|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. júla 2014
Vozovky na cestách I. triedy majú v priemere viac ako 20 rokov
Priemerný vek vozoviek na cestách I. triedy na Slovensku je viac ako 20 rokov. Od roku 2000 pritom podiel úsekov týchto ciest v nevyhovujúcom až havarijnom stave ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Bratislava 16. júla (TASR) - Priemerný vek vozoviek na cestách I. triedy na Slovensku je viac ako 20 rokov. Od roku 2000 pritom podiel úsekov týchto ciest v nevyhovujúcom až havarijnom stave vzrástol dva a pol násobne. V súčasnosti je v takomto stave vyše polovica ciest I. triedy. A to sa na nich uskutočňuje približne 50 % všetkých dopravných výkonov v krajine.Vyplýva to zo Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 z dielne rezortu dopravy, ktorý prijala vláda SR. Podľa materiálu je takýto stav dôsledkom nedostatočného financovania údržby zmienených ciest. V krajine chýba súvislá cyklická údržba, riešia sa len havarijné stavy. Ich nárast je potom medziročne vyšší ako dĺžka upravených úsekov.
Z prehliadok ciest I. triedy z roku 2011 napríklad vyplýva, že 1517,9 kilometra (km) je v nevyhovujúcom stave. To predstavuje 47,6 %. Ďalších 198,6 km čiže 6,2 % je v havarijnom stave. Celková dĺžka ciest uvedenej kategórie je pritom 3188 km.
Takéto cesty sú potom degradované pre nevyhovujúcu únosnosť alebo rozpad povrchu a konštrukcie. Ich uvedenie do prevádzkyschopného stavu si vyžaduje nákladnejšie opatrenia, v niektorých prípadoch až úplnú rekonštrukciu vozovky. "Tento stav je jednoznačne spôsobený oneskorovaním cyklickej obnovy vozoviek," zhodnotilo ministerstvo v stratégii.
V krajine sa vždy kládol dôraz najmä na dobudovanie siete diaľnic a rýchlostných ciest, cesty I. triedy sú ale stále nosnou časťou cestnej siete. Preto by sa im podľa stratégie mala venovať náležitá pozornosť.
V dokumente sa napríklad uvádza, že v roku 2014 je potrebné investovať do údržby a opráv ciest I. triedy sumu 63,7 milióna eur. Na rok 2015 je potrebných takmer 65 miliónov eur a na rok 2016 už 66,4 milióna eur. "Finančné prostriedky na opravy a údržbu ciest I. triedy v rozpočte verejnej správy vyčlenené nie sú v súlade s reálnymi potrebami," zhodnotil ale rezort v stratégii. Preto bude potrebné v nasledujúcich rozpočtových rokoch hľadať ďalšie možnosti jej financovania.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR