Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Zaujímavosti

18. augusta 2016

Veľkomestá bez áut? Manhattan to ide vyskúšať naostro



Prebytok automobilov vo veľkomeste chce Manhattan vyriešiť ich zákazom. Bude to experiment, ktorý ukáže, či je tento prístup správny.



Zdieľať
Veľkomestá bez áut? Manhattan to ide vyskúšať naostro

Cesty v New Yorku nie sú stvorené pre autá, tvrdia ľudia stojaci za experimentom “Shared Streets”. Priemerná rýchlosť automobilu v priebehu dňa aj tak dosahuje iba 13 kilometrov za hodinu, čo je rýchlosť porovnateľná s peším chodcom a nepomerne menej ako u cyklistu.


Prísne navrhnutý pôdorys mesta prekvitá úzkymi ulicami s výlučne 90-stupňovými zákrutami. Aj v minulosti bol navrhnutý práve tak, aby poskytoval dobrú dostupnosť práve pre chodcov a pre cyklistov.

Experiment sa udeje v mestskej časti Lower Manhattan’s Financial District alebo tiež Downtown Manhattan a potrvá päť hodín. Počas tejto doby budú môcť do vybraných 60 blokov vstupovať iba chodci a cyklisti, prípadne automobily s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na úsmevných 8 km/h.

 
Pre New York nie je podpora podobnej myšlienky vôbec nová, skôr naopak, je k nej veľmi naklonený. Iniciatíva Summer Streets je známa ešte z roku 2008, kedy mesto viedol starosta Michael Bloomberg. Komisárka pre dopravu Janette Sadik-Khan zabezpečila, aby sa automobilmi vyťažené miesta (Park Avenue a Broadway) premenili na priestor výlučne pre chodcov a cyklistov, hoci iba dočasne. Projekt mal za cieľ ukázať, že doprava v meste po uzávierke týchto priestorov neskolabuje a naopak, umožní obyvateľom a návštevníkom mesta lepšie využívať dispozície mesta.

Keď sa ešte o vyše štyri desaťročia vrátime v čase, zistíme, že New York mal záujem zaviesť radikálne proti-automobilové opatrenia už v roku 1971. Takzvaná Red Zone už mala aj vyrobené dopravné značenia, keď sa nakoniec všetko zastavilo pre ortodoxný prístup vtedajšieho šéfa dopravy a pre fakt, že sa mesto v tom čase muselo vysporadúvať s celkom inými vážnymi problémami.

Vyzerá to tak, že odstránenie áut z centier miest má význam - len minulý rok využilo podľa dostupných správ výhod provizórnej pešej zóny v New Yorku cez 300-tisíc ľudí. Prišlo aj na trvalé opatrenia, napríklad slávne Times Square je už bez automobilov úplne celé a zdá sa, že navždy.
 
 

Aj Slovensko je dobrým príkladom

Dobrým príkladom toho, že aj bez automobilov sa dá pohybovať v urbanizovanom prostredí bez väčších problémov, sú aj slovenské mestá. Často sa staré centrá miest stávajú veľkými pešími zónami, do ktorých majú automobily prístup iba vtedy, keď zásobujú obchody a podobne.

Stačí sa pozrieť na Staré mesto v Bratislave. Ešte pred niekoľkými rokmi mohli bežné osobné automobily jazdiť aj po Obchodnej a po uliciach pod Michalskou bránou, čo je už dnes skoro nepredstaviteľné.

Zdroj: Downtown Manhattan Is the New Frontier of the Car-Free City

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Organový festival v Modre pokračuje v sobotu koncertom nórskeho umelca
<< predchádzajúci článok
Festival Divadelná Nitra sa zamiera aj na tému imigrácie