|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 6.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. septembra 2009
Vstupu do 3. piliera rezort práce dočasne nezabráni
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR ustúpilo od pôvodného zámeru dočasne zabrániť občanom v prístupe k doplnkovému dôchodkovému sporeniu. Rezort práce a sociálnych vecí tak ...
Zdieľať
BRATISLAVA 17. septembra (WEBNOVINY) - Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR ustúpilo od pôvodného zámeru dočasne zabrániť občanom v prístupe k doplnkovému dôchodkovému sporeniu. Rezort práce a sociálnych vecí tak vyhovel zásadným pripomienkam ministerstva financií a Národnej banky Slovenska a sporné ustanovenie z návrhu novely zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení vypustil. Doplnkové dôchodkové spoločnosti tak budú môcť platne uzatvárať zmluvy s novými klientmi aj na začiatku budúceho roka v období, dokedy právoplatne nezosúladia štatúty svojich fondov a dávkové plány so zmenami navrhovanými v zákone o doplnkovom dôchodkovom sporení.
Pôvodný zámer dočasne zabrániť doplnkovým penzijným spoločnostiam v platnom uzatváraní zmlúv s novými sporiteľmi považovalo ministerstvo financií za neštandardný a nedostatočne odôvodnený. "Táto právna úprava je v neprospech účastníkov, pretože im bráni v prístupe k doplnkovému dôchodkovému sporeniu, a taktiež neumožňuje doplnkovej dôchodkovej spoločnosti vykonávať svoju činnosť v takom rozsahu, v akom jej bolo udelené povolenie Národnou bankou Slovenska," upozornil rezort financií počas pripomienkového konania. Štatúty doplnkových dôchodkových fondov budú podľa ministerstva financií záväzné pre všetkých účastníkov doplnkového dôchodkového sporenia bez ohľadu na to, či uzatvorili účastnícku zmluvu ešte pred ich zosúladením s novým zákonom.
Ku kritike rezortu práce a sociálnych vecí sa pridala aj Národná banka Slovenska. Pre zákaz uzatvárania platných účastníckych zmlúv nevidela relevantný dôvod. "Ak je príčinou návrhu takéhoto ustanovenia to, aby sa na nových účastníkov už nevzťahovala pôvodná výška odplát, sme toho názoru, že takýto postup nie je potrebný," uviedla počas pripomienkovania návrhu novely zákona centrálna banka. Upozorňuje totiž, že zmena štatútov sa po nadobudnutí ich účinnosti vzťahuje rovnako na „starých“ ako aj „nových“ účastníkov systému doplnkového dôchodkového sporenia.
Po poklese poplatkov v druhom dôchodkovom pilieri by sa mali od začiatku budúceho roka postupne znižovať aj poplatky pre klientov, ktorí si na dôchodok sporia vo fondoch spravovaných doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami. Maximálny možný poplatok za správu fondu v tzv. treťom penzijnom pilieri, ktorý v súčasnosti môže za rok dosiahnuť 3 % z ročnej čistej hodnoty majetku vo fonde, by sa mal počas nasledujúcich desiatich rokov postupne znížiť na mesačných 0,165 % z čistej hodnoty majetku v príspevkovom fonde a na mesačných 0,083 % z čistej hodnoty majetku vo výplatnom dôchodkovom fonde. "Týmto legislatívnym návrhom sa sleduje predovšetkým nahradenie dnešného modelu odplát, ktorý sa ukázal ako nevyhovujúci, novým modelom, ktorým sa optimalizujú odplaty uhrádzané účastníkmi doplnkového dôchodkového sporenia," uvádza ministerstvo práce a sociálnych vecí.
Ministerstvo práce a sociálnych vecí, podobne ako v druhom pilieri, navrhuje aj zaviesť poplatok za zhodnotenie majetku v príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde. Jeho výška sa má stanoviť pomocou vzorca uvedeného v prílohe navrhovanej novely zákona. "Na tento druh poplatku bude mať doplnková dôchodková spoločnosť nárok, len ak zhodnotí zverené úspory a to minimálne nad historicky najvyššiu úroveň dosiahnutú po 1. januári 2010. Ak sa tak nestane, výsledok bude záporný a nárok na túto odplatu nevznikne. Nárok takisto nevznikne, ak výsledok výpočtu bude rovný nule," objasňuje rezort. Nový poplatok za zhodnotenie úspor klientov by mal byť podľa ministerstva motivačným prvkom pre doplnkové dôchodkové spoločnosti.
