|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. marca 2006
Vláda schválila štúdiu, ktorá uvažuje o vytvorení novej telekomunikačnej firmy
Štátna správa zvažuje vytvorenie novej spoločnosti, ktorá by sa mala podieľať na zlepšení konkurencie na telekomunikačnom trhu.
Zdieľať
Nová spoločnosť by vlastnila infraštruktúru vyčlenenú z jednotlivých, štátom ovládaných spoločností. Jej základom by bol odštepný závod Železníc Slovenskej republiky - Železničné Telekomunikácie, ktorý má do značnej miery vybudovanú infraštruktúru optických sietí.
Vyplýva to zo štúdie o možnosti efektívneho využitia elektronickej komunikačnej infraštruktúry vo vlastníctve subjektov, v ktorých má štát majoritný vlastnícky podiel. Štúdiu vypracovalo Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR a dnes ju zobrala na vedomie vláda.
MDPT sa domnieva, že ak budú nové telekomunikačné kapacity ponúknuté na veľkoobchodnom nediskriminačnom princípe všetkým, ale najmä alternatívnym telekomunikačným operátorom, za veľkoobchodné nákladovo orientované ceny, umožní sa tým enormný nárast konkurencie. S tým bude spojený pokles ceny služieb a v konečnom dôsledku to vyvolá masové rozšírenie vysokorýchlostného internetu.
Medzi najdôležitejšie výhody, ktoré prinesie nová spoločnosť, by mal patriť fakt, že vznikne ďalší plnohodnotný hlasový a internetový operátor, ktorý zvýši konkurenciu na slovenskom telekomunikačnom trhu. Prinesie rýchly, administratívne najmenej náročný a lacný spôsob budovania optických trás pri železničnej dopravnej ceste. Spolu s tým by sa mali ušetriť aj náklady štátnej a regionálnej správy. MDPT totiž predpokladá, že štátna spoločnosť stanoví ceny pre štátne orgány tak, aby pokrývali len oprávnené náklady.
V prvej etape existencie tejto spoločnosti sa predpokladá, že do nej vstúpia predovšetkým Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS), a. s., a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s. Prepojením optických vlákien týchto spoločností vznikne chrbtová sieť, ktorá si vyžiada iba minimálne náklady zo strany štátu. V druhej etape, kedy bude treba dobudovať optickú infraštruktúru na niektorých trasách, sa ráta aj so vstupom strategického partnera prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva (PPP) a využívanie štrukturálnych fondov Európskej únie. Výrazná investičná výstavba by mala byť zabezpečovaná až v rámci projektu PPP. Materiál ráta aj s druhou alternatívou, ktorá počíta iba so vstupom NDS a ŽSR. Pretože by nebolo možné využiť celú existujúcu infraštruktúru spoločnosti SEPS, budú pri tejto alternatíve potrebné dodatočné finančné prostriedky už v prvej etape projektu.
Pôvodná akciová spoločnosť so 100-% účasťou štátu by sa po vstupe strategického investora pretransformovala na spoločnosť fungujúcu na základe PPP. Tak ako pôvodná spoločnosť, aj táto by zabezpečovala pre verejnú správu požadované služby s nákladovo orientovanými cenami. Neskôr by sa mohla stať poskytovateľom služieb s konkurenčnými cenami aj pre komerčne orientované subjekty, a tak vytvoriť konkurenčné prostredie.
Z časového harmonogramu, ktorý je vypracovaný v štúdii, vyplýva, že vláda by o vzniku novej spoločnosti mala rozhodnúť v 1. polroku 2006. V roku 2007 by spoločnosť mala začať poskytovať svoje služby a vláda by mala rozhodnúť o vstupe strategického investora na základe princípu PPP. Poskytovanie služieb spoločnosťou fungujúcou na základe PPP a realizácia projektu ďalšieho rozvoja telekomunikačnej siete vrátane prístupových sietí predpokladá štúdia v roku 2008.
MDPT sa domnieva, že ak budú nové telekomunikačné kapacity ponúknuté na veľkoobchodnom nediskriminačnom princípe všetkým, ale najmä alternatívnym telekomunikačným operátorom, za veľkoobchodné nákladovo orientované ceny, umožní sa tým enormný nárast konkurencie. S tým bude spojený pokles ceny služieb a v konečnom dôsledku to vyvolá masové rozšírenie vysokorýchlostného internetu.
Medzi najdôležitejšie výhody, ktoré prinesie nová spoločnosť, by mal patriť fakt, že vznikne ďalší plnohodnotný hlasový a internetový operátor, ktorý zvýši konkurenciu na slovenskom telekomunikačnom trhu. Prinesie rýchly, administratívne najmenej náročný a lacný spôsob budovania optických trás pri železničnej dopravnej ceste. Spolu s tým by sa mali ušetriť aj náklady štátnej a regionálnej správy. MDPT totiž predpokladá, že štátna spoločnosť stanoví ceny pre štátne orgány tak, aby pokrývali len oprávnené náklady.
V prvej etape existencie tejto spoločnosti sa predpokladá, že do nej vstúpia predovšetkým Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS), a. s., a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s. Prepojením optických vlákien týchto spoločností vznikne chrbtová sieť, ktorá si vyžiada iba minimálne náklady zo strany štátu. V druhej etape, kedy bude treba dobudovať optickú infraštruktúru na niektorých trasách, sa ráta aj so vstupom strategického partnera prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva (PPP) a využívanie štrukturálnych fondov Európskej únie. Výrazná investičná výstavba by mala byť zabezpečovaná až v rámci projektu PPP. Materiál ráta aj s druhou alternatívou, ktorá počíta iba so vstupom NDS a ŽSR. Pretože by nebolo možné využiť celú existujúcu infraštruktúru spoločnosti SEPS, budú pri tejto alternatíve potrebné dodatočné finančné prostriedky už v prvej etape projektu.
Pôvodná akciová spoločnosť so 100-% účasťou štátu by sa po vstupe strategického investora pretransformovala na spoločnosť fungujúcu na základe PPP. Tak ako pôvodná spoločnosť, aj táto by zabezpečovala pre verejnú správu požadované služby s nákladovo orientovanými cenami. Neskôr by sa mohla stať poskytovateľom služieb s konkurenčnými cenami aj pre komerčne orientované subjekty, a tak vytvoriť konkurenčné prostredie.
Z časového harmonogramu, ktorý je vypracovaný v štúdii, vyplýva, že vláda by o vzniku novej spoločnosti mala rozhodnúť v 1. polroku 2006. V roku 2007 by spoločnosť mala začať poskytovať svoje služby a vláda by mala rozhodnúť o vstupe strategického investora na základe princípu PPP. Poskytovanie služieb spoločnosťou fungujúcou na základe PPP a realizácia projektu ďalšieho rozvoja telekomunikačnej siete vrátane prístupových sietí predpokladá štúdia v roku 2008.
(TASR)