického partnera do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (Cargo).
V súčasnosti ešte skúma príslušné rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten na základe výsledku kontroly pred uzavretím zmluvy na podnet samotného ministerstva koncom januára nariadil zrušenie súťaže. Rezort dopravy sa podľa úradu dopustil opakovane porušení zákona o verejnom obstarávaní, ktoré mohli mať zásadný vplyv na výsledok súťaže.
"Rozhodnutie ÚVO v tejto veci v súčasnosti podrobne analyzujú odborníci z vecne príslušných útvarov ministerstva dopravy. Vzhľadom na to, že úrad uviedol pomerne široký okruh dôvodov na zrušenie súťaže, analýza určitý čas potrvá. Preto je v súčasnosti predčasné hovoriť o ďalšom postupe. Podľa súčasného stavu analyzovania však môžeme predbežne povedať, že rozhodnutie ÚVO budeme rešpektovať a súťaž zrušíme," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Ak by ministerstvo s rozhodnutím úradu o zrušení tendra nesúhlasilo, môže na súde podať žalobu na preskúmanie jeho zákonnosti. Súťaž na výber poradcu pre vstup strategického partnera do Carga začala v auguste 2011, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH). Predpokladaná cena za poskytnutie poradenských služieb počas 22 mesiacov bola 2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ministerstvo rozdelilo tender na poradenské finančné služby za predpokladanú cenu 1,5 mil. eur a na právne služby za 500 tis. eur. Ponuky šiestich uchádzačov v oboch častiach otvárali v októbri 2011.
Doposiaľ sa hovorilo, že strategickým partnerom zadlženého slovenského Carga by sa mohol stáť český železničný nákladný dopravca ČD Cargo. Ten má však tiež finančné problémy a žiadal českú vládu o podporu okolo 20 mil. eur. Predbežný záujem o naše Cargo už skôr prejavili aj Ruské železnice. Najnovšie prejavila interes o vstup do Carga poľská nákladná železničná spoločnosť PKP Cargo. "Slovenský trh je jedným z najatraktívnejších trhov pre PKP Cargo v strednej a východnej Európe pre objem tovaru prepravovaného po železnici a v okolí, čo umožňuje dosiahnuť synergie," povedal pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny námestník riaditeľa Úradu pre podporu PKP Cargo Ryszard Jacek Wnukowski.
"Slovenské a poľské železnice si konkurujú v tranzitnej trase východ - západ, čo súvisí nielen s tržbami za dopravné výkony, ale aj s tým, kto získa poplatky za použitie železničnej infraštruktúry," uviedla šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková pre denník SME. Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva považuje za možné aj partnerstvo s Ruskými železnicami, keďže tie majú záujem o výstavbu širokorozchodnej trate cez Slovensko. Expert však upozornil na bezpečnosť tranzitov z Ruska.
Podľa premiéra Roberta Fica v prípade Carga je niekoľko možností postupu. "Je to hľadanie strategického partnera do spoločného podniku. Potom sú tu určité opatrenia, ktoré sa dajú urobiť do vnútra tejto spoločnosti. Pokiaľ nepadne definitívne riešenie, nebudeme tieto alternatívy komentovať, ani im dávať nejakú prioritu,“ povedal Fico v stredu po kontrolnom dni na ministerstve dopravy. Predseda vlády pripustil aj krízové riešenie pre Cargo pre prípad odchodu spoločnosti U.S. Steel zo Slovenska. Podľa neho by to položilo Cargo na kolená, lebo tretinu prepravných výkonov zabezpečuje pre spomínanú oceliarsku firmu.
Aj v súkromnej sfére je podľa rezortu dopravy bežné, že firmy si pripravujú krízové scenáre pre situácie, ktoré môžu výrazne negatívne ovplyvniť ich hospodárenie a fungovanie. "Je len dobre, ak takýto osvedčený nástroj využije aj spoločnosť Cargo. Vzhľadom na to, že údaje obsiahnuté v krízových plánoch majú citlivý charakter, nie je vhodné zverejňovať akékoľvek detaily," dodal Kóňa.
V súčasnosti ešte skúma príslušné rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten na základe výsledku kontroly pred uzavretím zmluvy na podnet samotného ministerstva koncom januára nariadil zrušenie súťaže. Rezort dopravy sa podľa úradu dopustil opakovane porušení zákona o verejnom obstarávaní, ktoré mohli mať zásadný vplyv na výsledok súťaže.
"Rozhodnutie ÚVO v tejto veci v súčasnosti podrobne analyzujú odborníci z vecne príslušných útvarov ministerstva dopravy. Vzhľadom na to, že úrad uviedol pomerne široký okruh dôvodov na zrušenie súťaže, analýza určitý čas potrvá. Preto je v súčasnosti predčasné hovoriť o ďalšom postupe. Podľa súčasného stavu analyzovania však môžeme predbežne povedať, že rozhodnutie ÚVO budeme rešpektovať a súťaž zrušíme," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Ak by ministerstvo s rozhodnutím úradu o zrušení tendra nesúhlasilo, môže na súde podať žalobu na preskúmanie jeho zákonnosti. Súťaž na výber poradcu pre vstup strategického partnera do Carga začala v auguste 2011, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH). Predpokladaná cena za poskytnutie poradenských služieb počas 22 mesiacov bola 2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ministerstvo rozdelilo tender na poradenské finančné služby za predpokladanú cenu 1,5 mil. eur a na právne služby za 500 tis. eur. Ponuky šiestich uchádzačov v oboch častiach otvárali v októbri 2011.
Doposiaľ sa hovorilo, že strategickým partnerom zadlženého slovenského Carga by sa mohol stáť český železničný nákladný dopravca ČD Cargo. Ten má však tiež finančné problémy a žiadal českú vládu o podporu okolo 20 mil. eur. Predbežný záujem o naše Cargo už skôr prejavili aj Ruské železnice. Najnovšie prejavila interes o vstup do Carga poľská nákladná železničná spoločnosť PKP Cargo. "Slovenský trh je jedným z najatraktívnejších trhov pre PKP Cargo v strednej a východnej Európe pre objem tovaru prepravovaného po železnici a v okolí, čo umožňuje dosiahnuť synergie," povedal pre piatkové vydanie denníka Hospodárske noviny námestník riaditeľa Úradu pre podporu PKP Cargo Ryszard Jacek Wnukowski.
"Slovenské a poľské železnice si konkurujú v tranzitnej trase východ - západ, čo súvisí nielen s tržbami za dopravné výkony, ale aj s tým, kto získa poplatky za použitie železničnej infraštruktúry," uviedla šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková pre denník SME. Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva považuje za možné aj partnerstvo s Ruskými železnicami, keďže tie majú záujem o výstavbu širokorozchodnej trate cez Slovensko. Expert však upozornil na bezpečnosť tranzitov z Ruska.
Podľa premiéra Roberta Fica v prípade Carga je niekoľko možností postupu. "Je to hľadanie strategického partnera do spoločného podniku. Potom sú tu určité opatrenia, ktoré sa dajú urobiť do vnútra tejto spoločnosti. Pokiaľ nepadne definitívne riešenie, nebudeme tieto alternatívy komentovať, ani im dávať nejakú prioritu,“ povedal Fico v stredu po kontrolnom dni na ministerstve dopravy. Predseda vlády pripustil aj krízové riešenie pre Cargo pre prípad odchodu spoločnosti U.S. Steel zo Slovenska. Podľa neho by to položilo Cargo na kolená, lebo tretinu prepravných výkonov zabezpečuje pre spomínanú oceliarsku firmu.
Aj v súkromnej sfére je podľa rezortu dopravy bežné, že firmy si pripravujú krízové scenáre pre situácie, ktoré môžu výrazne negatívne ovplyvniť ich hospodárenie a fungovanie. "Je len dobre, ak takýto osvedčený nástroj využije aj spoločnosť Cargo. Vzhľadom na to, že údaje obsiahnuté v krízových plánoch majú citlivý charakter, nie je vhodné zverejňovať akékoľvek detaily," dodal Kóňa.