|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. decembra 2010
Viedeň môže byť kandidátom na strategického partnera BTS
Viedenské letisko by mohlo byť jedným z viacerých možných kandidátov na pozíciu strategického partnera bratislavského letiska. Táto možnosť ...
Zdieľať
Maroš Jančula a Ján FigeľFoto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 17. decembra (WEBNOVINY) - Viedenské letisko by mohlo byť jedným z viacerých možných kandidátov na pozíciu strategického partnera bratislavského letiska. Táto možnosť bude tiež posudzovaná pri hľadaní strategického partnera najväčšieho slovenského letiska. Výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS), a.s. Maroš Jančula pre agentúru SITA povedal, že určite sa budú zaoberať aj touto myšlienkou.
"Je to jedna z možností, ktoré musíme veľmi dobre rozdiskutovať a nájsť pozitívne aj negatívne stránky. Bol by som nerád, keby sme to skoro všetko vzťahovali na manažment Letiska Bratislava. Tieto rozhodnutia sa budú robiť na úplne inej úrovni. My sme len tí, ktorí sprostredkujú možno nejaké cesty," povedal Jančula. Spôsob výberu strategického partnera pre bratislavské letisko by mal byť známy do konca februára, dokedy má ministerstvo dopravy v spolupráci s letiskom predložiť príslušnú koncepciu do vlády.
Keby by malo byť bratislavské letisko privatizované napríklad spoločnosťou, ktorej súčasťou by bolo letisko vo Viedni, opäť by mohlo hroziť nebezpečenstvo, že by išlo o porušenie hospodárskej súťaže kvôli nepovolenej koncentrácii. Takáto situácia pred štyrmi rokmi prekazila privatizačný pokus bývalej vlády Mikuláša Dzurindu, keď po rozhodnutí Protimonopolného úradu SR ďalšia vláda Roberta Fica privatizáciu letiska v Bratislave stopla.
"Ak hovoríme o strategickom partnerstve v zmysle koncesie na prevádzkovanie letiska alebo niektorých jeho častí na limitovanú dobu, je nakoniec aj toto možné. Nechcem sa práve takto k Viedni vyjadrovať. Je to veľmi špecifická vec, ktorá možno z hľadiska historického môže byť aj mierne bolestivá, pretože sa Slovensko už o také niečo pokúšalo," dodal Jančula. Viedenské letisko ako jeden z možných kandidátov podľa neho možno bude mať o to aj záujem. Pripustil aj to, že záujem stať sa strategickým partnerom bratislavského letiska by mohla mať nemecká spoločnosť Hochtief, ktorá prevádzkuje letisko v Budapešti. Do úvahy však môžu prichádzať aj iné medzinárodné spoločnosti, napríklad Abertis, Corporacion America či ruské, turecké a ďalšie, ktoré sú už etablované v Európe a majú skúsenosti z prevádzkovania letísk.
Jednou z možností rozvoja bratislavského letiska by mohli byť tranzitní cestujúci. "Môžeme stiahnuť určitú klientelu z Rakúska alebo Maďarska, možno niečo z Brna, ale je to obmedzené," povedal ďalej Jančula. Letisko v Bratislave môže podľa neho vybaviť ročne okolo 2,5 mil. cestujúcich ročne. V tomto roku by malo letisko obslúžiť spolu okolo 1,7 mil. pasažierov, čo je na úrovni minulého roka, keď osobná preprava pre hospodársku krízu klesla medziročne o 23 %. Dosiaľ najviac cestujúcich letisko vypravilo pred dvoma rokmi, a to 2,2 milióna. Letisko predpokladá v tomto roku stratu okolo 5 mil. eur, prevádzkový zisk by mal zostať na vlaňajšej úrovni. Nevýhodou letiska zostáva to, že žiadny letecký prepravca nemá na ňom svoju základňu
Nové vedenie spoločnosti, ktoré nastúpilo 10. septembra tohto roka, sa sústredilo na konsolidáciu hospodárenia spoločnosti a jej prípravu na vstup strategického partnera. Vykonané audity odhalili niekoľko zmlúv, ktorých ekonomická výhodnosť pre letisko je otázna. Letisko ich v súčasnosti vyhodnocuje s hľadaním možnosti ich ukončenia alebo možnosti zmeny zmluvných podmienok. Letisko takisto zaviedlo elektronické obstarávanie.
Letisko v minulom roku hospodárilo so stratou po zdanení 2,68 mil. eur a pred zdanením 3,25 mil. eur. V prevádzkovej činnosti dosiahlo letisko bez odpisov dlhodobého majetku a finančných nákladov zisk vo výške 9,27 mil. eur. Spolu s nimi letisková spoločnosť vykázala prevádzkovú stratu 6,29 mil. eur.
