|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. októbra 2014
Vlaky zadarmo spôsobia straty, budú stáť oveľa viac
Bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch bude podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) omnoho drahšia ako tvrdí vláda. Celkové priame náklady štátu na ...
Zdieľať
BRATISLAVA 24. októbra (WEBNOVINY) - Bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov vo vlakoch bude podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) omnoho drahšia ako tvrdí vláda.
Celkové priame náklady štátu na toto sociálne opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, by mali dosiahnuť 30 miliónov eur namiesto plánovaných 13 miliónov eur. Inštitút odhaduje zvýšenie sumy, pretože pôvodný zámer nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí na zmarených tržbách.
Slovensku hrozia aj sankcie
"Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich," informoval v piatok riaditeľ IDH Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu.
Druhou stratou podľa neho budú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tak znížia príjmy štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).
Suma 13 miliónov eur je podľa ministerstva dopravy minimálny odhad nákladov, ktoré sú aj zabezpečené v rozpočte na rok 2015. "Máme dohodu s ministerstvom financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, tak ako sa budú reálne vyvíjať náklady s týmto opatrením, budeme na to promptne reagovať, či už eventuálne aj priamo zmenou v rozpočte," zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
Slovensku podľa riaditeľa inštitútu navyše hrozia sankcie od Európskej komisie (EK), alebo dokonca spor na Európskom súdnom dvore. "Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá zadarmo nebude, resp. ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú," tvrdí Matej. Za právne korektné riešenie považuje zvýhodnenie všetkých typov verejnej dopravy. Nepovažuje za správne ani cestovanie pre študentov zadarmo.
Dotknuté osoby sa môžu obrátiť na Európsku komisiu
Ministerstvo tvrdí, že výpadok tržieb možno uhrádzať len v dotovaných vlakoch, pričom u nás nastavené legislatívne riešenie nič iné nepripúšťa. "Naše stanovisko opierame najmä o Oznámenie EK o výkladových usmerneniach k nariadeniu ES z roku 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave," uviedol Kóňa.
Podľa neho všeobecné pravidlá sú vymedzené ako opatrenie pre jeden alebo niekoľko druhov služieb osobnej dopravy vo verejnom záujme, ktoré môžu príslušné orgány jednostranne uložiť poskytovateľom služieb vo verejnom záujme nediskriminačným spôsobom. Alebo sa môžu začleniť do zmlúv uzatvorených medzi príslušným orgánom a poskytovateľom služieb vo verejnom záujme.
Na úrovni Európskej únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc určenú na sociálne ciele. Potvrdil to vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik v súvislosti s bezplatnou prepravou vybraných skupín ľudí vo vlakoch. "V prípade, že sa dotknuté osoby v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať," uviedol Králik pre agentúru SITA.
Verejný dopravný systém by sa mal integrovať
Vláda by podľa šéfa IDH skôr mala integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém, a to zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy a zvýhodňovať v rámci neho. "Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém. Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút," uzavrel Matej.
Majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je RegioJet) Radim Jančura povedal, že realizácia sociálnych zliav nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. Táto otázka sa podľa neho týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad.
"Systém kompenzácie a jeho prípadný negatívny dopad na hospodársku súťaž by mal byť posudzovaný ako možná forma štátnej pomoci v zmysle ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie a príslušných predpisov sekundárneho práva Európskej únie," informovala agentúru SITA Andrea Wilhelmová z odboru predsedu Protimonopolného úradu SR (PMÚ).
Ide najmä o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. "Úrad nie je kompetentný na aplikovanie ustanovení týkajúcich sa štátnej pomoci, v rámci ktorej sa musia posúdiť aj prípadné súťažné aspekty," dodala.
Celkové priame náklady štátu na toto sociálne opatrenie, ktoré začne platiť 17. novembra, by mali dosiahnuť 30 miliónov eur namiesto plánovaných 13 miliónov eur. Inštitút odhaduje zvýšenie sumy, pretože pôvodný zámer nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí na zmarených tržbách.
Slovensku hrozia aj sankcie
"Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Tieto vlaky budú pridávané priebežne podľa očakávaného návalu cestujúcich," informoval v piatok riaditeľ IDH Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu.
Druhou stratou podľa neho budú riadne platiaci pasažieri, ktorí pre nedostatok miesta už nebudú chodiť vlakom, ale zvolia iný typ dopravy a tak znížia príjmy štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).
Suma 13 miliónov eur je podľa ministerstva dopravy minimálny odhad nákladov, ktoré sú aj zabezpečené v rozpočte na rok 2015. "Máme dohodu s ministerstvom financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, tak ako sa budú reálne vyvíjať náklady s týmto opatrením, budeme na to promptne reagovať, či už eventuálne aj priamo zmenou v rozpočte," zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
Slovensku podľa riaditeľa inštitútu navyše hrozia sankcie od Európskej komisie (EK), alebo dokonca spor na Európskom súdnom dvore. "Vlaky zadarmo totiž diskriminujú iné typy verejnej dopravy, ktorá zadarmo nebude, resp. ľudí z obcí, ktoré prístup k železničnej doprave nemajú," tvrdí Matej. Za právne korektné riešenie považuje zvýhodnenie všetkých typov verejnej dopravy. Nepovažuje za správne ani cestovanie pre študentov zadarmo.
Dotknuté osoby sa môžu obrátiť na Európsku komisiu
Ministerstvo tvrdí, že výpadok tržieb možno uhrádzať len v dotovaných vlakoch, pričom u nás nastavené legislatívne riešenie nič iné nepripúšťa. "Naše stanovisko opierame najmä o Oznámenie EK o výkladových usmerneniach k nariadeniu ES z roku 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave," uviedol Kóňa.
Podľa neho všeobecné pravidlá sú vymedzené ako opatrenie pre jeden alebo niekoľko druhov služieb osobnej dopravy vo verejnom záujme, ktoré môžu príslušné orgány jednostranne uložiť poskytovateľom služieb vo verejnom záujme nediskriminačným spôsobom. Alebo sa môžu začleniť do zmlúv uzatvorených medzi príslušným orgánom a poskytovateľom služieb vo verejnom záujme.
Na úrovni Európskej únie platia pravidlá o poskytovaní štátnej pomoci, ktoré za určitých okolností umožňujú vyňať štátnu pomoc určenú na sociálne ciele. Potvrdil to vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik v súvislosti s bezplatnou prepravou vybraných skupín ľudí vo vlakoch. "V prípade, že sa dotknuté osoby v tejto veci obrátia na Európsku komisiu, budeme sa takýmto podnetom zaoberať," uviedol Králik pre agentúru SITA.
Verejný dopravný systém by sa mal integrovať
Vláda by podľa šéfa IDH skôr mala integrovať a harmonizovať verejný dopravný systém, a to zavedením jedného lístka pre všetky typy dopravy a zvýhodňovať v rámci neho. "Zmysluplnejšie ako cestovanie zadarmo by však malo byť zvýhodňovanie formou zliav v krajoch, z ktorých každý by mal mať svoj vlastný prepojený systém. Slovensko by tým predišlo hrozbe žalôb a pokút," uzavrel Matej.
Majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je RegioJet) Radim Jančura povedal, že realizácia sociálnych zliav nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. Táto otázka sa podľa neho týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad.
"Systém kompenzácie a jeho prípadný negatívny dopad na hospodársku súťaž by mal byť posudzovaný ako možná forma štátnej pomoci v zmysle ustanovení Zmluvy o fungovaní Európskej únie a príslušných predpisov sekundárneho práva Európskej únie," informovala agentúru SITA Andrea Wilhelmová z odboru predsedu Protimonopolného úradu SR (PMÚ).
Ide najmä o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave. "Úrad nie je kompetentný na aplikovanie ustanovení týkajúcich sa štátnej pomoci, v rámci ktorej sa musia posúdiť aj prípadné súťažné aspekty," dodala.