|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. septembra 2018
Vláda odobrila návrh na úpravu nevyužívaných tratí na cyklochodníky
Dlhodobo nevyužívané železničné trate by sa mohli prebudovať na dočasné chodníky pre chodcov či cyklotrasy. Takúto zmenu navrhuje trojica poslancov vládneho Mosta-Híd ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 12. septembra (TASR) - Dlhodobo nevyužívané železničné trate by sa mohli prebudovať na dočasné chodníky pre chodcov či cyklotrasy. Takúto zmenu navrhuje trojica poslancov vládneho Mosta-Híd Elemér Jakab, Tibor Bastrnák a Péter Vörös v novele zákona o dráhach. Právna norma sa momentálne nachádza v parlamente v druhom čítaní a v stredu ju na svojom rokovaní odobrila aj vláda SR.Podľa poslancov aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja pri nevyužívanej trati iný postup, než úplné zrušenie takejto trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov, čo vytvára ďalšie náklady a výdavky.
Samotné rušenie tratí je pritom podľa poslancov nezvrátiteľný krok a ich prípadné nové vybudovanie by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady, než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.
Podľa návrhu poslancov by tak po novom bolo možné na nevyužívanej trati vybudovať dočasnú miestnu komunikáciu určenú pre chodcov, chodník alebo miestnu komunikáciu pre cestnú nemotorovú dopravu. Takáto úprava trate bude umožnená samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí, cez ktorých územie dráhy vedie.
"Pôjde o efektívny nástroj využitia majetku štátu, a to výlučne prostredníctvom orgánov samosprávy a na prospech obyvateľov daného regiónu," zdôraznili predkladatelia. Zároveň v prípadoch, keď by nastala potreba opätovného prevádzkovania vlakovej dopravy, bude umožnený spätný proces a opätovné sprevádzkovanie železničnej trate.
Podľa návrhu sa totiž umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení, ktoré prislúchajú k danej trati. V prípade celospoločenskej a národohospodárskej potreby tak bude zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase.
S poslaneckým návrhom novely zákona o dráhach súhlasí aj samotné ministerstvo dopravy, ktoré odporúčalo vláde odobriť tento návrh. Zároveň k nemu predložilo niekoľko pripomienok. Ministerstvo napríklad navrhuje doplniť poslanecký návrh o to, aby sa nevyužívané dráhy mohli využiť aj na účely prevádzkovania koľajovej nemotorovej dopravy, napríklad cyklodreziny. "V posledných rokoch sa zvýšil záujem o takýto druh dopravy, pričom jej prevádzkovanie nevyžaduje náročné technické úpravy dráhy," odôvodnil rezort.
Zároveň ministerstvo navrhuje upraviť aj doložku vybraných vplyvov k návrhu, pretože podľa rezortu nebude mať táto novela negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Keď sa totiž dočasne vyjme nevyužívaná železničná trať zo správcovstva Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), klesnú finančné prostriedky na údržbu danej trate.
Náklady, ktoré budú následne súvisieť s úpravou trate na zariadenie rekreačného charakteru, teda napríklad na cyklochodník, tie už bude znášať vyšší územný celok alebo obec, ktoré uzatvoria so ŽSR zmluvu o prenájme danej trate.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR