Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

19. apríla 2021

Všetkých 21 „zvolenských“ DMJ už jazdí pre ZSSK


Tagy: DMJ PR vlaky

Na tratiach Prievidza - Horná Štubňa, Horná Štubňa - Vrútky, Zvolen - Kremnica - Horná Štubňa, Zvolen - Jesenské - Tisovec a Zvolen - Banská Bystrica - Brezno už jazdí ...



Zdieľať
prva dmj 861 bola do ostrej prevadzky nasadena v juni 2019. zdroj zssk 676x380 19.4.2021 (Webnoviny.sk) -


  • Na tratiach Prievidza – Horná Štubňa, Horná Štubňa – Vrútky, Zvolen – Kremnica – Horná Štubňa, Zvolen – Jesenské – Tisovec a Zvolen – Banská Bystrica – Brezno už jazdí všetkých 21 dieselmotorových jednotiek financovaných z OPII

  • séria DMJ zo ŽOS Vrútky jazdí na 97 % bezporuchovo


Na regionálnych, najmä neelektrifikovaných tratiach Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v okolí Zvolena už jazdí všetkých 21 ks dieselmotorových jednotiek radu 861 (DMJ 861). Vďaka novým DMJ 861 poskytuje železničná doprava cestujúcim moderné, komfortné, kultúrne, bezpečné, spoľahlivé a environmentálne ohľaduplné cestovanie.

"Teší nás, že sa tento projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca, pretože bol trochu problematický. Keď sme ho zdedili po predchádzajúcom vedení, súťaž bolo treba dodatočne prehodnocovať a konzultovať s Európskou komisiou. Tento fakt sa spolu s pandémiou koronavírusu podpísali pod mierne omeškanie dodávky vozidiel, čo nás mrzí. Podstatné je však to, že v tejto chvíli je už cestujúcim troch krajov k dispozícii všetkých 21 moderných vozidiel. Sme presvedčení, že výrazne prispejú k zlepšeniu komfortu cestovania a železničná doprava získa opäť o niečo väčšiu popularitu," hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Prvá DMJ 861 bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019, posledný 21. kus pribudol na koľaje včera. Dodanie vozidiel, ktoré premávajú v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, teda bolo skompletizované za necelé dva roky.

DMJ 861:

  • sú klimatizované;

  • majú wi-fi pripojenie na internet;

  • disponujú informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich;

  • sú vybavené kamerovým systémom;

  • obsahujú systém na počítanie cestujúcich (systém umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí – anonymne);

  • sú prispôsobené pre osoby so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu – sú nízkopodlažné a majú toalety, ktoré vyhovujú osobám na invalidnom vozíku;

  • majú nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich;

  • disponujú priestorom pre prepravu bicyklov a priestorom pre prepravu imobilných cestujúcich;

  • spĺňajú požiadavky technických špecifikácií interoperability pre železničné koľajové vozidlá (TSI) s protipožiarnou bezpečnosťou.


DMJ 861 boli dodané v 2 verziách:

  • 7 ks 861.0 – kapacita 171 miest na sedenie a 120 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne a 1 vložený vozeň);

  • 14 ks 861.1 – kapacita 115 miest na sedenie a 80 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne).





Dodanie DMJ 861 je výsledkom projektu "Modernizácia vozového parku ŽKV 1. časť" v rámci OPII. Celková hodnota projektu predstavuje 76 999 000 € (bez DPH), je spolufinancovaný z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra v hodnote 74 835 328,10 € a sumou 2 163 671,90 € prispela ZSSK z vlastných zdrojov.

Dodávateľom DMJ 861 je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. F. Hlubocký upozorňuje, že pri prevádzkyschopnosti vozidiel nenechal národný dopravca nič na náhodu: "ZSSK si zmluvne zabezpečila, aby bola pri nových vozidlách dosiahnutá čo najvyššia prevádzkyschopnosť, t. j. minimálne na 95 %. V opačnom prípade nastupujú dohodnuté sankcie. Sme veľmi radi, že tieto nové jednotky dnes dosahujú prevádzkyschopnosť 97 %".

Realita preukázala, že poruchy DMJ sú v rozsahu a počte, kedy neprichádza ku zníženiu prevádzkyschopnosti týchto DMJ voči zmluvným podmienkam. Základné informácie o nových DMJ 861:






































Typ vozidla DMJ 861.0 DMJ 861.1
Počet miest na sedenie 171 115
Počet miest na státie 120 80
Max. prevádzková rýchlosť 140 km/h 140 km/h
Počet obstaraných kusov 7 14
Nasadenie Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj
Dodávateľ ŽOS Vrútky, a.s. (SR) ŽOS Vrútky, a.s. (SR)

Ďalšie podrobnosti o tomto europrojekte nájdete tu: https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/.

Kvalita nových DMJ sa ukázala aj pri vážnej nehode v marci tohto roka, ku ktorej došlo v Banskej Bystrici - Iliaši, medzi stanicami Radvaň a Vlkanová. Autobus MHD nerešpektoval signalizáciu na priecestí a vošiel do cesty prichádzajúcemu osobnému vlaku, ktorý viedla nová jednotka DMJ 861.104. Aj vďaka robustnej konštrukcii čela DMJ v zmysle bezpečnostných noriem TSI nedošlo k vážnemu poraneniu rušňovodiča, čo by nemuselo byť samozrejmosťou v prípade starej dieselovej jednotky ľahkej konštrukcie, napr. typu 812.

Informačný servis


Zdroj: Webnoviny.sk - Všetkých 21 „zvolenských“ DMJ už jazdí pre ZSSK © SITA Všetky práva vyhradené.

Tagy: DMJ PR vlaky
   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Expolicajt vypovedal, kto vydal príkaz zamiesť pod koberec Kováčikov vklad 204-tisíc eur
<< predchádzajúci článok
Zdravotná sestra odmietla vyšetrenie na alkohol, skončila v policajnej cele