Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Radíme

22. februára 2007

Viete vybrať vozidlo-kočík pre svoju ratolesť?



Klasika alebo supermoderný dizajn? Trojkombinácia alebo hlboký a „šporťák“?



Zdieľať
Každá mamička má dnes možnosť vybrať si z obrovského množstva kočíkov – od celkom bežných až po úplne luxusné. Odlišujú sa farbou, konštrukciou, vlastnosťami aj cenou. Ako sav ponuke orientovať? Podľa čoho vyberať? Má byť meradlom cena alebo farba, či moderný dizajn?

Je dobré si uvedomiť, že kočík je potrebný nielen pre novorodenca, ale slúži pre deti v priemere do dvoch rokov. Pre výber je teda dobré rozdeliť si etapy života dieťaťa na obdobie, keď ešte samo nesedí, a na obdobie, keď už polohu v sede bežne používa. Podľa jedných je ideálne, keď je kočík voľne prispôsobiteľný pre jednotlivé etapy života malého pasažiera. Podľa iných jeden kočík nemusí a ani nemôže spĺňať všetky kritériá, a preto budete potrebovať kočíkov niekoľko, resp. minimálne dva.

Prvé obdobie
Kočíky pre prvé obdobie musia mať predovšetkým jednu základnú vlastnosť – musia húpať! Veď svojho drobčeka ste nosili deväť mesiacov pod srdcom a neustále ste sa pohybovali, teda ste s ním ustavične húpali. Preto je veľmi dôležité, aby aj kočík mal buď dobre odpružené nafukovacie kolesá, alebo aby konštrukcia podvozku kočíka bola húpacia. Ostatné parametre výberu už nie sú také zásadné, napriek tomu vždy premýšľajte o veľkosti korbičky. Je dôležité, či budete jazdiť v zime s fusakom, alebo v lete len s tenkou dečkou. V predajni si skúste kočík povoziť, a tak si vyskúšať jeho výšku. Nezabudnite pritom na partnera, aj on bude predsa kočík tlačiť.
Výhodou je polohovateľná plocha pod chrbtom dieťaťa, dôležitá je stabilita kočíka. Niektoré mamičky musia dokonca vyvažovať kočík fľašou minerálky, aby sa im pri pustení rukoväte nepreklopil. Pokiaľ ide
o často diskutované trojkolky, neplatí všeobecne rozšírený názor, že musia byť nestabilné. Aj medzi nimi sú veľké rozdiely. Pri štandardnom používaní by mala byť kvalitná trojkolka perfektne stabilná. Predavači
v obchodoch vám budú tvrdiť, že do hrboľatého lesného terénu je vhodnejší ťažší a štvorkolesový kočík. A ak trojkolka, tak taká, ktorá má predné koleso pevné, nie otáčavé. Mamička, ktorá však kočík reálne používa, vám môže tvrdiť presný opak: trojkolka je v porovnaní so štvorkolesovým kočíkom vhodnejšia do lesa a otáčavé koleso je tiež super nielen v meste, ale aj
v lese. Ak si v čomkoľvek nie ste istí, poraďte sa s inými mamičkami či rodičmi. Ak nepoznáte osobne takých, ktorí by podobný kočík vlastnili, skúste to v internetovej diskusii na www.babetko.sk alebo www.rodina.cz, prípadne si na internete preštudujte testy či hodnotenia kočíkov zo sveta, kde majú rodičia s niektorými značkami viac skúseností.

Druhé obdobie
Kočíky pre obdobie, keď dieťa už samo sedí, nemusia spĺňať podmienku húpania, ale v každom prípade je to pre deti príjemnejšie. Otázkou zostáva, či je nutné mať kočík s preklápacou rukoväťou alebo aspoň so sedačkou, ktorá sa dá celá otočiť
v smere aj v protismere jazdy. Vaše dieťa môže mať totiž obdobie, keď bude prepadať panike, pokiaľ vás hoci len chvíľu neuvidí, a budete ho teda musieť voziť čelom k sebe. No potom zas môže prísť obdobie, keď nad pocitom bezpečia zvíťazí zvedavosť, a vy budete svoje dieťa voziť čelom „do sveta“. Preklápanie rukoväte je výhodou i pri borení sa s vetrom či so slnkom. Nečudujte sa však, že mnohí výrobcovia kvalitných značkových kočíkov tieto s preklápacou rukoväťou či s „prehadzovacou“ sedačkou nevyrábajú. Táto výhoda môže byť totiž aj na úkor jazdných vlastností, resp. ovládateľnosti kočíka a môže komplikovať jeho skladanie. Preto si vyskúšajte, či sa vám kočík
s ťažkými nafukovacími kolesami manévruje rovnako ľahko aj vtedy, keď rukoväť prehodíte. Pri vystupovaní na obrubníky môžete mať s prehodenou rúčkou problém...
Kočíky by mali byť extrémne stabilné, súčasne by mali ponúkať možnosť zabezpečenia dieťaťa – možno to riešiť aj prídavnými bezpečnostnými popruhmi. Polohovateľná by mala byť nielen opierka chrbta, ale aj časť pod nohami. Ak však kočík používate len na kratšie trasy a na rýchle presúvanie sa aj pomocou auta, môžete polohovateľnú opierku nôh oželieť. Súčasťou kočíka by mal byť aj nánožník pre chladnejšie obdobie, pri športových kočíkoch svetových značiek však nemusí byť samozrejmosťou. Teplý fusak aj nánožník sa v takom prípade dajú dokúpiť od našich alebo českých výrobcov. Dôležité je aj to, aby textilné súčasti kočíka bolo možné prať – deti si zvyknú za jazdy na všeličom pochutnávať a poťah kočíka si to väčšinou odnesie.
Pre obidve obdobia je dobré mať na kočíku úložný priestor – budete totiž voziť plienky, vlhké utierky, desiatu, hračky, menší nákup a podobne. Pláštenka je dobrá nielen proti dažďu, ale aj proti prefúknutiu.

Skladnosť
Ponúka sa otázka, či by všetky problémy nevyriešila trojkombinácia. Ťažko povedať, každý totiž vychádza z inej osobnej skúsenosti. Môže sa stať, že hoci kúpite drahú a krásnu trojkombináciu, aj tak budete nútení zaobstarať si ešte jeden kočík. Dôležitým parametrom je totiž pri dnešnom spôsobe života aj skladnosť kočíka. Neostýchajte sa preto zaparkovať pred predajňou a požiadajte predavača o praktickú ukážku skladnosti kočíka priamo vo vašom aute. Už napríklad v susednom Česku nájdete predajne, kde sa takejto požiadavke predavači nebudú čudovať a umožnia vám vyskúšať si kočík aj v exteriéri,
v okolí predajne. Nenechajte sa
v obchode presvedčiť, že dáte korbičku aj s dieťaťom na zadné sedadlo, vašou povinnosťou je mať na tieto účely – aspoň na diaľniciach – autosedačku. Pamätajte tiež na nepohodlnosť dlhších ciest, keď je auto „vyplnené“ kočíkom. Zistíte, že požiadavku skladnosti dokáže splniť máloktorá trojkombinácia. Skúsení radia kúpiť si najprv hlboký kočík a povedzme po ôsmich mesiacoch kvalitný „šporťák“.

Golfky
Na záver ešte zmienka o tzv. golfkách. Tento typ kočíkov sa dnes vyrába pre obidve obdobia života dieťaťa. Buď ide
o autosedačku upevnenú na pojazdnej konštrukcii, alebo
o veľmi prepracovanú sedačku či iba textilný sedák na rovnakej konštrukcii. Spoločné majú však jedno – malé, trasúce sa kolieska. S „golfkami“ sa vám bude jazdiť dobre iba ak po rovnom teréne dráh pre kolieskové korčule alebo v supermarketoch. Všade inde sa vám však podarí vašu ratolesť riadne vytriasť. Ak už golfové palice, tak také, ktoré sa dajú aspoň čiastočne polohovať. Bezpečnejšie sú tie s päťbodovým zapínaním a s madlom pred dieťaťom. Ak mienite golfky využívať na dlhšie výlety, zaujímajte sa aj o ich príslušenstvo – nánožník, striešku a pláštenku. Tie mohutnejšie a stabilnejšie majú aj praktický košík na nákupy.

Tip na záver
Je veľmi výhodné kúpiť kočík na prvé obdobie z druhej ruky – ležiace bábätko ho za šesť mesiacov nedokáže takmer vôbec zničiť a cena je väčšinou ani nie tretinová. A pri kúpe kočíka na druhé obdobie treba dobre vyberať a nešetriť. Ak ste motorizovaný a nemáte autosedačku, nezabudnite, že vanička hlbokého kočíka sa musí dať pripásať bezpečnostnými pásmi auta, mať vnútorné bezpečnostné pásy a stabilizátor hlavičky, inak ohrozujete život svojho dieťaťa!

