|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. júla 2014
Velits: Pre úspech na Tour je rozhodujúce prežiť prvý týždeň
Tagy: Tour de France Peter Velits
Peter Velits tvrdí, že pre úspech na Tour je rozhodujúce prežiť v zdraví prvý týždeň. Máte za sebou prvé tri dni premiérového jazdenia na anglických cestách. Ako sa vám na nich jazdilo a ...
Zdieľať
Peter Velits tvrdí, že pre úspech na Tour je rozhodujúce prežiť v zdraví prvý týždeň.
Máte za sebou prvé tri dni premiérového jazdenia na anglických cestách. Ako sa vám na nich jazdilo a súťažilo, v čom boli ich povrchy pre vás nebezpečné, resp. nové?
Máte pravdu, že na anglických cestách som teraz na Tour de France jazdil prvý raz v kariére. Hoci v profesionálnej cyklistike pôsobím už dlho, doteraz som nemal možnosť štartovať na cyklistických pretekoch v Anglicku (krátka odmlka). Pôvodne sme čakali rovinaté etapy, lebo tak nám o nich hovorili... Ale úvod 101. ročníka Tour de France bol trochu iný... Cesty v Anglicku, po ktorých sa išli prvé etapy, boli naozaj veľmi úzke, nedalo sa na nich extra experimentovať. Nečakali sme ani členitý profil prvých etáp, lebo informácie sme mali iné (krátka odmlka). Na trati bolo dosť kopcov, neboli síce vysoké, ale dali človeku zabrať.
Na Tour de France štartujete šiesty raz. Zo slovenských jazdcov ste v tomto smere historickým rekordérom. S akými ambíciami ste nastupovali na štart najväčších cyklistických pretekov? Čo by ste v nich chceli dokázať?
Ak by som bol v konečnom poradí 101. ročníka Tour de France vyššie ako je 18. miesto, bol by som veľmi spokojný (krátka odmlka). Tak isto by ma veľmi potešilo nejaké pódiové umiestnenie v niektorej z tohoročných etáp. Doteraz som bol najvyššie na 3. mieste pred dvoma rokmi v časovke jednotlivcov. Ak by som sa dostal v etape ešte vyššie, bolo by to ideálne (krátka odmlka). Športovec predsa ide na štart pretekov s cieľom byť lepší ako bol doteraz,, a pre svoj životný úspech chce urobiť maximum. Ja nie som v tomto smere nejaká výnimka, aj mňa poteší posunutie osobného maxima tam, kde som ešte nebol (smiech). Preto vlastne tento šport aj robím. Každý rok si dávam vyššie ciele. A Tour de France je v tomto smere špecifická súťaž.
Máte za sebou tri etapy z dvadsiaťjeden, v ktorých sa bude rozhodovať o naplnení týchto vašich túžob. Ako ste spokojný s vývojom tohoročnej Tour? Ako sa začali plniť vaše predstavy o ideálne účasti na slávnej Tour de France?
Na túto otázku odpoviem trochu zoširoka. Viem, že som v príprave na Tour de France urobil všetko, čo bolo v mojich silách. Viem, že športová forma by mala gradovať práve počas týchto júlových týždňov. Prewsnejšie, do konca júla. Všetko sme v príprave tak nadstavili, tak načasovali... Som presvedčený, že vedenie nášho tímu dalo dokopy partiu jazdcov, ktorí vedia, čo je ich úlohou na 101. ročníku Tour. Absolvoval som individuálnu vysokohorskú prípravu v St. Moritzi, odjazdil som spoločné sústredenia tímu BMC v kopcoch, počas ktorých sme spolu prešli úseky, na ktorých by sa tohoročná Tour mohla lámať. Ale všetko bude závisieť od toho, ako mi pôjdu nohy, ako ma bude poslúchať telo (krátka odmlka). Ťažko teraz hovoriť, čo bude 27. júla v Paríži. Samozrejme, že chcem do parížskeho cieľa prísť. Chcem aj svoju šiestu Tour de France v kariére úspešne dokončiť. Preto na nej štartujem.
Ako pretekára, ktorý výborne jazdí časovky, nemrzí vás, že v programe 101. ročníka Tour de France je iba jedna časovka jednotlivcov na 54 km? Aj tá bude až deň pred parížskym finále?
Mrzí, nemrzí... Taký je program Tour. S tým sa už nič nedá robiť (smiech). Samozrejme, že po troch týždňoch jazdenia už bude každý pretekár načierať až na dno svojich fyzických i psychických síl (krátka odmlka). Rozhodujúce tiež bude to, ako komu pôjdu nohy. Veď v deň štartu spomínanej časovky bude mať v nich už 3500 kilometrov! V tomto smere však na tom budeme všetci rovnako. Nik nebude v tomto smere zvýhodnený. Všetci nastúpime na časovku s bremenom, ktoré nazbierame počas predchádzajúcich devätnástich etáp. Ak mi budú forma a zdravie slúžiť, určite sa do boja o najvyššie pozície zapojím. Tiež chcem byť v hre o čo najlepšie umiestnenie v tejto časovke.
Môže si výborný časovkár ušetriť počas takých ťažkých pretekov, akými je Tour de France nejaké sily aj na časovku, ktorá bude až v úplnom závere pretekov? Dá sa s týmto nejako kalkulovať? Dá sa tým niečo pri určovaní jazdeckej taktiky a stratégie získať?
Podľa mňa určite nie. V takých náročných pretekoch musíte ísť stále na doraz. V pretekoch ako je Tour nemôžete kalkulovať s tým, že rozhodujúci útok na supervýsledok urobíte práve v časovke, ktorá je deň pred koncom ročníka! To jednoducho nejde. Nedokážu to ani najlepší časovkári na čele s Tonym Martinom a Fabianom Cancellrom. Pravda, veľmi dôležité bude, ako budú v tom čase stáť v súboji o celkové prvenstvo. V prípade, že sa budú biť o konečné prvenstvo, získajú motiváciu navyše – a časovku pôjdu totálne na doraz. Vtedy to môže byť veľmi pekný súboj. Vtedy môžu trochu aj kalkulovať, ale až tesne pred samotnou časovkou.
Skupinu jazdcov BMC Racing, v ktorej ste spolu s aktuálnym ťahúňom tímu Tejayom van Garderenom, dostal na starosť po kondičnej a výkonnostnej stránke americký bývalý cyklista Boby Julich. Ako ste s jeho pomocou spokojný? Vyhovuje vám spôsob jeho práce a trénovania?
Musím povedať, že áno. S jeho radami a pokynmi som osobne veľmi spokojný. Radí mi totiž veľmi konkrétne veci. Napríklad: ako a kde trénovať v období, keď nie sú na programe veľké preteky. Boby Julich priniesol do našej spoločnej prípravy nové progresívnejšie a modernejšie prvky. Stále sa od neho učíme, lebo on stále hľadá nové možnosti. Všetky veci okolo mojej prípravy stále spolu konzultujeme. Napríklad, v období, keď som nebol na pretekoch, my dvaja sme v kontakte každé dva dni. Veľmi dobre sa mi s ním spolupracuje. Fakt, nemôžem sa v tomto smere sťažovať (smiech). Verím, že jeho rady a nápady zúžitkujem aj teraz na Tour de France. Samozrejme, že ich budem veľmi potrebovať.
Prekvapilo vás niečo po príchode do nového tímu? Je niečo vo vašom novom tíme BMC Racing v porovnaní s organizáciou Omega Pharma QuickStep úplne iné, než na čo ste doteraz v profesionálnej cyklistike boli zvyknutý?
Všetky tímy, ktoré pôsobia v profesionálnej cyklistike, sú niečím iné (krátka odmlka). Predsa je to tá najvyššia úroveň, akú môže profesionálny cyklistický šport ponúknuť. Ťažko sa mi to porovnáva (krátka odmlka). Nerád by som robil sudcu, ale musím povedať, že aj v ostatných tímoch je organizácia práce naozaj špičková. Treba na rovinu povedať, že vždy je to v prvom rade o práci s ľuďmi. Vždy je to o ľuďoch, ktorí vám v tíme pomáhajú. To je veľmi dôležité. Náš tím BMC Racing robí v tomto smere veľmi dobrú robotu. V tomto tíme je o pretekárov veľmi dobre postarané. Sme rozdelení na menšie skupiny. O našu prípravu sa stará viac trénerov. Spôsob prípravy je detailnejšie prepracovaný. Preto aj tá organizácia je špičková. Dôkazom toho sú aj výsledky, ktoré na veľkých pretekoch dosahujeme (krátka odmlka). Mne trénovanie v menších skupinách prospieva. Zvykol som si na to.
V novom družstve BMC Racing sa vám ušla iba pozícia tímovej dvojky. Ako ste s týmto zaradením v hierachii družstva spokojný? Nečakali ste skôr pozíciu tímového lídra?
