|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. novembra 2010
Vizionár a trochu blázon - Terry Gilliam
Americký animátor, scenárista, režisér a herec Terry Gilliam oslavuje 70. narodeniny
Zdieľať
Terry Gilliam sa narodil 22. novembra 1940 v Minneapolise v štáte Minnesota. Študoval politické vedy na Occidental College v Pasadene. Počas práce v magazíne Help! sa zoznámil s anglickým komikom Johnom Cleesom. Krátko po tom, čo v roku 1967 emigroval do Veľkej Británie, začal pracovať na obľúbenej relácii pre deti Do Not Adjust Your Set (1967 - 1969), v ktorej uplatnil svoje excentrické animácie. V roku 1969 mu Cleese a ostatní členovia komediálnej skupiny Monty Python ponúkli, aby sa k nim pripojil. Mnohí ľudia si neskôr mysleli, že Gilliam je Brit, keďže ostatní členovia skupiny pochádzali z tejto krajiny. Pod seriál Lietajúci Cirkus Montyho Pythona (1969-1974) a neskôr aj filmy sa podpísal ako scenárista, herec a animátor. Jeho animované sekvencie sa stali kultovými. Pri ich tvorbe mu ostatní "pythonovci" nedávali takmer žiadne inštrukcie. Terry Gilliam vedel iba to, koľko minút má vyplniť. Gilliamove animácie uplatnili v seriáli vo chvíľach, keď jeden skeč nadväzoval na druhý.
Skupina Monty Python nakrútila tri celovečerné filmy: Monty Python a Svätý Grál (1975), Život Briana (1979) a Monty Python: Zmysel života (1983). Prvú snímku, ktorá sa okamžite stala kultom, režírovali Terry Gilliam a Terry Jones. Gilliam prispel k snímke Monty Python: Zmysel života ako režisér krátkeho predfilmu Crimsonova permanentná poisťovňa. Prvým sólovým celovečerným režisérskym počinom Terryho Gilliama bola fantasy komédia Jabberwocky (1977), nakrútená podľa básne Lewisa Carrolla a Gilliamovho scenára. Po relatívnom neúspechu snímky, ktorá nenadchla kritiku ani publikum, sa sústredil na Život Briana. Réžiu prenechal Terrymu Jonesovi, on sám sa pod film podpísal ako animátor, scenárista a herec. K réžii sa vrátil ďalšou snímkou - surreálnou cestou históriou Time Bandits (1979). Tomuto filmu sa z hľadiska tržieb darilo dobre.
Vrchol v Gilliamovej tvorbe však mal ešte len prísť - stala sa ním snímka Brazil (1985). Mnohí ju považujú za antiutópiu, no jej režisér a scenárista Terry Gilliam v nej skôr satiricky reaguje na prítomnosť a pranieruje byrokraciu a jej následky - človek sa podvolí kontrole, pretože systém ponúka bezpečie a pohodlie, a na oplátku ráta s tým, že jediným slobodným priestorom ostane fantázia. Futuristické rysy neobsahuje ani do detailov prepracovaná výprava filmu - počítače vyzerajú ako písacie stroje z dvadsiatych rokov minulého storočia, chladnička zas ako z päťdesiatych rokov. Odcudzenosť prostredia zdôrazňujú rýchle jazdy kamerou a často využívaný širokouhlý objektív s krátkou ohniskovou vzdialenosťou, ktoré vytvárajú až zbesilé tempo. To však divákov a diváčky zaťažuje natoľko, že mnoho symbolov a odkazov môžu rozpoznať až po niekoľkonásobnom vzhliadnutí filmu. Vysávač ide dolu zo schodov ako kedysi detský kočík vo filme Krížnik Potemkin (1925), úvodná scéna kamery v priestoroch ministerstva informácií vznikla po vzore zákopovej scény v Kubrickovom filme Cesty slávy (1957) a samurajský súboj v jednej zo snových sekvencií je poctou Akirovi Kurosawovi. Fantastické nápady a čierny humor zasa prezrádza Gilliamovo pôsobenie v skupine Monty Python. Hollywood snímku najprv vítal ako príspevok k orwellovskému roku 1984, ale po dokončení ho vplyvné filmárske kruhy bojkotovali - je vraj príliš dlhý, príliš depresívny, hrdina nie je dosť sympatický a predovšetkým mu chýba happy end. Terry Gilliam bol počas nakrúcania Brazil pod takým stresom, že podľa niektorých zdrojov na niekoľko týždňov stratil cit v nohách. Distribučná spoločnosť Universal, ktorá získala americké práva, si chcela vynútiť radikálne zmeny. Terry Gilliam však za filmom stál, mobilizoval médiá a napokon vyhral: snímka išla do kín v pôvodnej podobe. Dokonca si preto zaplatil reklamu v časopise Variety adresovanú vtedajšiemu šéfovi filmových štúdií Universal Sidneymu Sheinbergovi. Tá znela: "Milý Sid Sheinberg, kedy uvediete môj film Brazil?". Aj napriek komerčnému neúspechu sa film stal kultovým a Terryho Gilliama nominovali na Oscara v kategórii Najlepší pôvodný scenár. Svoju dosiaľ jedinú nomináciu na cenu americkej Akadémie filmových umení a vied však na víťazstvo nepremenil.
Za kameru sa opäť postavil o štyri roky neskôr, aby nakrútil Dobrodružstvá Baróna Prášila (1988). Historická fantasy získala nominácie na Oscara za výpravu, kostýmy, vizuálne efekty a masky. Britská akadémia filmových a televíznych umení (BAFTA) film ocenila za výpravu, masky a kostýmy. Po tejto snímke nasledoval jeho dovtedy najľahšie pochopiteľný film - Kráľ rybár (1991). Mercedes Ruehl za herecký výkon v ňom dostala Oscara a Zlatý Glóbus, Robin Williams Zlatý Glóbus, Terryho Gilliama za réžiu nominovali na Zlatý Glóbus a snímku ocenili Strieborným levom na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. Gilliam dosiahol vynikajúce tržby so sci-fi 12 opíc (1995) v hlavných úlohách s Bruceom Willisom, Madeleine Stowe a Bradom Pittom, ktorého zaň nominovali na Oscara. Vďaka úspechu 12 opíc u publika a kritiky sa mohol Gilliam následne púšťať do väčších kreatívnych riskov a prišiel s ďalším projektom - Strach a hnus v Las Vegas (1998). V adaptácii románu od Huntera S. Thompsona z roku 1971 hral spisovateľovo alter ego Johnny Depp a po jeho boku sa predstavil Benicio del Toro. Terry Gilliam začal v roku 2000 pracovať na filmovej adaptácii komediálnej fantasy knihy od Neila Gaimana a Terryho Pratchetta s názvom Dobré znamenia. Doteraz ho však nenakrútil, pretože sa ešte v tom roku sústredil na jeho vysnívaný projekt - Muž, ktorý zabil Dona Quijota. Projekt s rozpočtom 30 miliónov dolárov sa stal ukážkou fungovania Murphyho zákonov. Zranení herci, pokazené rekvizity i zlé počasie - to všetko napokon znamenalo zastavenie nakrúcania. Film sa aspoň prostredníctvom dokumentu Stratený v La Mancha (2002) o jeho nakrúcaní dostal na verejnosť. Gilliam napokon opäť kúpil práva na projekt, no v súčasnosti nie je známe, či ho dokončí.
V roku 2005 priniesol dva filmy - adaptáciu románu Mitcha Cullina Krajina prílivu a Kliatbu bratov Grimmovcov. Bratov Grimmovcov v polovici produkcie opustil a venoval sa Krajine prílivu, ktorú samotný režisér a scenárista nazval ako niečo medzi Alicou v krajine zázrakov a Psychom. Bratov Grimmovcov, ktorí sa predstavili na MFF v Benátkach, neprijala kritika s veľkým nadšením. Samotný filmový projekt bol od začiatku problémový. "Obyčajne sa moje bitky začínajú, keď film dokončujem, ale tento odštartoval veľmi zle," povedal o snímke Gilliam. Výkonný producent Bob Weinstein na neho totiž naliehal, aby jednu z hlavných ženských postáv hrala Samantha Morton (rolu napokon dostala Lena Headey) a krátko potom vymenil hlavného kameramana Nicolu Pecoriniho, s ktorým mal Gilliam dlhoročný a dobrý vzťah. "Jednoducho mal iný pohľad na film," povedal režisér o Bobovi Weinsteinovi. A kým film dokončili, "rozdiel bol tak veľký, že hovoríme o dvoch odlišných filmoch," dodal. "Stáva sa to s každým filmom. Príde chvíľa, keď peniaze a kreatívne elementy narazia. Štúdiá a peniaze majú vždy vlastnú perspektívu a kreatívni ľudia zas svoju a obyčajne to vyústi do veľkého množstva kompromisov. Ja som sa rozhodol neurobiť to. Odišiel som, nakrútil Krajinu prílivu a vrátil sa o šesť mesiacov," dodal.
Zatiaľ posledným filmom Terryho Gilliama je Imaginarium Dr. Parnassa (2009), v ktorom svoju poslednú rolu stvárnil tragicky zosnulý Heath Ledger. V čase jeho úmrtia bolo fantasy asi v polovici nakrúcania. Jeho výrobu obnovili na začiatku marca 2008 po tom, ako s účasťou na projekte súhlasili tri hollywoodske hviezdy. Ledgerovu nedokončenú úlohu prevzali traja herci - Johnny Depp, Colin Farrell a Jude Law. "Keďže príbeh dovoľuje zachovanie celého jeho výkonu, Heathovu prácu nebudeme nijako modifikovať alebo upravovať pomocou digitálnej technológie," reagovali vtedy v stanovisku producenti filmu. Ako dodali, "postavy, ktoré stvárnia Johnny, Colin a Jude, budú reprezentovať rôzne aspekty postavy, ktorú hral Heath". Svoje honoráre podľa médií trojica hviezd venovala Ledgerovej dcére Matilde. Svetovú premiéru absolvovala snímka 22. mája 2009 na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes a získala dve nominácie na Oscara - za výpravu a kostýmy.
Terry Gilliam sa aj naďalej venuje herectvu. Naposledy sa spolu s bývalými členmi Monty Python objavil v divadelnom predstavení Monty Python: Čo je to za Mesiáša (2010), ktoré vyšlo tiež na DVD. Terry Gilliam žije s manželkou a deťmi v Londýne. V Hollywoode má povesť vizionára, no trochu aj blázna a sám priznáva, že je niekedy konfliktný a trochu detinský. Dokazuje to aj názov jeho produkčnej spoločnosti - Poo Poo Pictures. Terry Gilliam má však horší názor na Hollywood ako Hollywood na neho. "Je to odporné miesto," vyhlásil. "Ak by existoval starozákonný Boh, dal by si tú prácu a zmietol by to miesto z povrchu zemského. Jedinou zlou vecou by bolo to, že by zničil aj niekoľko dobrých reštaurácií," dodal. "Hollywood dominuje svetu do tej miery, že je to strašidelné. A pritom je to len dedina s málo ľuďmi. Je veľmi malý a provinčný. Existuje tu všeobecne akceptované vedomie: 'Oh, nemôžeme s ním urobiť film, pretože jeho posledná snímka bola prepadák'. Nie je tam žiadne dlhodobé plánovanie alebo pohľad - nič," vysvetlil. "Ale potrebujem ich peniaze," povzdychol si.
Spracované podľa: Lexikon světového filmu (2005), Encyklopédia filmu (1993), www.moviefone.com, www.nytimes.com, www.guardian.co.uk, www.imdb.com, www.csfd.cz a archív agentúry SITA.
(SITA)
Súvisiace články:
Herectvo je trápenie, ktoré má rada - Anna Šišková (29. 6. 2010)
Hudobná legenda 20. storočia - Dežo Ursiny (2. 5. 2010)
PROFIL: Hviezda kriminálnych drám, zloduch i hrdina - Al Pacino (24. 4. 2010)
Video: Vizionár filmovej animácie - Jan Švankmajer (3. 9. 2009)
PROFIL: Muž, ktorý žije svoj Osobný príbeh - Paulo Coelho (21. 8. 2009)
Do divadla ho pritiahli ženské prsia - Ady Hajdu (4. 8. 2009)
Herečka na pracovnom dôchodku - Magda Paveleková (7. 6. 2009)
Najznámejšia Popoluška oslávi 56. narodeniny (5. 6. 2009)
PROFIL: Šesťdesiatnik na kolobežke - Jiří Korn (16. 5. 2009)
PROFIL: Tímový hráč i sólista - Pavol Habera (10. 4. 2009)