 

 

 

 

 

 

 

 

Quinny Buzz - novinka 2005-kočík Nový revolučný kočík, ktorý spôsobí hukot všade tam, kde sa objaví. Každý rodič, ktorý stál v daždi
s dieťaťom, jednou rukou snažiac sa rozložiť svoj kočík, bude iste potešený. Tento totiž rozložíte stlačením jedného tlačidla. Quinny Buzz používa technológiu stlačeného vzduchu, známu napríklad pri výškovo nastaviteľných kancelárskych stoličkách. Rozloženie kočíka prebieha celkom automaticky bez akejkoľvek námahy.
Kočík je pomerne ľahký (12 kg) a kompaktný (d80 x v20 x š60 cm v zloženom stave), má vysokoovládateľné otočné predné koleso o 360 ° (dá sa zafixovať). Tento ideálny cestovný systém možno používať v kombinácii s autosedačkou Maxi-Cosi či s lôžkom Dreami. Sedačka sa dá otočiť, opierka chrta aj nôh je polohovateľná.

 

 

 

 

 

 

 

Jane Slalom - novinka 2004 - kočík Nová trojkolka s otáčacím predným kolesom, ktoré možno zablokovať. Váha 9,3 kg – jedna z najľahších trojkoliek na trhu. Kočík má polohovaciu podložku nôh aj chrta a odnímateľnú hrazdičku. Je veľmi dobre skladný. Na podvozok možno nasadiť hlboké lôžko aj autosedačku Matrix. S týmito doplnkami je kočík veľmi vhodný už odmalička. V porovnaní
s predchádzajúcimi typmi Jané Powertrack a Jané Forest je tento španielsky kočík vybavený aj polohovaním nožičiek, má väčšiu striešku a je celkovo uzavretejší, vhodnejší do našich klimatických podmienok. Sedačka sa však nedá otočiť do protismeru jazdy.

 

 

 

 

 

 

 

Quinny Speedy SX - novinka 2005-kočík Vysokoovládateľné predné koleso je otočné o 360°, možno ho zaaretovať na pevno. Nastaviteľná veľkosť nákupného košíka. Chromovaný podvozok. Integrovaná transportná poistka. Ručná brzda pôsobiaca na obidve zadné kolesá. Nastaviteľná opierka nôh. Polohovateľná opierka chrbta. 5-bodové bezpečnostné pásy. Veľké nafukovacie kolesá. Ideálny cestovný systém v kombinácii s autosedačkou Maxi-Cosi a hlbokým lôžkom Dreami.

 

 

 

 

 

 

 

Mutsy 02 Freerider -kočík Freerider má hravý športový imidž ponúkajúci mnoho výhod. Veľké predné nafukovacie kolesá sú ideálne na pláž či do lesa. Zadné kolesá, naopak, zabezpečujú perfektnú ovládateľnosť v meste. Podvozok možno upraviť tak, aby ste ho používali iba s dvomi kolesami. To je ideálne najmä pri chôdzi po schodoch či pri prekonávaní terénnych prekážok. Kočík má výškovo nastaviteľnú rukoväť, sedačku možno nastaviť v aj proti smeru jazdy, opierka chrbta i nôh sú polohovateľné. Možnosť nastaviť hĺbku sedu. Kočík možno použiť
v kombinácii s hlbokým lôžkom alebo
s autosedačkou Maxi-Cosi.

 

 

 

 

 

 

 

Traxx - Jaguar 4-kočík Predné kolesá sú zatáčacie, čo veľmi uľahčuje jazdu. Kolesá sú uložené na ložiskách. Športová sedačka má polohovaciu podložku nôh, chrbta a je otočná o 180°. Kočík má pohodlnú a výškovo nastaviteľnú rukoväť. Polohovacie je aj madlo pred dieťaťom. Máte možnosť dokúpiť tašku pre dieťa alebo klasickú korbičku. Zostavu dopĺňa autosedačka.

 

 

 

 

 

 

 

Traxx - Jaguar 3 - kočík


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Slovenský pilot na najťažšie preteky sveta
<< predchádzajúci článok
So začiatkom sezóny sú Tatranci zatiaľ spokojní