Navrhovanou novelou zákona sa tiež majú zliberalizovať prestupy medzi doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami. Poplatok za prestup klienta do inej spoločnosti si správcovia penzijných úspor nebudú môcť účtovať v prípade, ak bude chcieť dobrovoľný penzijný sporiteľ zmeniť spoločnosť po troch rokoch od uzatvorenia zmluvy o sporení v treťom pilieri. Na poplatok za prestup k inému správcovi úspor nebude mať spoločnosť nárok ani vtedy, ak je sporiteľ zamestnancom zamestnávateľa, ktorý nemá uzatvorenú zamestnávateľskú zmluvu s doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, s ktorou má prestupujúci účastník uzatvorenú zmluvu.
SITA
Pôvodný zámer dočasne zabrániť doplnkovým penzijným spoločnostiam v platnom uzatváraní zmlúv s novými sporiteľmi považovalo ministerstvo financií za neštandardný a nedostatočne odôvodnený. "Táto právna úprava je v neprospech účastníkov, pretože im bráni v prístupe k doplnkovému dôchodkovému sporeniu, a taktiež neumožňuje doplnkovej dôchodkovej spoločnosti vykonávať svoju činnosť v takom rozsahu, v akom jej bolo udelené povolenie Národnou bankou Slovenska," upozornil rezort financií počas pripomienkového konania. Štatúty doplnkových dôchodkových fondov budú podľa ministerstva financií záväzné pre všetkých účastníkov doplnkového dôchodkového sporenia bez ohľadu na to, či uzatvorili účastnícku zmluvu ešte pred ich zosúladením s novým zákonom.
Ku kritike rezortu práce a sociálnych vecí sa pridala aj Národná banka Slovenska. Pre zákaz uzatvárania platných účastníckych zmlúv nevidela relevantný dôvod. "Ak je príčinou návrhu takéhoto ustanovenia to, aby sa na nových účastníkov už nevzťahovala pôvodná výška odplát, sme toho názoru, že takýto postup nie je potrebný," uviedla počas pripomienkovania návrhu novely zákona centrálna banka. Upozorňuje totiž, že zmena štatútov sa po nadobudnutí ich účinnosti vzťahuje rovnako na „starých“ ako aj „nových“ účastníkov systému doplnkového dôchodkového sporenia.
Po poklese poplatkov v druhom dôchodkovom pilieri by sa mali od začiatku budúceho roka postupne znižovať aj poplatky pre klientov, ktorí si na dôchodok sporia vo fondoch spravovaných doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami. Maximálny možný poplatok za správu fondu v tzv. treťom penzijnom pilieri, ktorý v súčasnosti môže za rok dosiahnuť 3 % z ročnej čistej hodnoty majetku vo fonde, by sa mal počas nasledujúcich desiatich rokov postupne znížiť na mesačných 0,165 % z čistej hodnoty majetku v príspevkovom fonde a na mesačných 0,083 % z čistej hodnoty majetku vo výplatnom dôchodkovom fonde. "Týmto legislatívnym návrhom sa sleduje predovšetkým nahradenie dnešného modelu odplát, ktorý sa ukázal ako nevyhovujúci, novým modelom, ktorým sa optimalizujú odplaty uhrádzané účastníkmi doplnkového dôchodkového sporenia," uvádza ministerstvo práce a sociálnych vecí.
Ministerstvo práce a sociálnych vecí, podobne ako v druhom pilieri, navrhuje aj zaviesť poplatok za zhodnotenie majetku v príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde. Jeho výška sa má stanoviť pomocou vzorca uvedeného v prílohe navrhovanej novely zákona. "Na tento druh poplatku bude mať doplnková dôchodková spoločnosť nárok, len ak zhodnotí zverené úspory a to minimálne nad historicky najvyššiu úroveň dosiahnutú po 1. januári 2010. Ak sa tak nestane, výsledok bude záporný a nárok na túto odplatu nevznikne. Nárok takisto nevznikne, ak výsledok výpočtu bude rovný nule," objasňuje rezort. Nový poplatok za zhodnotenie úspor klientov by mal byť podľa ministerstva motivačným prvkom pre doplnkové dôchodkové spoločnosti.
Navrhovanou novelou zákona sa tiež majú zliberalizovať prestupy medzi doplnkovými dôchodkovými spoločnosťami. Poplatok za prestup klienta do inej spoločnosti si správcovia penzijných úspor nebudú môcť účtovať v prípade, ak bude chcieť dobrovoľný penzijný sporiteľ zmeniť spoločnosť po troch rokoch od uzatvorenia zmluvy o sporení v treťom pilieri. Na poplatok za prestup k inému správcovi úspor nebude mať spoločnosť nárok ani vtedy, ak je sporiteľ zamestnancom zamestnávateľa, ktorý nemá uzatvorenú zamestnávateľskú zmluvu s doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, s ktorou má prestupujúci účastník uzatvorenú zmluvu.
SITA