Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

17. novembra 2008

Vianoce 2008: Východná Európa zostáva v očakávaní neznámej budúcnosti s opatrnosťou optimistická.



Vianoce by mali byť štedré.



Zdieľať
Spoločnosť Deloitte zverejňuje najaktuálnejší prieskum zameraný na prognózu spotrebiteľských výdavkov na Vianoce 2008. Jedenáste vydanie prieskumu zahŕňa 16 európskych krajín, jednu africkú a po prvýkrát aj Slovensko.
 
Vianoce, kľúčové obdobie spotrebiteľských výdavkov, predstavujú atypické obdobie, počas ktorého majú spotrebitelia tendenciu vybočiť zo svojho normálneho nákupného správania. Prieskum sa od začiatku zameriaval na predpovedanie tohto správania a len zriedkavo bol konfrontovaný s dnešným nestabilným prostredím. V tomto kontexte akýkoľvek pokus predpovedať úroveň vianočných nákupov nevyhnutne podlieha výraznej miere neistoty. Je to z toho dôvodu, že spotrebitelia sú opatrní, prinajmenšom v ich vianočných nákupných zámeroch, keďže každý deň sa musia vyrovnávať s množstvom negatívnych ekonomických ukazovateľov. Spoločnosť Deloitte prieskum realizovala posledný septembrový a prvý októbrový týždeň.
 
Všeobecne optimistický spotrebiteľský pohľad na ekonomiku Slovenska
Minuloročný prieskum ukázal, že niektoré západoeurópske krajiny ako Veľká Británia, Írsko                   a Španielsko vynikali dynamikou svojich ekonomík spoločne s optimizmom a silnou chuťou spotrebiteľov míňať. Iné krajiny, napríklad Francúzsko a Portugalsko poznačili slabnúce ekonomiky, čo viedlo k už aj tak potlačovaným nákupným zámerom na obdobie sviatkov.
Tohtoročný prieskum ukazuje, že Európa ako celok má spoločnú víziu  ekonomiky a prognózy na rok 2009. Pád je omnoho prudší pre tie krajiny, ktoré si počínali dobre ešte pred rokom. Negatívnym názorom na ekonomické prostredie sa vyznačovali krajiny ako Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Portugalsko, ktoré boli pesimistické už pred rokom.
Východná Európa (konkrétne Slovensko so 66 % pozitívnych očakávaní) sa javí vo vzťahu k ekonomike optimistickejšie.
43 % Slovákov (20 % Rusov, 38 % Ukrajincov, 45 % Rumunov a 52 % Čechov) očakáva v roku 2009 zhoršenie ekonomiky. Domnievajú sa, že ich nákupná sila bude menšia, resp. rovnaká ako v uplynulom roku, aj keď zatiaľ pociťujú len málo priamych dôsledkov finančnej krízy, ktorá sa v čase prieskumu len začínala. V tejto zmiešanej atmosfére zamýšľa 32 % Slovákov zvýšiť svoje výdavky na vianočné darčeky.
 
Vyššie ceny potravín a pohonných hmôt sú hlavným dôvodom znižovania výdavkov
Až 54 % Slovákov uvádza, že bude znižovať svoje vianočné výdavky v dôsledku zvýšených cien potravín a nápojov. Nedávny pokles cien energií bude mať bezpochyby pozitívny vplyv na začiatok vianočnej nákupnej sezóny. Pretrváva však obava, že s príchodom konca roka budú spotrebitelia, ktorí zažili rôzne zvyšovanie cien v priebehu roka viac zvažovať, ako minú svoje peniaze.
 
Tento trend je značne rozšírený najmä vo východnej Európe, keďže západná Európa bola viac poznačená takýmto zvyšovaním už predtým.
 
Slováci sa vyznačujú väčším sebaovládaním pri krotení svojej nákupnej vášne
Slováci chcú ísť na vianočné nákupy, ale kontrolovane, aby neprekročili rozpočet, ktorí si sami vyčlenili. Rozpočet na vianočné nákupy si v porovnaní s minulým rokom určí viac Európanov:  32 % oproti 24 %.
 
Spotrebitelia sú pri nákupných impulzoch opatrnejší, svoje nákupy plánujú a viac zvažujú.
 
Hľadanie praktických výrobkov
Spotrebitelia budú nakupovať praktické výrobky, aby optimalizovali svoje výdavky. Zvíťazia tie maloobchodné predajne, ktoré sú schopné toto kritérium uspokojiť a podľa toho so spotrebiteľmi cez vianočné obdobie komunikovať. Kúpiť niečo praktické pomôže spotrebiteľom zmierniť pocit  viny. Maloobchodné predajne preto musia uspokojiť túžbu míňať a zároveň poskytnúť správne dôvody takéhoto konania. Budú sa musieť zamerať na špeciálne predvianočné ponuky a nákupy po sviatkoch, ktoré predstavujú 29 % všetkých nákupov Slovákov.
 
Zoznam želaní sa líši v závislosti od danej krajiny, na jeho čele sú knihy
V závislosti od kultúry a stupňa ekonomického rozvoja sa priority darčekov líšia podľa krajiny. Slováci si želajú a kupujú tradičné darčeky. Dopyt po peňažných daroch naďalej rastie. To odráža neodbytnú túžbu Európanov vybrať si vlastný dar alebo mať peniaze na krytie každodenných výdavkov. Slováci budú nakupovať knihy (57 %), kozmetiku/parfumy (55 %), odev/obuv (45 %) a hudbu/CD (24 %). Najradšej by dostali knihy (61 %), odev/obuv (46 %) kozmetiku/parfumy (44 %) a športové náradie /športový odev (28 %).
Aj keď na trhu stále dominujú tradičné hračky, medzi darmi, ktoré dospelí dávajú deťom, sa čoraz častejšie objavujú elektronické hračky. Slováci kúpia deťom do 12 rokov tento rok kreatívne hračky/stavebnice (8%), vozidlá - autá/vlaky (5 %) a počítačové hry (4 %). Pri plánovaných nákupoch deťom do 18 rokov dominujú: počítač/laptop (14 %), hotovosť (9 %), mobilný telefón (8%).
 
Internet je populárnejší
Internet sa stáva čoraz viac populárnejším zdrojom informácií. Ide o trend, ktorý odráža stúpajúci  záujem spotrebiteľov (stále však neadekvátne uspokojovaný), získať viac informácií o predajných miestach, porovnávať ceny a produkty. Tento trend je výrazný predovšetkým v krajinách západnej Európy, zatiaľ čo krajiny východnej Európy ešte rovnakú úroveň preniknutia internetu nedosiahli. Na Slovensku použije internet takýmto spôsobom 28 % respondentov. Spotrebitelia majú stále sklon nenakupovať online a internet využívajú len na predbežný prieskum. Len 21 % Slovákov používajúcich internet nakupuje produkty priamo na internete. Až 81 % najviac zarábajúcich Slovákov nakupuje cez internet, aby sa vyhli preplneným obchodom a mali väčší výber produktov. Nákupom cez internet na Slovensku tento rok dominujú knihy (52 %), kozmetika/parfumy (27 %) a hudba/CD (26 %). V 11 krajinách, z celkového počtu 16 krajín, uviedli ako najčastejší darček nakupovaný cez internet knihy.
 
Informácie o prieskume:
Spoločnosť Deloitte uskutočnila spotrebiteľský prieskum o koncoročných nákupoch v 17 krajinách západnej a východnej Európy a v Juhoafrickej republike. Podobný prieskum sa realizoval aj v USA. Tento rok sa ho zúčastnilo 18.178 respondentov starších ako 18 rokov z 16 európskych krajín a realizoval sa v priebehu posledného septembrového a prvého októbrového týždňa prostredníctvom internetu, telefonicky alebo osobne. Panel respondentov v Slovenskej republike zahŕňal 609 ľudí. Každý z účastníkov, podobne ako v iných krajinách, bol identifikovaný na základe sociodemografických údajov, osobných záujmov a spotrebiteľského správania.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
AUT&finance – finančný projekt na podporu rodín s autistickým členom
<< predchádzajúci článok
Fico vylez! , kričali protestujúci pred Úradom vlády SR