![]() |
10. decembra 2005
Ostalo po ňom množstvo malieb a kresieb, ktoré historici umenia ešte len začínajú odkrývať. Jeho najnovšia výstava prináša neznáme kresby z archívu, ktoré fascinujú živosťou farieb, dynamikou autorovej maľby a typickou „abecedou“ Paštékovej stavby obrazu. Pohľad maliara na svet je pohľadom cez prázdny rám. To, čo vidí, automaticky a často podvedome v mysli štylizuje do škvŕn, plôch, línií.... V Paštékovej maľbe dominuje znak ľudskej figúry. Tak, ako je
priestor jeho obrazu vymodelovaný z niekoľkých prekrývajúcich sa vrstiev kresby, maľby, plochy a čiary, aj figúra podlieha zvláštnym pravidlám. Údy jej tela akoby si autor najprv samostatne vystrihol z papiera, a potom z nich na ploche skladal postavy. Analýza postupu znie síce morbídne, ale výsledok - maľba pôsobí ľahko a vtipne. Figúra na jeho obrazoch je hlavne stavebným prvkom sveta, v ktorom sa pohybuje, a históriu svojho života prekladá do rytmu farieb. Maľba je možno sebaobranou, terapiou, možno nutnosťou pre jej autora. Ale predovšetkým ňou prináša veľmi osobnú výpoveď o svete, v ktorej cítiť silu prírodných zákonov.
Galina Lišháková
©2005-2025 Denník 24hodin | Webdesign by WEBkomplex.sk |