Ja sa nesťažujem (smiech). Vôbec. Fakt nie (smiech). Veď príklad z tohoročných pretekov Paríž – Nice predsa jasne ukázal, čo viem, čo dokážem. Líder tímu, na ktorého sme mali robiť, ktorému sme mali pomáhať, v prvej etape ochorel a musel predčasne skončiť. Jeho úlohu som prebral ja. Aj ostatní jazdci sa s tým stotožnili a pomáhali mi v ďalšom priebehu súťaže. Celkovo som skončil na 9. mieste. Takže naše výsledky nie sú niečo, za čo by sa mal človek hanbiť. Veď na tomto veľkom podujatí som skončil v prvej desiatke konečného poradia!
Na pretekoch Paríž – Nice ste sa z večera na ráno stali lídrom MBC Racing tímu. Zrazu všetci v kolektíve začali jazdiť vo váš prospech. Ste spokojný s tým, že ste z toho druhý raz v tejto sezóne vyťažili 9. miesto. Predtým ste boli deviaty celkovo aj na Dubaj Tour. Vráťme sa však k pretekom Paríž – Nice... Nedalo sa na tých pretekoch urobiť ešte viac?
Samozrejme, vždy sa dá ísť ešte lepšie. Pozícia lídra je však veľmi náročná úloha.. Na jeho pleciach leží celá ťarcha za konečné výsledky. On tie preteky musí zájsť čo najlepšie. Stále sa od neho čaká boj o špicu poradia. Ten tlak na výsledky je v jeho prípade oveľa väčší. Je to dosť tvrdá pozícia. Vyskúšal som si to na Tour de France pred niekoľkými rokmi – a nedopadlo to podľa našich predstáv. Ak si pamätáte na ten ročník, počas neho som sa dosť trápil. Všetko zrazu bolo proti mne (krátka odmlka). Nohy mi nešli tak, ako by som chcel. Kondične i jazdecky to nebolo dobre. Takže mne pozícia tímovej dvojky vyhovuje.
Peter, v BMC ste tímovou dvojkou. To znamená, že ak by sa stalo také niečo ako sa prihodilo na pretekoch Paríž – Nice, na ktorých líder tímu Tejay van Garderen musel pre chorobu odstúpiť už v prvej etape, zvyšok družstva by potom ďalej pracoval na tom, aby ste na Tour urobili čo najlepší výsledok vy? Tímová réžia by bola postavená na vás?
To je zatiaľ predčasne hovoriť. Videli sme, čo sa stalo na spomínaných pretekoch Paríž – Nice. Samozrejme, situácia sa môže zopakovať. Môže sa aj to stať. V cyklistike je všetko možné. Ale neželám to Tejayovi, ani žiadnemu inému jazdcovi. Stačilo, že teraz musel už po prvej etape odstúpiť Mark Cavendisch. To je veľká smola (krátka odmlka). Preto my zatiaľ s takou alternatívou vôbec nekalkulujeme... Celá tímová réžia na tohoročnej Tour je postavená tak, že Tejay by mal dosiahnuť čo najlepší výsledok. A my ostatní mu pri tom musíme pomáhať ako budeme vedieť. On by mal podľa možnosti útočiť na čo najlepší výsledok. To je všetko, čo teraz môžem o našej taktike okolo Tour de France povedať.
Lídrom vášho tímu bude Američan Tejay van Garderen, ktorý predvlani skončil na Tour celkovo na výbornom 5. mieste a zároveň vyhral súťaž o biely dres pre jazdca do 25 rokov. Aký je to cyklista? Poznáte ho už dlhšie? Ako sa vám s ním bude spolupracovať?
S Tejayom som jazdil v americkom tíme HTC Highroad, takže sa poznáme veľmi dobre. Tejay nie je typickým Američanom (smiech). Nie je to ´borec´, pre ktorého by bol svet ´gombičkou.´ Nie je typický americký ´pištolník´, pre ktorého nič na svete nie je problém (smiech). Viem, že na Američana je veľmi tichý. Málo hovorí, málo sa v kolektíve tlačí dopredu. Ale na ceste počas pretekov je úplne iný. Vo veľkých pretekoch sa cíti ako ryba vo vode! Je to veľký bojovník a veľký talent svetovej cyklistiky. O svojich jazdeckých kvalitách presvedčil na Tour už predvlani, keď až do konca bojoval o medailovú pozíciu v celkovom poradí a bol najlepším mladým jazdcom v kategórii do 25 rokov. Verím, že sa nám na Tour pôjde spolu veľmi dobre, že sa nám bude dariť plniť tímovú taktiku. Mám za úlohu byť pri ňom stále, aby sme úspešne dorazili spolu až do cieľa v Paríži. Uvidíme ako nám to spolu pôjde. Ja som prichystaný robiť na trati čiernu robotu, aby Tejay bol v celkovej kvalifikácii z nášho tímu najvyššie.
Takže všetko je vo vašom tíme BMC Racing postavené tak, aby Tejay vyhral tohoročnú edíciu slávnych pretekov Tour de France? Má na to formu a skúsenosti, aby sa mu to podarilo? Bude sa líder vášho družstva biť o celkové prvenstvo na tohoročnej Tour?
Podľa mňa nebude patriť k pretekárom, ktorí sa budú biť o celkové prvenstvo, ale v prvej desiatke určite bude. Veď už v nej v minulosti bol. Dokonca na výbornom piatom mieste! Ak mu však sadnú všetky šťastné okolnosti, ak sa nám bude dariť ako tímu, tak môže byť aj vyššie. Tipujem v prvej šestke. Samozrejme, predpokladáme, že taktika celého nášho tímu bude postavená tak, aby sme mu čo najviac pomohli. Mojou úlohou je pomáhať Tejayovi v každej etape. Mám byť pri ňom, aby nestratil kontakt s tými elitnými jazdcami. V tejto tímovej stratégii a taktike budem mať práve túto pozíciu. Ak budem mať dobré nohy, tak sa určite pokúsim o nejaký dobrý individuálny výsledok (krátka odmlka). Pravda, všetko bude závisieť od toho, ako sa na Tour bude dariť Tejayovi. Vedenie tímu nám sľúbilo, že ak bude všetko v poriadku, môžeme sa v niektorej etape pokúsiť aj o čiastkový osobný výsledok.
Peter, keď hovoríme o jazdcovi, ktorý by mohol vyhrať tohoročnú Tour de France, aký je váš tip? Koho zo súčasného takmer 200-členného pelotónu vy osobne považujete za horúceho kandidáta na celkového prvenstvo?
Nemám rád pozíciu človeka, ktorý by mal predpovedať budúcnosť. V cestnej cyklistike je to veľmi ťažké (krátka odmlka). V nej sa môže za tri týždne všeličo stať. Ale podľa mňa, ak všetko pôjde podľa predpokladov, tak kandidátov na celkové prvenstvo veľa nie je. V prvom rade medzi nich musíme zaradiť Španiela Alberta Contadora a Angličana Christophera Froomeho. Froome na pretekoch Tour de Romandia jazdil opäť výborne. Podľa mňa oni dvaja sa pobijú o celkový triumf. Tejay je veľmi dobrý pretekár. Ako som hovoril, bol už v prvej desiatke na Tour de France. Ale podľa mňa si bude musieť ešte počkať na nejaký výraznejší prienik do tej najvyššej špičky svetovej cyklistiky (krátka odmlka). Cyklistika nie je playstation, v nej sa nedá všetko dopredu presne nalinkovať, naplánovať, nakresliť.... Preto opakujem ešte raz: nerád vyhlasujem dopredu nejaké presné súdy, nemám vo zvyku dávať niekomu presné tipy. Nerád v tomto smere robím odborného poradcu (smiech).
Prvé tri etapy na anglických cestách boli pre vás premiérou. Tak isto premiérou budú pre vás aj etapy, ktoré sa pôjdu na povestných "mačacích hlavách", na kockách, na ktorých sa v Belgicku zvyknú jazdiť jarné klasiky. Vieme, že pred Tour ste si tento terén vyskúšali iba tréningovo. Naozaj ste nikdy v kariére nesúťažili na kockách? Aj táto skúsenosť bude pre vás novinkou?
Fakt som na ´mačacích hlavách´ ešte nikdy v živote nešiel ostré preteky. Jazdu na nich som si vyskúšal iba nedávno v rámci spoločného tímového sústredenia. Je to pre mňa nový terén. Bola to moja nová skúsenosť. Ale poviem úprimne: celkom dobrý pocit som mal na tých kockách. Dobre sa mi po nich išlo. Viem, že môžu byť dosť riskantným úsekom 5. etapy. Najlepší cyklisti nemajú šancu na nich niečo získať, no môžu na nich veľa stratiť. Preto to bude tiež zaujímavá etapa. Lepšie povedané, bude to zaujímavých deväť úsekov v dĺžke pätnásť kilometrov, ktorými vyvrcholí 5. etapa. Sú to klasické poľné cesty, ktoré môžu pelotón dosť potrhať.
O vás je však známe, že vy osobne sa nejako extra dopredu nezaujímate o itinerár Tour de France, no niektoré zlomové úseky vďaka tímovej taktike a spoločnej príprave už máte v nohách. Kde všade ste tohoročnú trať Tour de France už testovali? Kde všade ste už na 101. ročník Tour de France trénovali?
Je síce pravda, že nikdy dopredu sa nejako extra nezaujímam o to, kadiaľ pôjde trasa Tour de France. Neštudujem detailne ani kopce, cez ktoré na Tour pôjdeme. Podľa mňa je to pred samotnou Tour zbytočné. Tento rok však hneď po mojom sústredení v St. Moritzi sme si ako tím spolu prešli rozhodujúce úseky jednotlivých etáp v Alpách a Pyrenejách. V rámci spoločného sústredenia celého tímu BMC, ktorý teraz štartuje na Tour de France. Vyskúšali sme si najdôležitejšie úseky horských etáp, v ktorých sa tento rok môže celá Tour rozhodnúť.
Keď spomínate zlomové úseky tohoročnej Tour. Podľa vás, kde by sa mohol lámať chlieb, kde by sa mohli takmer s definitívnou istotou rozdať rozhodujúce karty v súboji o najcennejšie dresy 101. ročníka slávnej Tour?
Mňa zo všetkých horských etáp, na trase ktorých sme pred Tour spolu trénovali, najviac zaujali kopce okolo Mulhouse v pohorí Vosges, čo je blízko hraníc Francúzska s Nemeckom a Švajčiarskom. Aj keď tie kopce nie sú nejako extra vysoké, je ich veľa hneď za sebou a človek si nemá na nich kedy oddýchnuť. Jedno stúpanie strieda ďalšie. Počas jazdy na nich sa neustále pôjde z kopca na kopec. Bude to riadna zaberačka pre všetkých jazdcov. Tam sa to môže dosť roztrhať, hoci podľa mňa, o osude tohoročnej Tour sa rozhodne až v Pyrenejách.
Vzhľadom na to, že spoločné sústredenia na trati Tour de France je niečo, čo nebýva v príprave profesionálneho tímu tradičnou tréningovou náplňou, dá sa povedať, že BMC Racing už dávno pred Tour zmobilizovalo všetky sily pre spoločný úspech tímu?
Stratégia tímu BMC pre 101. ročník Tour de France bola podľa mňa veľmi dobrá. Už dávnejšie pred začiatkom Tour sme si všetci v tíme rozdelili úlohy. Vieme, o čo sa teraz do 27. júla ideme usilovať. V predchádzajúcom tíme Omega Pharma –QuickStep sme v minulých rokoch trieštili sily na dva ciele. Chceli sme čiastkové etapové úspechy i výrazné presadenie sa v celkovom hodnotení. Naháňali sme dve méty, čo bolo z hľadiska taktiky a jazdeckej stratégie veľmi náročné. Takéto zameranie tímového snaženia nemusí vždy vyjsť. Nám sa to vypomstilo už v úvode minuloročnej Tour, keď mal Mark Cavendisch už na Korzike pád. Vedenie tímu ma stiahlo k nemu, aby som mu pomáhal. Bola to taktická chyba, lebo už vtedy som stratil sedemnásť minút, ktoré som už do Paríža nedokázal dohnať, hoci som sa usiloval ako som vedel. Hoci vedenie tímu si túto chybu uznalo, nič sa nedalo vrátiť späť. Moje výkony v minuloročnej edícii Tour de France stačili iba na končené 25. miesto.
Peter, šiesty raz v živote ste sa postavili na štart najslávnejších cyklistických pretekov. Ponúknite recept ako ich úspešne dokončiť... Čo podľa vás treba pre tento úspech predovšetkým urobiť?
Ťažko niekomu, kto nezažil na vlastnej koži Tour de France, radiť (krátka odmlka). Dávať mu nejaké zaručené a osvedčené recepty a návody na úspech (krátka odmlka). Recept na úspech je totiž veľmi jednoduchý - a zároveň aj mimoriadne zložitý. V prvom rade treba v zdraví prežiť prvý týždeň Tour! Počas neho býva na trati veľa ťažkých pádov, ktoré neraz vyradia z pelotónu aj veľké hviezdy.... V pelotóne je vtedy veľa nervozity a jazdeckej agresivity. Každý sa snaží začať Tour na čo najlepšej pozícii. Počas prvého týždňa sa veľa riskuje, veľa sa jazdí úplne na doraz! