|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. februára 2011
Vrtuľníky MI-24 v slovenskej armáde končia
V armáde tento rok skončia bojové vrtuľníky Mi-24. Ozbrojené sily ich majú vo výzbroji osem, ale iba štyri sú ešte bojaschopné. „Už pred tromi rokmi bolo rozhodnuté, že bojové ...
Zdieľať
Foto: mil.skBRATISLAVA 20. februára (WEBNOVINY) – V armáde tento rok skončia bojové vrtuľníky Mi-24. Ozbrojené sily ich majú vo výzbroji osem, ale iba štyri sú ešte bojaschopné. „Už pred tromi rokmi bolo rozhodnuté, že bojové vrtuľníky typu Mi-24 budú postupne vyradené z výzbroje, preto ich počet klesá,“ konštatoval hovorca ministerstva obrany Ivan Rudolf.
O vyradení sa rozhodlo vzhľadom na končiaci sa technický život vrtuľníkov a malú možnosť ich uplatnenia v slovenskej armáde. „Bolo by mrhaním verejnými financiami investovať obrovské sumy peňazí na generálne opravy a predĺženie ich technického života. Tieto náklady by sa pohybovali v rádovo desiatkach miliónov eur. Ale vzhľadom na to, že OS SR tieto vrtuľníky nepotrebujú, tak by to boli doslova vyhodené peniaze do vzduchu,“ vyhlásil Rudolf.
Jednotlivým strojom sa končí technická životnosť v apríli, júni a novembri tohto roka. V prípade posledného vrtuľníka Mi-24 to bude v priebehu roku 2013, ale už v roku 2012 ho neplánujú prevádzkovať. „Lebo v takomto prípade by bola prevádzka jedného stroja výrazne neefektívna,“ vysvetlil Rudolf a dodal, že jednotlivé vrtuľníky tak iba dolietajú tzv. technický rezurz – maximálny počet letových hodín – a budú vyradené.
Prebytočný materiál
Mi-24 je bojový vrtuľník určený pre priamu podporu pozemných vojsk. Udržiavanie takejto spôsobilosti si však podľa Rudolfa nevyžaduje ani momentálne zapojenie slovenských ozbrojených síl do zahraničných operácií, ani súčasné bezpečnostné prostredie. Ozbrojené sily sa preto orientujú na viacúčelové vrtuľníky, ako sú napríklad Mi-17, ktoré majú v slovenských podmienkach oveľa širšie využitie. Popri vojenskom nasadaní sa tieto dopravné vrtuľníky uplatňujú aj pri pátracích či záchranných prácach, osvedčili sa pri hasení lesných požiarov. Okrem toho Mi-17 môže pomôcť aj pri evakuácii počas povodní. Končiaci Mi-24 má oproti tomuto vrtuľníku oveľa vyššie prevádzkové náklady.
Vrtuľníky MI-24 po vyradení vyhlásia za prebytočné a ministerstvo obrany bude s nimi nakladať ako s prebytočným vojenským materiálom. Vyhlási verejnú súťaž a nepoužiteľné vrtuľníky predá. Po vyradení Mi-24 budú piloti pokračovať na Mi-17. Väčšina posádok je vyškolená na obidva typy
O vyradení sa rozhodlo vzhľadom na končiaci sa technický život vrtuľníkov a malú možnosť ich uplatnenia v slovenskej armáde. „Bolo by mrhaním verejnými financiami investovať obrovské sumy peňazí na generálne opravy a predĺženie ich technického života. Tieto náklady by sa pohybovali v rádovo desiatkach miliónov eur. Ale vzhľadom na to, že OS SR tieto vrtuľníky nepotrebujú, tak by to boli doslova vyhodené peniaze do vzduchu,“ vyhlásil Rudolf.
Jednotlivým strojom sa končí technická životnosť v apríli, júni a novembri tohto roka. V prípade posledného vrtuľníka Mi-24 to bude v priebehu roku 2013, ale už v roku 2012 ho neplánujú prevádzkovať. „Lebo v takomto prípade by bola prevádzka jedného stroja výrazne neefektívna,“ vysvetlil Rudolf a dodal, že jednotlivé vrtuľníky tak iba dolietajú tzv. technický rezurz – maximálny počet letových hodín – a budú vyradené.
Prebytočný materiál
Mi-24 je bojový vrtuľník určený pre priamu podporu pozemných vojsk. Udržiavanie takejto spôsobilosti si však podľa Rudolfa nevyžaduje ani momentálne zapojenie slovenských ozbrojených síl do zahraničných operácií, ani súčasné bezpečnostné prostredie. Ozbrojené sily sa preto orientujú na viacúčelové vrtuľníky, ako sú napríklad Mi-17, ktoré majú v slovenských podmienkach oveľa širšie využitie. Popri vojenskom nasadaní sa tieto dopravné vrtuľníky uplatňujú aj pri pátracích či záchranných prácach, osvedčili sa pri hasení lesných požiarov. Okrem toho Mi-17 môže pomôcť aj pri evakuácii počas povodní. Končiaci Mi-24 má oproti tomuto vrtuľníku oveľa vyššie prevádzkové náklady.
Vrtuľníky MI-24 po vyradení vyhlásia za prebytočné a ministerstvo obrany bude s nimi nakladať ako s prebytočným vojenským materiálom. Vyhlási verejnú súťaž a nepoužiteľné vrtuľníky predá. Po vyradení Mi-24 budú piloti pokračovať na Mi-17. Väčšina posádok je vyškolená na obidva typy