|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. novembra 2014
Verejná osobná doprava Eurotunelom začala pred 20 rokmi
Verejná osobná doprava Eurotunelom pod Lamanšským prielivom, ktorý spája Veľkú Britániu a Francúzsko, sa začala pred 20 rokmi 14. novembra 1994.
Zdieľať
Eurotunel Foto: TASR/AP
Londýn/Paríž/Bratislava 13. novembra (TASR) – Verejná osobná doprava Eurotunelom pod Lamanšským prielivom, ktorý spája Veľkú Britániu a Francúzsko, sa začala pred 20 rokmi 14. novembra 1994.Tunel absolvoval slávnostné otvorenie ešte v máji v tom istom roku za prítomnosti vtedajšieho francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej panovníčky Alžbety II. Ako vtedy poznamenali svetové agentúry, Veľká Británia sa spojila po súši s Európou po prvý raz od doby ľadovej.
Prvé vlaky s cestujúcimi tunelom prešli 14. novembra 1994. O mesiac neskôr začali tunelom jazdiť aj špeciálne vlaky prepravujúce osobné a nákladné autá.
Dopravné dielo 49,4 km dlhé (37,9 km tunela vedie pod morom) tvoria dva tunely pre nákladnú a osobnú železnicu, medzi ktorými sa nachádza obslužný - únikový tunel. Južná rúra je určená pre smer z Francúzska do Británie, severnou premávajú vlaky opačným smerom. Raziť ich začali v mestách Calais vo Francúzsku a Folkestone v Anglicku v roku 1986. Tunel, ktorý si vyžiadal dvojnásobné náklady oproti projektu, prebieha v hĺbke 40 m pod morským dnom.
Dopravu v ňom zaisťujú kyvadlové vlaky, ktoré prepravujú osobné a nákladné automobily medzi terminálmi na oboch brehoch a vysokorýchlostné vlaky Eurostar, spájajúce Londýn s Parížom a belgickým Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Na prepravu v obslužnom tuneli slúžia multifunkčné automobily špeciálne navrhnuté len pre tento účel.
Konkurenciou pre spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje vlaky premávajúce cez podmorský tunel, sa v roku 2013 stala nemecká spoločnosť Deutsche Bahn. Jej vlaky by mali začať jazdiť v Eurotuneli v roku 2016.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR