|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. júna 2012
Vláda chce postaviť most z Komárna do Komáromu za menej
Slovensko a Maďarsko chcú spoločne postaviť nový cestný most cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom s využitím zdrojov Európskej únie. Súčasný Alžbetin most z konca 19. storočia, ...
Zdieľať
BRATISLAVA 13. júna (WEBNOVINY) - Slovensko a Maďarsko chcú spoločne postaviť nový cestný most cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom s využitím zdrojov Európskej únie.
Súčasný Alžbetin most z konca 19. storočia, ktorý spája obe mestá, už nevyhovuje pre ťažkú nákladnú dopravu a očakáva sa jej nárast.
Obidve krajiny ešte v závere minulého roka pripravili návrh medzivládnej dohody o stavbe mosta ponad Dunaj v dĺžke takmer 623 metrov.
Vláda SR mala v stredu o návrhu dohody rokovať, ale pre nevyjasnené financovanie a možné iné trasovanie mosta ho vypustila z programu.
Minister dopravy Ján Počiatek, ktorý návrh dohody s Maďarskom predkladal, povedal, že predložená alternatíva nie je jediná možná a dá sa ešte hovoriť o inom trasovaní mosta.
"Nie je vyriešené financovanie stavby, takže toto je ďalšia vec, o ktorej chceme ešte predtým, než k tomu pristúpime, diskutovať. Nie je tam jasné pomenované, odkiaľ to bude financované," uviedol po zasadnutí vlády.
V štátnom rozpočte podľa ministra na stavbu mosta určite nie sú peniaze. "Jediná šanca je, že to bude financované z eurofondov, ale momentálne to nie je identifikované ako konkrétny projekt v rámci zásobníka projektov. Toto treba premyslieť, či to pôjde z tohto programového obdobia alebo budúceho a vôbec konkrétne z ktorého operačného programu. Toto vôbec doriešené nebolo zatiaľ, takže sme nerokovali o tom," dodal Počiatek.
Vláda chce most postaviť výhodnejšie
Odhadovaná suma priamych nákladov pre slovenskú stranu presahuje 30 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Navyše, podľa ministra je otázne, aké vedľajšie náklady môže vyvolať zvolený variant stavby mosta.
"Preto chceme ešte premyslieť, či neexistuje lacnejší alebo výhodnejší scenár, ako most postaviť. V každom prípade platí, že sa hlásime k tomu, že most tam má byť a bude tam jedného dňa, ale musíme ešte technické veci doriešiť," povedal Počiatek. Potrebné tak bude obnoviť rokovania s Maďarskom o tejto téme.
Podľa informácií k návrhu dohody predpokladané celkové náklady slovenskej strany na stavbu mosta cez Dunaj a nadväzujúcej komunikácie sú 37,47 mil. eur s DPH.
Z toho náklady SR na polovicu mosta dosahujú 32,38 mil. eur a na príjazdovú cestu v dĺžke 646 metrov 5,1 mil. eur. "Tieto sumy sú indikatívne a veríme, že v transparentnej a korektnej súťaži sa budú ponuky pohybovať v rádovo nižších úrovniach. Usilujeme sa o to, aby sa projekt financoval zo štrukturálnych fondov. Pomer financovania oprávnených nákladov je 85% z európskych fondov a 15 % spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ešte však nie je úplne jasné, z akého konkrétneho operačného programu a programového obdobia budú peniaze pochádzať.
Len pre osobnú dopravu
Rezort dopravy verí, že dohoda s Maďarskom bude podpísaná v najbližšom čase, po zodpovedaní nevyjasnených otázok a po odsúhlasení vládou SR.
"Predpokladáme, že verejné obstarávanie môže byť, vzhľadom na aktuálny stav projektovej prípravy, ukončené v priebehu roka 2014. Kapacita mosta by mala byť viac ako 10-tis. vozidiel denne," dodal Kóňa.
Na terajšom Alžbetinom moste funguje osobná doprava a nákladná doprava do 20 ton. "Po postavení druhého mosta bude Alžbetin most povolený čisto len pre osobnú dopravu," uzavrel Kóňa. Po vybudovaní nového mosta má byť úplne vylúčený tranzit nákladnej dopravy cez Alžbetin most a Komárno.
Podľa návrhu dohody, ktorý experti cestnej infraštruktúry rezortov dopravy Slovenska a Maďarska schválili vlani v novembri, most by mal byť postavený asi 200 až 250 metrov západne od existujúceho železničného mosta nad Dunajom v riečnom kilometri 1 770,6.
Podľa iného variantu, ktorý mal ešte tri technické alternatívy, mal byť most vedený tesne pri železničnom moste zo západnej strany.
Navrhované umiestnenie nového mosta na západe Komárna je najvhodnejšie podľa analýzy dopravnoinžinierskeho posúdenia situovania nového premostenia Dunaja, ktorú dal rezort dopravy vypracovať v roku 2009.
Slovensko a Maďarsko majú postaviť most spoločne a verejné obstarávanie v mene oboch krajín má vypísať maďarská strana podľa vlastných predpisov obstarávania. Náklady na stavbu mosta majú oba štáty znášať v rovnakom pomere. Most bude ich spoločným majetkom a príjazdové komunikácie k mostu postavia z vlastných zdrojov, pričom obstarávanie vyhlásia samostatne podľa svojich vnútroštátnych pravidiel.
Zmiešaná pracovná skupina v súčasnosti pripravuje žiadosť o finančný príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja na aktualizáciu projektovej dokumentácie pre výstavbu mosta v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Maďarska a Slovenska na obdobie 2007 až 2013.
Súčasný Alžbetin most z konca 19. storočia, ktorý spája obe mestá, už nevyhovuje pre ťažkú nákladnú dopravu a očakáva sa jej nárast.
Obidve krajiny ešte v závere minulého roka pripravili návrh medzivládnej dohody o stavbe mosta ponad Dunaj v dĺžke takmer 623 metrov.
Vláda SR mala v stredu o návrhu dohody rokovať, ale pre nevyjasnené financovanie a možné iné trasovanie mosta ho vypustila z programu.
Minister dopravy Ján Počiatek, ktorý návrh dohody s Maďarskom predkladal, povedal, že predložená alternatíva nie je jediná možná a dá sa ešte hovoriť o inom trasovaní mosta.
"Nie je vyriešené financovanie stavby, takže toto je ďalšia vec, o ktorej chceme ešte predtým, než k tomu pristúpime, diskutovať. Nie je tam jasné pomenované, odkiaľ to bude financované," uviedol po zasadnutí vlády.
V štátnom rozpočte podľa ministra na stavbu mosta určite nie sú peniaze. "Jediná šanca je, že to bude financované z eurofondov, ale momentálne to nie je identifikované ako konkrétny projekt v rámci zásobníka projektov. Toto treba premyslieť, či to pôjde z tohto programového obdobia alebo budúceho a vôbec konkrétne z ktorého operačného programu. Toto vôbec doriešené nebolo zatiaľ, takže sme nerokovali o tom," dodal Počiatek.
Vláda chce most postaviť výhodnejšie
Odhadovaná suma priamych nákladov pre slovenskú stranu presahuje 30 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Navyše, podľa ministra je otázne, aké vedľajšie náklady môže vyvolať zvolený variant stavby mosta.
"Preto chceme ešte premyslieť, či neexistuje lacnejší alebo výhodnejší scenár, ako most postaviť. V každom prípade platí, že sa hlásime k tomu, že most tam má byť a bude tam jedného dňa, ale musíme ešte technické veci doriešiť," povedal Počiatek. Potrebné tak bude obnoviť rokovania s Maďarskom o tejto téme.
Podľa informácií k návrhu dohody predpokladané celkové náklady slovenskej strany na stavbu mosta cez Dunaj a nadväzujúcej komunikácie sú 37,47 mil. eur s DPH.
Z toho náklady SR na polovicu mosta dosahujú 32,38 mil. eur a na príjazdovú cestu v dĺžke 646 metrov 5,1 mil. eur. "Tieto sumy sú indikatívne a veríme, že v transparentnej a korektnej súťaži sa budú ponuky pohybovať v rádovo nižších úrovniach. Usilujeme sa o to, aby sa projekt financoval zo štrukturálnych fondov. Pomer financovania oprávnených nákladov je 85% z európskych fondov a 15 % spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Ešte však nie je úplne jasné, z akého konkrétneho operačného programu a programového obdobia budú peniaze pochádzať.
Len pre osobnú dopravu
Rezort dopravy verí, že dohoda s Maďarskom bude podpísaná v najbližšom čase, po zodpovedaní nevyjasnených otázok a po odsúhlasení vládou SR.
"Predpokladáme, že verejné obstarávanie môže byť, vzhľadom na aktuálny stav projektovej prípravy, ukončené v priebehu roka 2014. Kapacita mosta by mala byť viac ako 10-tis. vozidiel denne," dodal Kóňa.
Na terajšom Alžbetinom moste funguje osobná doprava a nákladná doprava do 20 ton. "Po postavení druhého mosta bude Alžbetin most povolený čisto len pre osobnú dopravu," uzavrel Kóňa. Po vybudovaní nového mosta má byť úplne vylúčený tranzit nákladnej dopravy cez Alžbetin most a Komárno.
Podľa návrhu dohody, ktorý experti cestnej infraštruktúry rezortov dopravy Slovenska a Maďarska schválili vlani v novembri, most by mal byť postavený asi 200 až 250 metrov západne od existujúceho železničného mosta nad Dunajom v riečnom kilometri 1 770,6.
Podľa iného variantu, ktorý mal ešte tri technické alternatívy, mal byť most vedený tesne pri železničnom moste zo západnej strany.
Navrhované umiestnenie nového mosta na západe Komárna je najvhodnejšie podľa analýzy dopravnoinžinierskeho posúdenia situovania nového premostenia Dunaja, ktorú dal rezort dopravy vypracovať v roku 2009.
Slovensko a Maďarsko majú postaviť most spoločne a verejné obstarávanie v mene oboch krajín má vypísať maďarská strana podľa vlastných predpisov obstarávania. Náklady na stavbu mosta majú oba štáty znášať v rovnakom pomere. Most bude ich spoločným majetkom a príjazdové komunikácie k mostu postavia z vlastných zdrojov, pričom obstarávanie vyhlásia samostatne podľa svojich vnútroštátnych pravidiel.
Zmiešaná pracovná skupina v súčasnosti pripravuje žiadosť o finančný príspevok z Európskeho fondu regionálneho rozvoja na aktualizáciu projektovej dokumentácie pre výstavbu mosta v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Maďarska a Slovenska na obdobie 2007 až 2013.