|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. septembra 2013
Vláda bude vyberať členov Rady ÚVO z 12 kandidátov
Sídlo Úradu pre verejné obstarávanie
Zdieľať
Sídlo Úradu pre verejné obstarávanie Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 11. septembra (TASR) - Zákon o verejnom obstarávaní počíta aj so zriadením nového kontrolného orgánu Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).Pre výber kandidátov zriadená odborná komisia v týchto dňoch posudzuje 12 kandidátov, ktorí splnili stanovené podmienky kandidatúry a na základe jej hodnotení vláda do konca tohto mesiaca vymenuje šiestich do Rady ÚVO.
Vzhľadom na celospoločenskú dôležitosť Rady ÚVO, keďže novela zákona o verejnom obstarávaní zaviedla napríklad inštitút odvolania ako opravný prostriedok voči rozhodnutiam Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach, o ktorých bude rozhodovať práve Rada ÚVO, TASR oslovila kandidátov, aby prostredníctvom verejnoprávnej inštitúcie predstavili svoje zámery v rámci Rady po ich prípadnom zvolení. Na otázky TASR v stanovenom termíne (24 hodín) odpovedalo šesť kandidátov. Ich odpovede TASR postupne uvedie.
Helena Polónyi (iniciatívny návrh) získala skúsenosti najmä pri stavebných zákazkách a zákazkách v oblasti energetiky a dopravy, a na strane verejného obstarávateľa zákazkami z eurofondov v oblasti školstva, vedy, výskumu a vývoja, zdravotníctva, strojárstva a pod.
Najčastejšie používaný postup vo všeobecnosti, ako zdôrazňuje, je verejná súťaž, lebo je najrýchlejší. Vlani obstarávala cca 30 zákaziek, v tomto roku zatiaľ 25 zákaziek, väčšinou podlimitných alebo podprahových. Za najväčšie problémy v súčasnom procese obstarávania považuje nedostatočnú komunikáciu medzi ÚVO, verejnými obstarávateľmi a obstarávateľmi a doterajšími odborne spôsobilými osobami, ako aj nedostatočné, rozporuplné a nekvalifikované metodické usmerňovanie verejných obstarávateľov a obstarávateľov zo strany ÚVO. Taktiež vidí problém v jednostrannej právomoci ÚVO a riadiacich orgánov o verejnom obstarávaní bez ochoty akceptovať právo verejného obstarávateľa na definovanie predmetu zákaziek a vlastné odôvodnenie potreby a primeranosti podmienok účasti.
Podľa Polónyi je problém aj dlhé trvanie verejného obstarávania a s tým súvisiace viazanie ceny bez ohľadu na zmenu trhového prostredia, ako aj komplikované, nákladné a zbytočné preukazovanie splnenia podmienok účasti zaťažujúce verejnú sféru.
Dôležité je, ako uviedla, aby sa urýchlil proces verejného obstarávania a na to je v prvom rade nutné zvýšenie finančných limitov, na ktoré zákon o ÚVO nebude mať žiadny dosah, pri ktorých sa verejná sféra môže správať ako súkromník a postupovať podľa Obchodného zákonníka bez potreby zbytočného zverejňovania akýchsi informácií a preukazovania (väčšinou formálneho) dokumentov z výberových konaní.
Ján Azud (iniciatívny návrh) pôsobí od roku 2006 ako advokát so zameraním, okrem iného, na verejné obstarávanie, verejné projekty a infraštruktúrne projekty ako také. V oblasti verejného obstarávania má viac ako 7-ročnú prax a počas tohto obdobia sa podieľal na príprave a realizácii mnohých veľkých verejných projektov.
Podľa neho na základe pôsobnosti Rady ÚVO stanovenej zákonom je zrejmé, že jej členovia musia pri svojej práci nevyhnutne využívať širší rozhľad a znalosť rôznych trhov a segmentov národného hospodárstva, v ktorých dochádza k realizácii významných verejných zákaziek. Rozhodnutia Rady ÚVO nepochybne vyžadujú širší pohľad na podnikateľské prostredie a nielen formálne znalosti procesu verejného obstarávania. "Verím, že ako advokát zastupujúci klientov v širokom spektre podnikateľských odvetví (napríklad stavebníctvo, IT, energetika, telekomunikácie, automobilový priemysel, elektrotechnický priemysel, strojnícky priemysel, bankovníctvo, poisťovníctvo, reklama, verejný sektor) a poznajúci špecifiká mnohých oblastí, v ktorých sa pravidelne realizujú verejné zákazky, by som dokázal vniesť do rozhodovania Rady aj širší odborný a praktický pohľad potrebný pre riadne uplatňovanie jej kompetencií," povedal Azud.
Za najväčšie problémy na strane obstarávateľov považuje zdĺhavý a ťažkopádny proces, neustále zmeny právneho prostredia a nepredvídateľnosť rozhodovania. Na strane uchádzačov to je najmä zdĺhavosť, ťažkopádnosť, ako aj nákladnosť obstarávacieho procesu.
Azud si nemyslí, že "nehospodárnosť" vo verejnom obstarávaní je akýsi nespochybniteľný fakt, hoci sa to tak všeobecne prezentuje. Existuje množstvo obstarávaní, pri ktorých získal verejný obstarávateľ lepšiu ponuku, ako by získal obstarávateľ súkromný. Pri skutočne "nehospodárnych" obstarávaniach je to však predovšetkým menšia zodpovednosť za narábanie s finančnými prostriedkami ako je to v sektore súkromnom. Aj podľa neho by proces verejného obstarávania urýchlilo zjednodušenie zákona, elektronizácia, väčší dôraz na poznanie trhu a skutočné potreby obstarávateľov oproti formalitám, väčšia miera flexibility pri stanovovaní podmienok účasti a kritérií na vyhodnotenie ponúk, väčšia predvídateľnosť rozhodovania príslušných orgánov.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR