Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

05. februára 2013

Viacmiestne autá nebudú mať nižšie poplatky, rozhodlo plénum



BRATISLAVA 5. februára (WEBNOVINY) – Poslanci Smeru-SD dnes v parlamente stopli návrh zákonodarcu za OĽaNO Richarda Vašečku, ktorým chcel znížiť poplatky pri registrácii motorových vozidiel s najmenej šiestimi miestami na sedenie s ...



Zdieľať
rodina BRATISLAVA 5. februára (WEBNOVINY) – Poslanci Smeru-SD dnes v parlamente stopli návrh zákonodarcu za OĽaNO Richarda Vašečku, ktorým chcel znížiť poplatky pri registrácii motorových vozidiel s najmenej šiestimi miestami na sedenie s výkonom motora do 110 kW.


Opatrenie malo podľa Vašečku pomôcť viacdetným rodinám, poslanec ním chcel zmierniť finančné dopady vyplývajúce zo súčasného znenia zákona o správnych poplatkoch, ktoré sa bezprostredne dotýkajú obyvateľstva.

Vašečka povedal, že jeho návrh mohol mať mierne negatívny dopad na štátny rozpočet, ale na druhej strane zásadne pozitívny vplyv na hospodárenie predovšetkým viacčlenných rodín, ktoré využívajú vybranú kategóriu vozidiel na zabezpečovanie základných potrieb rodiny.

Podľa Vašečku tieto registračné poplatky pri nových autách netvoria až takú vysokú položku, ale pri ojazdených dovezených zo zahraničia, ktoré sa prvýkrát prihlasujú na Slovensku, to môže tvoriť päť až desať percent z ceny auta, čo by kupujúci mohli radšej využiť na réžiu auta.


Nižšie poplatky by prispeli k bezpečnosti

„Ak sa poplatky neznížia, ľudia si budú vyberať autá so slabším motorom, čo môže v prípade ťažkého, plne naloženého auta, spôsobovať problémy v bezpečnosti premávky,“ upozornil Vašečka s tým, že s takýmto autom sa ťažko predbieha a ohrozuje sa rodina i ďalší účastníci cestnej premávky. „Teda nižšie poplatky by prispeli aj k bezpečnosti,“ vysvetľoval.

Vyčíslené straty z jeho návrhu podľa Vašečku nemuseli byť reálne, pretože keď sa budú ľuďom zdať poplatky privysoké, také auto si nekúpia a radšej budú voziť štyri deti v päťmiestnom aute.

Dnes je výška správneho poplatku za prvý zápis motorového vozidla pre šesť a viac osôb, ak je výkon motora do 110 kW, od 167 eur do 397 eur. Prijatím tohto návrhu zákona by sa znížila a zjednotila výška správneho poplatku u tejto kategórie vozidiel na 33 eur. Podľa posledných dostupných údajov z Ministerstva financií Slovenskej republiky bolo v roku 2010 novo registrovaných takmer osemtisíc vozidiel kategórie M1 do 110 kW s najmenej šiestimi miestami na sedenie.

"Svojím návrhom som chcel zmierniť negatívny dopad na veľké rodiny. Tieto vozidlá totiž využívajú najmä rodiny s viacerými deťmi. Nie sú znakom luxusu a majetku, ale potrebným prostriedkom bezpečnej dopravy," reagoval Vašečka s tým, že pri takýchto autách pre ich veľkosť a hmotnosť sú dnes bežné motory s výkonom okolo 90 či 100 kW.


Smer šliapol vedľa, smúti poslanec Vašečka

Za príklad dal kúpu ojazdeného auta dovezeného zo zahraničia. "Pri cene vozidla v tisícoch eur je schválený poplatok vo výške stoviek eur, napríklad pri kategórii od 104 kW do 110 kW zaplatia 397 eur, čo je významným zvýšením nákladov už aj tak napätého rozpočtu. Výsledkom môže byť, že takéto rodiny si budú kupovať autá staršie, menej bezpečné, so slabším výkonom motora, čo môže byť veľmi nebezpečné napríklad v prípade predbiehania s plne naloženým autom,“ dodal Richard Vašečka.

Práve autá so šesť a viac miestami na sedenie sú pritom pre veľké rodiny nutnosťou na zabezpečenie prístupu detí do školy a rodičov do zamestnania. "Nemyslím si, že je správne, aby majitelia takýchto áut boli povinní platiť vyššie správne poplatky len preto, že musia používať auto, ktoré je pre nich často jediným pomocníkom, ako zabezpečiť základné potreby viacčlennej rodiny," poznamenal poslanec hnutia OĽaNO s dodatkom, že Smer-SD deklaruje ochranu príjmovo slabších skupín obyvateľstva.

"Tu však šliapol vedľa, pretože jeho neochota podporiť tento návrh vytiahne z peňaženiek viacdetných rodín stovky eur."

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kreatívny podnikateľ dokáže otočiť paradox na riešenie
<< predchádzajúci článok
VIA IURIS sa zamyslela nad Harabinovými disciplinárkami