|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. marca 2010
VIA IURIS: Ľudia sa budú ťažšie domáhať nápravy
Združenie VIA IURIS je znepokojené z nového zákona o sťažnostiach, ktorý podľa neho výrazne zhoršil možnosť občanov domáhať sa svojich práv a rovnako ...
Zdieľať
Ilustračné foto SITA/Dušan Hein
BRATISLAVA 24. marca (WEBNOVINY) - Združenie VIA IURIS je znepokojené z nového zákona o sťažnostiach, ktorý podľa neho výrazne zhoršil možnosť občanov domáhať sa svojich práv a rovnako zhoršil možnosť občanov domáhať sa nápravy porušovania zákonov a nedostatkov v činnosti úradov. "Na vybavenie sťažností už nebudeme čakať 30 dní ale štvrť roka," konštatuje Via IURIS. Podľa advokáta Martina Štoffa predĺženie lehôt na vybavenie sťažnosti nemá opodstatnenie, pretože už podľa doterajšieho zákona mal úrad dostatok času na vybavenie sťažnosti. V prípade náročných sťažností mohol lehotu ešte predĺžiť. „Nový zákon sa uberá skôr smerom od ľudí ako k nim a sťažuje ľuďom možnosť domáhať sa nápravy," uviedol Štoffa.
Združenie argumentuje tým, že nový zákon predlžuje lehoty na vybavenie sťažností občanov. Kým doteraz musel občan čakať na vybavenie jeho sťažnosti 30 kalendárnych dní, podľa nového zákona musí občan čakať až 60 pracovných dní (tri mesiace). A v prípade, že úrad sťažnosť občana posúdi ako náročnú, tak až 90 pracovných dní. "Na vybavenie sťažnosti po 1. februári roku 2010 bude musieť občan čakať až 86 kalendárnych dní a na vybavenie tzv. náročnej sťažnosti dokonca až 129 kalendárnych dní," uvádza sa v stanovisku VIA IURIS.
Združenie vidí ďalší problém v tom, že podľa nového zákona sa úrad nemusí sťažnosťou občana zaoberať, ak sťažnosť „má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha.“ Toto ustanovenie podľa VIA IURIS prináša riziko, že úrady budú bežným ľuďom vracať ich sťažnosti s odôvodnením, je ich sťažnosti vlastne ani nie sú sťažnosťami, pretože v nich chýba „jednoznačné vymedzenie práva alebo právom chráneného záujmu“. "Pre bežného človeka však nie je celkom jasné, čo znamená „jednoznačné vymedzenie práva“ a úrady si to, čo je „jednoznačným vymedzením práva“ môžu vysvetľovať rôznym spôsobom, " píše sa v stanovisku.
Nový zákon o sťažnostiach zrušil aj povinnosť úradu postihovať zodpovedných zamestnancov za nesprávne prešetrenie alebo vybavenie sťažnosti. Podľa doterajšieho zákona „za nesprávne prešetrenie sťažnosti alebo jej nesprávne vybavenie je vedúci orgánu verejnej správy, ktorý vybavoval sťažnosť, povinný vyvodiť dôsledky voči zodpovedným zamestnancom alebo uplatniť právnu zodpovednosť za porušenie povinnosti podľa tohto zákona“. Toto ustanovenie však v novom zákone chýba. Voči zamestnancom úradu, ktorí sťažnosti občanov vybavujú nedbalo a neprofesionálne, sa tak už nemusí vyvodiť osobná zodpovednosť.
Nový zákon o sťažnostiach je účinný od 1. februára 2010.
SITA
Združenie argumentuje tým, že nový zákon predlžuje lehoty na vybavenie sťažností občanov. Kým doteraz musel občan čakať na vybavenie jeho sťažnosti 30 kalendárnych dní, podľa nového zákona musí občan čakať až 60 pracovných dní (tri mesiace). A v prípade, že úrad sťažnosť občana posúdi ako náročnú, tak až 90 pracovných dní. "Na vybavenie sťažnosti po 1. februári roku 2010 bude musieť občan čakať až 86 kalendárnych dní a na vybavenie tzv. náročnej sťažnosti dokonca až 129 kalendárnych dní," uvádza sa v stanovisku VIA IURIS.
Združenie vidí ďalší problém v tom, že podľa nového zákona sa úrad nemusí sťažnosťou občana zaoberať, ak sťažnosť „má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha.“ Toto ustanovenie podľa VIA IURIS prináša riziko, že úrady budú bežným ľuďom vracať ich sťažnosti s odôvodnením, je ich sťažnosti vlastne ani nie sú sťažnosťami, pretože v nich chýba „jednoznačné vymedzenie práva alebo právom chráneného záujmu“. "Pre bežného človeka však nie je celkom jasné, čo znamená „jednoznačné vymedzenie práva“ a úrady si to, čo je „jednoznačným vymedzením práva“ môžu vysvetľovať rôznym spôsobom, " píše sa v stanovisku.
Nový zákon o sťažnostiach zrušil aj povinnosť úradu postihovať zodpovedných zamestnancov za nesprávne prešetrenie alebo vybavenie sťažnosti. Podľa doterajšieho zákona „za nesprávne prešetrenie sťažnosti alebo jej nesprávne vybavenie je vedúci orgánu verejnej správy, ktorý vybavoval sťažnosť, povinný vyvodiť dôsledky voči zodpovedným zamestnancom alebo uplatniť právnu zodpovednosť za porušenie povinnosti podľa tohto zákona“. Toto ustanovenie však v novom zákone chýba. Voči zamestnancom úradu, ktorí sťažnosti občanov vybavujú nedbalo a neprofesionálne, sa tak už nemusí vyvodiť osobná zodpovednosť.
Nový zákon o sťažnostiach je účinný od 1. februára 2010.
SITA