Počas terajšej zimnej sezóny, od 31. októbra do 26. marca 2011, fungujú na letisku pravidelné linky piatich leteckých spoločností do 19 destinácií v jedenástich krajinách. Pravidelné lety prevádzkujú spoločnosti Ryanair, České aerolínie, Danube Wings, LOT Polish Airlines a Sun d´Or International. Ryanair navyše oznámil od februára budúceho roka otvorenie pravidelnej linky spájajúcej Bratislavu s Las Palmas na Kanárskych ostrovoch.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. (BTS) je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.
"Je to jedna z možností, ktoré musíme veľmi dobre rozdiskutovať a nájsť pozitívne aj negatívne stránky. Bol by som nerád, keby sme to skoro všetko vzťahovali na manažment Letiska Bratislava. Tieto rozhodnutia sa budú robiť na úplne inej úrovni. My sme len tí, ktorí sprostredkujú možno nejaké cesty," povedal Jančula. Spôsob výberu strategického partnera pre bratislavské letisko by mal byť známy do konca februára, dokedy má ministerstvo dopravy v spolupráci s letiskom predložiť príslušnú koncepciu do vlády.
Keby by malo byť bratislavské letisko privatizované napríklad spoločnosťou, ktorej súčasťou by bolo letisko vo Viedni, opäť by mohlo hroziť nebezpečenstvo, že by išlo o porušenie hospodárskej súťaže kvôli nepovolenej koncentrácii. Takáto situácia pred štyrmi rokmi prekazila privatizačný pokus bývalej vlády Mikuláša Dzurindu, keď po rozhodnutí Protimonopolného úradu SR ďalšia vláda Roberta Fica privatizáciu letiska v Bratislave stopla.
"Ak hovoríme o strategickom partnerstve v zmysle koncesie na prevádzkovanie letiska alebo niektorých jeho častí na limitovanú dobu, je nakoniec aj toto možné. Nechcem sa práve takto k Viedni vyjadrovať. Je to veľmi špecifická vec, ktorá možno z hľadiska historického môže byť aj mierne bolestivá, pretože sa Slovensko už o také niečo pokúšalo," dodal Jančula. Viedenské letisko ako jeden z možných kandidátov podľa neho možno bude mať o to aj záujem. Pripustil aj to, že záujem stať sa strategickým partnerom bratislavského letiska by mohla mať nemecká spoločnosť Hochtief, ktorá prevádzkuje letisko v Budapešti. Do úvahy však môžu prichádzať aj iné medzinárodné spoločnosti, napríklad Abertis, Corporacion America či ruské, turecké a ďalšie, ktoré sú už etablované v Európe a majú skúsenosti z prevádzkovania letísk.
Jednou z možností rozvoja bratislavského letiska by mohli byť tranzitní cestujúci. "Môžeme stiahnuť určitú klientelu z Rakúska alebo Maďarska, možno niečo z Brna, ale je to obmedzené," povedal ďalej Jančula. Letisko v Bratislave môže podľa neho vybaviť ročne okolo 2,5 mil. cestujúcich ročne. V tomto roku by malo letisko obslúžiť spolu okolo 1,7 mil. pasažierov, čo je na úrovni minulého roka, keď osobná preprava pre hospodársku krízu klesla medziročne o 23 %. Dosiaľ najviac cestujúcich letisko vypravilo pred dvoma rokmi, a to 2,2 milióna. Letisko predpokladá v tomto roku stratu okolo 5 mil. eur, prevádzkový zisk by mal zostať na vlaňajšej úrovni. Nevýhodou letiska zostáva to, že žiadny letecký prepravca nemá na ňom svoju základňu
Nové vedenie spoločnosti, ktoré nastúpilo 10. septembra tohto roka, sa sústredilo na konsolidáciu hospodárenia spoločnosti a jej prípravu na vstup strategického partnera. Vykonané audity odhalili niekoľko zmlúv, ktorých ekonomická výhodnosť pre letisko je otázna. Letisko ich v súčasnosti vyhodnocuje s hľadaním možnosti ich ukončenia alebo možnosti zmeny zmluvných podmienok. Letisko takisto zaviedlo elektronické obstarávanie.
Letisko v minulom roku hospodárilo so stratou po zdanení 2,68 mil. eur a pred zdanením 3,25 mil. eur. V prevádzkovej činnosti dosiahlo letisko bez odpisov dlhodobého majetku a finančných nákladov zisk vo výške 9,27 mil. eur. Spolu s nimi letisková spoločnosť vykázala prevádzkovú stratu 6,29 mil. eur.
Počas terajšej zimnej sezóny, od 31. októbra do 26. marca 2011, fungujú na letisku pravidelné linky piatich leteckých spoločností do 19 destinácií v jedenástich krajinách. Pravidelné lety prevádzkujú spoločnosti Ryanair, České aerolínie, Danube Wings, LOT Polish Airlines a Sun d´Or International. Ryanair navyše oznámil od februára budúceho roka otvorenie pravidelnej linky spájajúcej Bratislavu s Las Palmas na Kanárskych ostrovoch.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. (BTS) je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Letisko malo ku koncu júna 604 zamestnancov v pracovnom pomere. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.