|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. februára 2010
Vláda: Šrotovné zabránilo sociálnym nepokojom
Štát zarobil na dvoch kolách šrotovného 19,068 mil. eur. Výber pre štátny rozpočet totiž predstavoval 68,900 mil. eur, kým skutočná dotácia štátu iba 49,832 mil. ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITABRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) - Štát zarobil na dvoch kolách šrotovného 19,068 mil. eur. Výber pre štátny rozpočet totiž predstavoval 68,900 mil. eur, kým skutočná dotácia štátu iba 49,832 mil. eur. Vyplýva to z informácie Ministerstva hospodárstva SR o priebehu čerpania dotácie na nákup nového vozidla, pri súčasnej likvidácii starého vozidla k 31. decembru 2009, ktorú vo štvrtok vzala na vedomie vláda.
Podľa rezortu hospodárstva pritom malo šrotovné pozitívny dosah aj na vývoj nezamestnanosti na Slovensku a zabránilo rozširovaniu "negatívnych javov" v spoločnosti. "Poskytnutím štátnej dotácie na šrotovné prišlo nepriamo k zachovaniu niekoľko tisíc pracovných miest na Slovensku, a tým aj k nevyvolaniu sociálno-spoločenských nepokojov a ďalších sprievodných negatívnych javov," píše sa v materiáli.
Štát pritom pôvodne plánoval pre 44 200 vyradených vozidiel dotáciu až vo výške 55,294 mil. eur. Celkovo sa však šrotovné využilo iba na 39 270 vozidiel, z toho 21 216 v prvej vlne a 18 054 v druhej vlne. Vyfakturovaná cena pritom v oboch dohromady dosiahla 365,047 mil. eur a celková dotácia predajcu 35,067 mil. eur.
Najúspešnejším importérom v predaji s dotáciou na šrotovné bol Renault, nasledovaný Škodou Auto a Kia Motors. Najpredávanejším modelom sa stal Renault Thalia. Za ním sa umiestnili Škoda Fabia 2 a Kia Cee´d. Priemerná fakturovaná cena auta bola podľa materiálu v prvej vlne 8 985 eur a v druhej 9 659 eur.
V obidvoch kolách sa vyradilo 44 200 vozidiel s priemerným vekom 21 rokov. Najvyraďovanejšou značkou bola značka Škoda za ňou nasleduje VAZ a Fiat. Najviac vyradených vozidiel bolo v Prešovskom kraji, z okresov bola na prvom mieste Bratislava. Viac ako 54 % vlastníkov vozidiel, ktorí dali zlikvidovať staré vozidlo, bolo starších ako 50 rokov.
Šrotovné podľa materiálu pomohlo obnoviť vozidlový park, avšak malo na jeho vekovosť iba nepatrný vplyv. "K prvému januáru 2010 jazdí na slovenských cestách 1 591 073 osobných automobilov s priemerným vekom 11 rokov," upozorňuje rezort hospodárstva. Ako dodáva, musia hľadať trvalé nástroje, ktoré pomôžu Slovensku k obnove tohto parku tak, aby na našich cestách jazdili bezpečnejšie a ekologicky čistejšie vozidlá.
V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. V prvom kole dotoval štát nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel ničím. V druhom kole už ministerstvo hospodárstva poskytlo dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur.
Podľa rezortu hospodárstva pritom malo šrotovné pozitívny dosah aj na vývoj nezamestnanosti na Slovensku a zabránilo rozširovaniu "negatívnych javov" v spoločnosti. "Poskytnutím štátnej dotácie na šrotovné prišlo nepriamo k zachovaniu niekoľko tisíc pracovných miest na Slovensku, a tým aj k nevyvolaniu sociálno-spoločenských nepokojov a ďalších sprievodných negatívnych javov," píše sa v materiáli.
Štát pritom pôvodne plánoval pre 44 200 vyradených vozidiel dotáciu až vo výške 55,294 mil. eur. Celkovo sa však šrotovné využilo iba na 39 270 vozidiel, z toho 21 216 v prvej vlne a 18 054 v druhej vlne. Vyfakturovaná cena pritom v oboch dohromady dosiahla 365,047 mil. eur a celková dotácia predajcu 35,067 mil. eur.
Najúspešnejším importérom v predaji s dotáciou na šrotovné bol Renault, nasledovaný Škodou Auto a Kia Motors. Najpredávanejším modelom sa stal Renault Thalia. Za ním sa umiestnili Škoda Fabia 2 a Kia Cee´d. Priemerná fakturovaná cena auta bola podľa materiálu v prvej vlne 8 985 eur a v druhej 9 659 eur.
V obidvoch kolách sa vyradilo 44 200 vozidiel s priemerným vekom 21 rokov. Najvyraďovanejšou značkou bola značka Škoda za ňou nasleduje VAZ a Fiat. Najviac vyradených vozidiel bolo v Prešovskom kraji, z okresov bola na prvom mieste Bratislava. Viac ako 54 % vlastníkov vozidiel, ktorí dali zlikvidovať staré vozidlo, bolo starších ako 50 rokov.
Šrotovné podľa materiálu pomohlo obnoviť vozidlový park, avšak malo na jeho vekovosť iba nepatrný vplyv. "K prvému januáru 2010 jazdí na slovenských cestách 1 591 073 osobných automobilov s priemerným vekom 11 rokov," upozorňuje rezort hospodárstva. Ako dodáva, musia hľadať trvalé nástroje, ktoré pomôžu Slovensku k obnove tohto parku tak, aby na našich cestách jazdili bezpečnejšie a ekologicky čistejšie vozidlá.
V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. V prvom kole dotoval štát nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel ničím. V druhom kole už ministerstvo hospodárstva poskytlo dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur.