|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 18.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Eugen
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. februára 2011
Vláda chce od Frucony späť peniaze, aj preto mení zákony
Vládny kabinet aj pre neoprávnené poskytnutie štátnej pomoci spoločnosti Frucona Košice, a.s. schválil zmeny v zákone o štátnej pomoci a v zákone o súdnych ...
Zdieľať
Ivan MiklošFoto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) - Vládny kabinet aj pre neoprávnené poskytnutie štátnej pomoci spoločnosti Frucona Košice, a.s. schválil zmeny v zákone o štátnej pomoci a v zákone o súdnych exekútoroch a exekučnom konaní. Ako uviedol na tlačovej besede po rokovaní vlády minister financií Ivan Mikloš, štát týmto krokom chce od firmy Frucona dosiahnuť urýchlené vrátenie neoprávnenej štátnej pomoci, a tým sa vyhnúť možnej pokute zo strany Európskej komisie (EK). “Navrhujeme takú zmenu týchto zákonov, aby sa rozhodnutie Európskej komisie stalo exekučným titulom,“ uviedol na tlačovej besede po rokovaní vlády minister financií Ivan Mikloš.
Ak parlament neprijme vládou schválené novely zákonov, ktoré kabinet navrhuje prijať v skrátenom legislatívnom konaní, Slovenská republika môže podľa Mikloša utrpieť značné hospodárske škody. “Len v prípade spoločnosti Frucona môže paušálna pokuta byť od 896 tis. eur, pričom skutočná výška pokuty sa odvíja od toho, akú výšku neoprávanej štátnej pomoci išlo a ako dlho trvá obdobie, kým nie je vymožená táto neoprávnená štátna pomoc späť. Tento príklad je smutným príkladom toho, akým spôsobom v Slovenskej republike funguje súdnictvo, pretože napriek tomu, že odvtedy ubehlo takmer päť rokov, táto neoprávnená štátna pomoc nebola vymožená,“ konštatoval Mikloš.
Ako vyplýva z rozsudku Súdneho dvora Európskej únie, "Slovenská republika nepredložila dostatočné dôkazy, na základe ktorých by sa dalo domnievať, že v stanovenej lehote podnikla všetky kroky, ktoré boli v jej kompetencii, na vymoženie nezákonnej pomoci". Slovensko preto musí uhradiť všetky trovy vyplývajúce zo súdneho konania. Súdny dvor v rozsudku uviedol, že opatrenia prijaté príslušnými slovenskými orgánmi neviedli k okamžitému a účinnému vymoženiu protiprávnej pomoci, keďže ani 29 mesiacov od oznámenia rozhodnutia komisie Slovensko pomoc nevymohlo. Okrem toho sa Súdny dvor domnieva, že "Slovenská republika dostatočne neuviedla, prečo nepoužila aj ďalšie procesné prostriedky podľa vnútroštátneho práva, ktoré má k dispozícii a ktorých dôsledné uplatnenie by umožnilo vymoženie spornej pomoci".
Akciová spoločnosť Frucona Košice v roku 2004 informovala košický daňový úrad, že nebude môcť uhradiť svoje daňové záväzky v plnej výške, ale len do výšky 35 %. Následne Frucona podala na krajský košický súd oznámenie na začatie vyrovnávacieho konania, v ktorom navrhla vyrovnanie vo výške 35 %. Návrh sa týkal vyrovnania dlhu vo výške 644,6 miliónov vtedajších slovenských korún, z ktorého prevažnú časť tvorili daňové nedoplatky, najmä na spotrebnej dani z liehu. Košický daňový úrad aj košický krajský súd akceptovali návrh spoločnosti Frucona a dlh jej odpustili. Komisia vo svojom rozhodnutí z roku 2007 konštatovala, že opatrenia, ktoré Slovensko vykonalo v prospech košickej spoločnosti, predstavujú štátnu pomoc a že táto pomoc nie je zlučiteľná so spoločným trhom. Daňový úrad vyzval Fruconu na vrátenie pomoci, no spoločnosť nereagovala. Preto proti nej 21. júna 2006 podal žalobu na Okresnom súde Košice II na vymáhanie pomoci s cieľom zrušiť účinky uznesenia súdu o potvrdení vyrovnania.
Európska komisia evidovala podnet týkajúci sa neoprávnenej pomoci poskytnutej spoločnosti Frucona od októbra 2004. Komisia prijala rozhodnutie o tom, že Slovensko schválením vyrovnania poskytlo neoprávnene štátnu pomoc vo výške 416,6 mil. slovenských korún. To podľa komisie bolo nezlučiteľné s vnútorným trhom. Spoločnosť Frucona sa proti rozhodnutiu Komisie odvolala a žiadala jej rozhodnutie zrušiť. Začiatkom decembra tohto roku Súdny dvor Európskej únie úplne zamietol žalobu spoločnosti Frucona voči rozhodnutiu komisie, ktorú zároveň zaviazal aj na náhradu trov konania.
Spoločnosť Frucona sa zaoberá produkciou alkoholických a nealkoholických nápojov, sirupov, sterilizovanej zeleniny a ovocia a octu. Súčasná akciová spoločnosť Frucona vznikla v roku 1995. Podľa výpisu z Obchodného registra SR eviduje základne imanie vo výške 1,361 mil. eur.
Ak parlament neprijme vládou schválené novely zákonov, ktoré kabinet navrhuje prijať v skrátenom legislatívnom konaní, Slovenská republika môže podľa Mikloša utrpieť značné hospodárske škody. “Len v prípade spoločnosti Frucona môže paušálna pokuta byť od 896 tis. eur, pričom skutočná výška pokuty sa odvíja od toho, akú výšku neoprávanej štátnej pomoci išlo a ako dlho trvá obdobie, kým nie je vymožená táto neoprávnená štátna pomoc späť. Tento príklad je smutným príkladom toho, akým spôsobom v Slovenskej republike funguje súdnictvo, pretože napriek tomu, že odvtedy ubehlo takmer päť rokov, táto neoprávnená štátna pomoc nebola vymožená,“ konštatoval Mikloš.
Ako vyplýva z rozsudku Súdneho dvora Európskej únie, "Slovenská republika nepredložila dostatočné dôkazy, na základe ktorých by sa dalo domnievať, že v stanovenej lehote podnikla všetky kroky, ktoré boli v jej kompetencii, na vymoženie nezákonnej pomoci". Slovensko preto musí uhradiť všetky trovy vyplývajúce zo súdneho konania. Súdny dvor v rozsudku uviedol, že opatrenia prijaté príslušnými slovenskými orgánmi neviedli k okamžitému a účinnému vymoženiu protiprávnej pomoci, keďže ani 29 mesiacov od oznámenia rozhodnutia komisie Slovensko pomoc nevymohlo. Okrem toho sa Súdny dvor domnieva, že "Slovenská republika dostatočne neuviedla, prečo nepoužila aj ďalšie procesné prostriedky podľa vnútroštátneho práva, ktoré má k dispozícii a ktorých dôsledné uplatnenie by umožnilo vymoženie spornej pomoci".
Akciová spoločnosť Frucona Košice v roku 2004 informovala košický daňový úrad, že nebude môcť uhradiť svoje daňové záväzky v plnej výške, ale len do výšky 35 %. Následne Frucona podala na krajský košický súd oznámenie na začatie vyrovnávacieho konania, v ktorom navrhla vyrovnanie vo výške 35 %. Návrh sa týkal vyrovnania dlhu vo výške 644,6 miliónov vtedajších slovenských korún, z ktorého prevažnú časť tvorili daňové nedoplatky, najmä na spotrebnej dani z liehu. Košický daňový úrad aj košický krajský súd akceptovali návrh spoločnosti Frucona a dlh jej odpustili. Komisia vo svojom rozhodnutí z roku 2007 konštatovala, že opatrenia, ktoré Slovensko vykonalo v prospech košickej spoločnosti, predstavujú štátnu pomoc a že táto pomoc nie je zlučiteľná so spoločným trhom. Daňový úrad vyzval Fruconu na vrátenie pomoci, no spoločnosť nereagovala. Preto proti nej 21. júna 2006 podal žalobu na Okresnom súde Košice II na vymáhanie pomoci s cieľom zrušiť účinky uznesenia súdu o potvrdení vyrovnania.
Európska komisia evidovala podnet týkajúci sa neoprávnenej pomoci poskytnutej spoločnosti Frucona od októbra 2004. Komisia prijala rozhodnutie o tom, že Slovensko schválením vyrovnania poskytlo neoprávnene štátnu pomoc vo výške 416,6 mil. slovenských korún. To podľa komisie bolo nezlučiteľné s vnútorným trhom. Spoločnosť Frucona sa proti rozhodnutiu Komisie odvolala a žiadala jej rozhodnutie zrušiť. Začiatkom decembra tohto roku Súdny dvor Európskej únie úplne zamietol žalobu spoločnosti Frucona voči rozhodnutiu komisie, ktorú zároveň zaviazal aj na náhradu trov konania.
Spoločnosť Frucona sa zaoberá produkciou alkoholických a nealkoholických nápojov, sirupov, sterilizovanej zeleniny a ovocia a octu. Súčasná akciová spoločnosť Frucona vznikla v roku 1995. Podľa výpisu z Obchodného registra SR eviduje základne imanie vo výške 1,361 mil. eur.