|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. júna 2015
Viac ako polovica obchodov na Elektronickom trhovisku je do 1000 eur
Verejné obchodovanie na webe v priamom prenose - EKS (elektronické trhovisko). Na snímke webstránka projektu.
Zdieľať
Verejné obchodovanie na webe v priamom prenose - EKS (elektronické trhovisko). Na snímke webstránka projektu. Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 11. júna (TASR) - Viac ako polovica obchodov, ktoré sa uskutočnia v rámci Elektronického trhoviska, je v hodnote do 1000 eur. Spoločnosti, ktoré tu obchodujú, pritom najčastejšie obstarávajú tovary. Uviedol to v diskusnej relácii na TABLET.TV výkonný riaditeľ spoločnosti Anasoft Stanislav Čekovský. Spoločnosť je súčasťou konzorcia, ktoré je dodávateľom Elektronického trhoviska.Na trhovisku sa v súčasnosti v najväčšej miere obstarávajú tovary. "Jednoznačne najviac je tovarov. To, na čo sme sa pôvodne zameriavali, boli tovary a postupne sa k nim pripájajú drobné služby a drobné stavebné práce," priblížil Čekovský.
Z hľadiska objemu obchodov sa ich najviac uskutoční v hodnote do 1000 eur. "Zatiaľ v prvotných fázach, to znamená od kedy sa začalo obchodovať až do dnes, je približne 50 % alebo mierne viac ako 50 % tých obchodov, ktoré sú pod 1000 eur. To znamená, že subjekty ani nemajú povinnosť obchodovať v tejto oblasti," vyčíslil Čekovský. Zdôvodňuje to tým, že spoločnosti jednoducho skúšajú, ako funguje obchodovanie na trhovisku a či sa vôbec tovary a služby dajú obstarávať. "Druhý dôvod je, že výklad predpisov je rôzny a subjekty si to trošku mýlia a tretí dôvod je, že trhovisko je efektívne a má zmysel obchodovať aj v oblasti od 300 do 1000 eur, pretože obchodovanie je rýchle a tovar sa dostaví tam, kde má, a za priaznivú cenu," doplnil Čekovský.
Zároveň odmietol, že subjekty obchodujúce na trhovisku musia platiť vysoké poplatky. Upozornil, že v tejto oblasti sa konzorcium musí striktne riadiť zmluvou, ktorú má s Ministerstvom vnútra SR a zákonom o verejnom obstarávaní. "Neplatia fámy, o ktorých sa hovorí, že z každého obchodu, ktorý sa uskutoční na Elektronickom trhovisku, konzorcium poberá nejaký poplatok," upozornil Čekovský.
Systém Elektronického trhoviska je v ostrej prevádzke od februára tohto roka. Podľa Čekovského obchody v rámci neho každý mesiac stúpajú. "Momentálne sa pohybujeme niekde blízko 3000 obchodov mesačne. Celkové objemy, ktoré sa tam zazmluvňujú, sú niečo okolo 16 - 17 miliónov eur mesačne," priblížil Čekovský.
Taktiež stúpa aj počet obchodujúcich subjektov. "Boli by sme radi, aby stúpal najmä počet dodávateľov. Momentálne je ich zaregistrovaných 8000 v systéme. Čo sa týka subjektov, ktoré nakupujú, tak je ich okolo 4500 alebo skoro 5000," dodal Čekovský.
Cez Elektronické trhovisko, ako prvej súčasti Elektronického kontraktačného systému (EKS), majú povinne nakupovať štát, obec, vyšší územný celok, ako aj organizácie, ktoré sú nimi zriadené či majetkovo prepojené, ak hodnota tovaru, služieb či stavebných prác presahuje 1000 eur a dosahuje 134.000 eur v prípade štátu, respektíve 207.000 eur v prípade ostatných obstarávateľov. Pri stavebných prácach predstavuje horný finančný limit 5.186.000 eur.
Okrem Elektronického trhoviska nasledujú ďalšie dva nástroje. Ide o Dynamický nákupný systém, ktorý má zabezpečiť, aby sa do verejných súťaží mohlo zapojiť čo najviac dodávateľov. Tretím je Elektronická podpora procesov, teda poskytovanie informácií, vysvetľovanie či publikovanie dobrej praxe. Dodávateľom EKS pre ministerstvo vnútra je konzorcium Anasoft, Slovak Telekom a Tlačová agentúra Slovenskej republiky.
Elektronické trhovisko je jedným z opatrení vlády v boji proti korupcii. Jeho cieľom je odstrániť najmä administratívnu záťaž a korupciu. V neposlednom rade má zavedenie trhoviska podporiť lokálnych dodávateľov a priniesť im úsporu času, peňazí a životného prostredia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR