|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. augusta 2007
Vláda schválila návrh urýchlenia výstavby diaľnice D1
Vláda chce významne urýchliť výstavbu diaľnic na Slovensku a pre splnenie tohto zámeru považuje za nevyhnutné prijatie ďalších osobitných opatrení. Informoval o tom po stredajšom zasadnutí ...
Zdieľať
BRATISLAVA 15. augusta (WEBNOVINY) - Vláda chce významne urýchliť výstavbu diaľnic na Slovensku a pre splnenie tohto zámeru považuje za nevyhnutné prijatie ďalších osobitných opatrení. Informoval o tom po stredajšom zasadnutí vlády premiér Robert Fico v súvislosti s prijatím návrhu ministerstva dopravy na urýchlenie postupu výstavby vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Návrh predpokladá pomocou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) výstavbu vybraných desiatich úsekov na diaľnici D1 medzi Žilinou a Prešovom v dĺžke viac ako 121 kilometrov so stavebnými nákladmi vyše 100 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty. Rovnakým spôsobom by mali byť postavené dva úseky na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom v dĺžke vyše 43 kilometrov a za viac ako 21 mld. Sk. Napriek technickým problémom, najmä s výstavbou najdlhšieho tunela na Slovensku Višňové - Dubná Skala na D1 v dĺžke takmer 7,5 kilometra, vláda sa nevzdáva plánu ukončiť chýbajúce úseky na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010.
"V Národnej rade SR musíme schváliť osobitnú legislatívu, ktorá bude úplne inak upravovať povoľovacie stavebné konanie a iné konania, ktoré dnes trvajú neuveriteľne dlho. Ak sa nám to podarí, nebude toľko prekážok pri výstavbe diaľnic," uviedol premiér Fico. Zároveň však pripomenul, že tento zámer značne presahuje záväzok vlády v programovom vyhlásení, podľa ktorého má byť do roku 2010 odovzdaných sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Fico potvrdil, že vláda je pripravená stavať uvedené úseky na D1 a R1 formou financovania cez projekty PPP. Dôvodom je skutočnosť, že len prostriedky v štátnom rozpočte a z európskych fondov by na urýchlenie výstavby diaľnic nestačili. Minister dopravy Ľubomír Vážny má podľa premiéra predložiť vláde začiatkom septembra štúdiu o realizovateľnosti vybraných úsekov formou PPP. Na základe tohto hodnotenia potom vláda rozhodne, či pôjde touto cestou.
Vážny označil za dôležité, aby celý balík legislatívnych opatrení na urýchlenie výstavby diaľnic nadobudol účinnosť najneskôr začiatkom roku 2008. "To znamená, že do 28. septembra 2007 musí vláda schváliť novely asi siedmich zákonov, ktorých sa to dotkne," poznamenal minister dopravy. Dohoda s vybraným koncesionárom by mala byť podpísaná v marci budúceho roku s tým, aby sa v máji začalo so stavbou navrhovaných úsekov, ak to vláda neskôr potvrdí.
Minister dopravy Vážny informoval, že vláda vymenuje splnomocnenca pre výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. "Verím, že všetky uvedené úseky budú realizovateľné. Je to ťažká cesta, lebo sú potrebné osobitné legislatívne opatrenia, ktoré s tým súvisia," dodal Vážny. Fico pripomenul, že cesta 1. triedy číslo 18 pri Strečne sa bude rozširovať, čo má byť dočasné náhradné riešenie popri náročnej stavbe tunela vo Višňovom. Tá sa bude podľa premiéra realizovať a nebude zakonzervovaná. V súvislosti s projektmi PPP Vážny uviedol, že riziká existujú a návrh urýchlenia výstavby diaľnice označil za ambiciózny a veľkú výzvu. "Tunely netreba stavať tam, kde to nie je nevyhnutné. Tunel je náročný na prevádzku," priznal však Vážny. Plánovaný tunel Višňové - Dubná Skala je podľa neho najviac pripravený na stavbu a je potrebný.
Vláda podľa Vážneho neskôr rozhodne o tom, koľko bude splácať budúcemu koncesionárovi počas 25 rokov z predpokladanej ročnej sumy 7 až 10 mld. Sk. "Najprv musí štúdia potvrdiť uskutočniteľnosť úsekov, musí sa s tým stotožniť vláda a potom sa určí aj ročná splátka počas koncesie, ktorou sa štát zaviaže platiť rozdiel medzi výberom mýta a tým, čo bude doplácať štát," uviedol Vážny. Štúdia realizovateľnosti má byť podľa Fica hotová do konca augusta. Premiér zároveň zdôraznil, že realizácia tohto zámeru nemôže ohroziť kritériá pre zavedenie eura.
SITA