|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. mája 2017
Vo svete sa stavajú milióny m2 obchodných plôch v nákupných centrách
Až 12,5 milióna štvorcových metrov (m2) plôch nákupných centier po celom svete pribudlo počas minulého roka. Najvyšší prírastok bol zaznamenaný v Ázii. Ukázal to ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR/AP
Bratislava 20. mája (TASR) – Až 12,5 milióna štvorcových metrov (m2) plôch nákupných centier po celom svete pribudlo počas minulého roka. Najvyšší prírastok bol zaznamenaný v Ázii. Ukázal to prieskum Global Shopping Centre Development, ktorý uskutočnila realitno-poradenská spoločnosť CBRE.Počet nových nákupných priestorov v shopping centrách narástol oproti roku 2015 o 11,4 % aj napriek tomu, že sa v predošlých rokoch tento rast spomalil. Najviac nákupných centier bolo skompletizovaných na americkom kontinente, kde ich počet stúpol o 43,6 %. Ťahúňom výstavby tu bolo najmä Mexiko.
Na konci roka 2016 bolo v rôznych svetových metropolách vo výstavbe 33,5 milióna m2 obchodných priestorov, z nich až 26,6 milióna m2 v Ázii. Táto aktivita sa týkala 90 % ázijských miest, v ktorých sa prieskum realizoval.
Najaktívnejším trhom zostáva aj naďalej Čína, kde pribudlo 19,7 milióna m2 obchodných priestorov v rámci nákupných centier. Až 15 čínskych miest patrí medzi top 20 najaktívnejších trhov v globálnom meradle. Na prvom mieste v tomto smere je čínsky Šen-čen (4,5 milióna m2 vo výstavbe), nasleduje Šanghaj (3 milióny m2). Tieto dve mestá tvorili na konci vlaňajška dohromady až 40 % zo všetkých rozostavaných nákupných centier v tejto krajine.
V Európe, na Strednom východe a v Afrike (EMEA) sa výstavba nákupných centier mierne spomalila a dosiahla 4,49 milióna m2 plochy. Najaktívnejšími krajinami boli Rusko, Turecko a Spojené arabské emiráty. Dominovali turecké mestá, v ktorých sa postavilo až 1,3 milióna m2 nákupných plôch v 17 shopping centrách. Na Strednom východe dominuje Dubaj, kde sa očakáva ešte posilnenie jeho pozície lídra na retailovom trhu. Práve v Dubaji v najbližších troch rokoch pribudne ďalších 900.000 m2 nových obchodných priestorov.
Na Slovensku po niekoľkých rokoch stagnácie vo výstavbe obchodných centier pribudli vo viacerých mestách nové projekty, ako City Aréna Trnava s rozlohou takmer 30.000 m2 nákupných plôch, Forum Poprad s rozlohou viac ako 22.000 m2 alebo Galéria Lučenec s takmer 11.000 m2. Tento vývoj bude podľa CBRE pokračovať aj naďalej, ohlásené a realizované sú projekty v Banskej Bystrici, Prešove, Nitre či Považskej Bystrici s celkovou výmerou presahujúcou 100.000 m2.
Rozsiahle aktivity sa uskutočňujú aj v hlavnom meste SR. Súbežne s pripravovaným projektom Stanica Nivy ohlásili viaceré obchodné centrá ako Eurovea, Aupark a Polus svoje dostavby či rekonštrukcie. V týchto projektoch po dokončení pribudne pre návštevníkov bratislavských nákupných centier do roku 2020 ďalších 100.000 m2 nákupných plôch.
„Popri obchodných centrách zaznamenávame výrazný rozmach vo výstavbe nákupných parkov, ktoré svojou typickou rozlohou 5000 až 8000 m2 vyžadujú podstatne nižšie nároky na spádovú oblasť potenciálnych zákazníkov, čo pridáva na mapu potenciálnych developerov už aj mestá s 10.000 obyvateľmi,“ dodal riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov v CBRE Slovensko Peter Pohanka.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR