Veľká cena Európy figuruje v kalendári seriálu majstrovstiev sveta od roku 1983, tento víkend ju však čaká premiéra na novom mestskom okruhu v španielskej Valencii. V blízkosti dejiska dvanástych ...
VALENCIA 21. augusta (WEBNOVINY) - Veľká cena Európy figuruje v kalendári seriálu majstrovstiev sveta od roku 1983, tento víkend ju však čaká premiéra na novom mestskom okruhu v španielskej Valencii. V blízkosti dejiska dvanástych pretekov MS síce tímy počas zimy často testujú, nový mestský okruh však bude pre všetkých veľkou výzvou. Valencia bude úplne novou zastávkou v seriáli F1, naposledy malo premiéru Turecko v roku 2005. Trať spája v sebe mnohé rýchlostné a technické pasáže. Aj keď sa bude jazdiť v prístavných uličkách, nebudú to rovnaké preteky ako na úzkej trati v Monaku. V okolí maríny Juana Carlosa I. vyrástla trať s 25 zákrutami. Podľa prepočtov by na jednej z roviniek mali jazdci dosahovať rýchlosť cez 300 km/h, jeden 5,419 km dlhý okruh by mali zvládnuť za približne 1:37 min priemernou rýchlosťou pod 200 km/h. V Monaku sa jazdí priemerom 151 km/h. Okruh naprojektoval slávny Hermann Tilke, jeho raritou bude most. Valencia bude piatym dejiskom Veľkej ceny Európy v histórii, predtým sa pod týmto názvom pretekalo na Brands Hatch, Nurburgringu, v Donington Parku a v Jereze. Do pretekov vstúpi v pozícii lídra svetového šampionátu Brit Lewis Hamilton, ktorý si vedenie udržal po technických problémoch Brazílčana Felipeho Massu počas jazdy na prvej pozícii na poslednej Veľkej cene Maďarska pred troma týždňami. Pred druhým Kimim Räikkönenom má pilot McLarenu náskok 5 bodov, tretí Massa zaostáva o ďalšie tri. Jazdci krátku letnú prestávku využili najmä na oddych, ale aj analýzu a prípravu na ďalšie preteky. Na Valenciu sa museli chystať iba na počítačovom simulátore. "Za posledné týždne som veľa analyzoval. Prestávka mi dala možnosť obnoviť si sily a doplniť chýbajúcu energiu. Bude to ešte veľmi náročný záver šampionátu, rovnako ako pred rokom sa asi bude rozhodovať až v posledných pretekoch. Aj preto bude dôležitý každý bod. Chceme dosiahnuť aj vo Valencii čo najlepší výsledok. Formula 1 je však veľmi nevyspytateľná," tvrdí pred pretekmi Lewis Hamilton. McLaren bude aj na VC Európy patriť k favoritom, aj keď jeho auto nebude môcť využiť v španielskom meste využiť naplno svoj potenciál. Pre preteky bude dôležitý už piatkový tréning. Mechanici a inžinieri v ňom budú musieť nájsť vhodné nastavenia pre monoposty, pretože okruh je pre všetkých veľkou neznámou. "Každý začína z rovnakého bodu. My sme sa na preteky pripravovali v technologickom stredisku, betón však môže priniesť mnohé nečakané veci. Počas tréningov si ho budeme musieť poriadne otestovať," dodal Hamilton, ktorého tím McLaren vyhral posledné tri veľké ceny. Po sérii zlých výsledkov na posledných Grand Prix bude určite chcieť zamiešať poradím aj vo Ferrari. Na Budapešť už v Maranelle zabudli a teraz sa chcú vyhnúť všetkým, aj technickým problémom. "V Maďarsku to nebolo príjemné, ale už sa teším na ďalšie preteky a dúfam, že sa na mňa vo Valencii usmeje aj šťastie," tvrdil Massa. Na VC Európy oslávi jubileum aj dodávateľ pneumatík Bridgestone. Japonská spoločnosť vstúpila do sveta F1 v roku 1997 a vo Valencii to bude jej 200. veľká cena v kolotoči na štyroch kolesách. Veľká cena Európy: Okruh: Valencia (Španielsko) Dĺžka okruhu: 5,473 km Dĺžka pretekov: 56 kôl, 306,488 km Predchádzajúci víťazi: Vo Valencii sa VC Európy ešte nekonala Poradie MS (po 11 pretekoch): Jednotlivci: 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 62 bodov, 2. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 57, 3. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 54, 4. Robert Kubica (Poľ.) BMW Sauber 49, 5. Nick Heidfeld (Nem.) BMW Sauber 41, 6. Heikki Kovalainen (Fín.) McLaren 38, 7. Jarno Trulli (Tal.) Toyota 22, 8. Fernando Alonso (Šp.) Renault 18, 9. Mark Webber (Austr.) Red Bull 18, 10. Timo Glock (Nem.) Toyota 13, 11. Nelson Piquet (Braz.) Renault 13, 12. Rubens Barrichello (Braz.) Honda 11, 13. Nico Rosberg (Nem.) Williams 8, 14. Kazuki Nakadžima (Jap.) Williams 8, 15. David Coulthard (V. Brit.) Red Bull 6, 16. Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso 6, 17. Jenson Button (V. Brit.) Honda 3, 18. Sebastien Bourdais (Fr.) Toro Rosso 2. Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 111 bodov, 2. McLaren-Mercedes 100, 3. BMW-Sauber 90, 4. Toyota Racing 35, 5. Renault 31, 6. Red Bull Racing 24, 7. Williams F1 Team 16, 8. Honda Racing F1 Team 14, 9. Scuderia Toro Rosso 8. SITA