|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. marca 2010
Vláda schválila stratégiu rozvoja dopravy
Dominantným druhom nákladnej dopravy zostane cestná a v osobnej doprave bude naďalej prevládať individuálna automobilová preprava. Počíta s tým ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto : Foto: SITA/Ľudovít Vaniher BRATISLAVA 3. marca (WEBNOVINY) - Dominantným druhom nákladnej dopravy zostane cestná a v osobnej doprave bude naďalej prevládať individuálna automobilová preprava. Počíta s tým stratégia rozvoja dopravy na Slovensku do roku 2020. Materiál schválila vláda na stredajšom zasadnutí na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. "Víziou stratégie je do roku 2020 zabezpečiť kvalitnú, dostupnú a integrovanú dopravnú infraštruktúru, konkurencieschopné dopravné služby, užívateľsky prijateľnú dopravu a ekologicky a energeticky efektívnu a bezpečnú dopravu," predpokladá rezort dopravy.
Rozvoj dopravy závisí podľa ministra dopravy od možností štátneho rozpočtu. Cestná nadradená dopravná infraštruktúra nie je dobudovaná, preto musí byť dokončená. "Železničná infraštruktúra je dobudovaná, ale musíme ju modernizovať. Nikdy som nepovedal, že preferujeme cestnú pred železničnou dopravou, naopak, musíme budovať súbežne aj železničnú, aby sme odťažili cestnú, ktorá je preplnená," povedal Vážny po rokovaní vlády.
Podľa ministra dopravy je potrebné dostať čo najviac tovarov aj cestujúcich z cesty na železnicu. Jedným z nástrojov je elektronický výber mýta spoplatňujúci diaľnice a cesty. "Našou snahou je zmodernizovať železničnú infraštruktúru, aby bola výkonnejšia a takisto budeme zabezpečovať zmlysluplné a účelné financovanie železničnej infraštruktúry, aby bola konkurencieschopná aj v tom, že zníži cenu za železničnú dopravnú cestu," dodal Vážny.
Dopravná stratégia predpokladá dobudovanie a zmodernizovanie ucelenej siete nadradenej dopravnej infraštruktúry s prepojením na sieť TEN-T. Zabezpečený má byť rovnovážny rozvoj dopravných služieb. Práva a povinnosti užívateľov dopravy budú uplatňované podľa európskych pravidiel a vytvoria sa podmienky pre znižovanie vplyvu dopravy na životné
Množstvo prepraveného tovaru by malo do roku 2020 vzrásť o 42 % a celkové prepravné výkony o 50 % oproti roku 2008. Objem nákladnej dopravy by mal vzrásť z 250 mil. ton v roku 2005 na 350 mil. ton o desať rokov. Podiel cestnej nákladnej dopravy by mal narastať mierne vzhľadom na zavedenie elektronického výberu mýta. Zvýšiť sa má najmä na diaľniciach a rýchlostných cestách v regiónoch s vyšším hospodárskym potenciálom. "Jednotlivé regióny budú prepojené dopravnou infraštruktúrou tak, že 85 % územia Slovenska a 95 % obyvateľstva bude mať v roku 2020 prístup na diaľnicu alebo rýchlostnú cestu v čase kratšom ako 45 minút," tvrdí ministerstvo dopravy. Železničná nákladná doprava má vzrásť predovšetkým na hlavných koridoroch. Objem kombinovanej intermodálnej prepravy sa má zvýšiť zo súčasných 2,3 mil. ton ročne na vyše 8 mil. ton. Najväčší nárast zaznamená doprava medzi Európskou úniou a Áziou formou prepravných kontajnerov.
Individuálny motorizmus v SR si má v osobnej doprave zachovať viac ako 70-percentný podiel na počte prepravených cestujúcich. Podiel verejnej dopravy sa zníži na 26 %. Podľa prognózy v Európskej únii bude individuálna doprava dosahovať priemerne 77 %, železničná 5 %, autobusová 6 %, letecká 11 % a metro 1 %. Na Slovensku sa predpokladá mierny rast osobnej dopravy s posilňovaním individuálneho motorizmu. Po roku 2014 situácia v mestských aglomeráciách a väčších mestách bude výraznou prekážkou ďalšieho rozvoja osobnej dopravy. Vynúti si to vysoký stupeň regulácie, napríklad spoplatnením individuálneho motorizmu. Väčšie využívanie verejnej osobnej dopravy podporí zavádzanie integrovaných a inteligentných dopravných systémov.
"Po dokončení modernizácie železničných tratí a modernizácie mobilných prostriedkov prímestskej a regionálnej železničnej dopravy sa vytvoria podmienky na presun prímestskej a regionálnej dopravy na železničnú osobnú dopravu a mestskú hromadnú dopravu, ktorá dosiahne 16-percentný podiel na celkovom počte prepravených osôb," predpokladá rezort dopravy. Do roku 2020 sa očakáva opätovný výrazná nárast podielu leteckej dopravy.
SITA
Rozvoj dopravy závisí podľa ministra dopravy od možností štátneho rozpočtu. Cestná nadradená dopravná infraštruktúra nie je dobudovaná, preto musí byť dokončená. "Železničná infraštruktúra je dobudovaná, ale musíme ju modernizovať. Nikdy som nepovedal, že preferujeme cestnú pred železničnou dopravou, naopak, musíme budovať súbežne aj železničnú, aby sme odťažili cestnú, ktorá je preplnená," povedal Vážny po rokovaní vlády.
Podľa ministra dopravy je potrebné dostať čo najviac tovarov aj cestujúcich z cesty na železnicu. Jedným z nástrojov je elektronický výber mýta spoplatňujúci diaľnice a cesty. "Našou snahou je zmodernizovať železničnú infraštruktúru, aby bola výkonnejšia a takisto budeme zabezpečovať zmlysluplné a účelné financovanie železničnej infraštruktúry, aby bola konkurencieschopná aj v tom, že zníži cenu za železničnú dopravnú cestu," dodal Vážny.
Dopravná stratégia predpokladá dobudovanie a zmodernizovanie ucelenej siete nadradenej dopravnej infraštruktúry s prepojením na sieť TEN-T. Zabezpečený má byť rovnovážny rozvoj dopravných služieb. Práva a povinnosti užívateľov dopravy budú uplatňované podľa európskych pravidiel a vytvoria sa podmienky pre znižovanie vplyvu dopravy na životné
Množstvo prepraveného tovaru by malo do roku 2020 vzrásť o 42 % a celkové prepravné výkony o 50 % oproti roku 2008. Objem nákladnej dopravy by mal vzrásť z 250 mil. ton v roku 2005 na 350 mil. ton o desať rokov. Podiel cestnej nákladnej dopravy by mal narastať mierne vzhľadom na zavedenie elektronického výberu mýta. Zvýšiť sa má najmä na diaľniciach a rýchlostných cestách v regiónoch s vyšším hospodárskym potenciálom. "Jednotlivé regióny budú prepojené dopravnou infraštruktúrou tak, že 85 % územia Slovenska a 95 % obyvateľstva bude mať v roku 2020 prístup na diaľnicu alebo rýchlostnú cestu v čase kratšom ako 45 minút," tvrdí ministerstvo dopravy. Železničná nákladná doprava má vzrásť predovšetkým na hlavných koridoroch. Objem kombinovanej intermodálnej prepravy sa má zvýšiť zo súčasných 2,3 mil. ton ročne na vyše 8 mil. ton. Najväčší nárast zaznamená doprava medzi Európskou úniou a Áziou formou prepravných kontajnerov.
Individuálny motorizmus v SR si má v osobnej doprave zachovať viac ako 70-percentný podiel na počte prepravených cestujúcich. Podiel verejnej dopravy sa zníži na 26 %. Podľa prognózy v Európskej únii bude individuálna doprava dosahovať priemerne 77 %, železničná 5 %, autobusová 6 %, letecká 11 % a metro 1 %. Na Slovensku sa predpokladá mierny rast osobnej dopravy s posilňovaním individuálneho motorizmu. Po roku 2014 situácia v mestských aglomeráciách a väčších mestách bude výraznou prekážkou ďalšieho rozvoja osobnej dopravy. Vynúti si to vysoký stupeň regulácie, napríklad spoplatnením individuálneho motorizmu. Väčšie využívanie verejnej osobnej dopravy podporí zavádzanie integrovaných a inteligentných dopravných systémov.
"Po dokončení modernizácie železničných tratí a modernizácie mobilných prostriedkov prímestskej a regionálnej železničnej dopravy sa vytvoria podmienky na presun prímestskej a regionálnej dopravy na železničnú osobnú dopravu a mestskú hromadnú dopravu, ktorá dosiahne 16-percentný podiel na celkovom počte prepravených osôb," predpokladá rezort dopravy. Do roku 2020 sa očakáva opätovný výrazná nárast podielu leteckej dopravy.
SITA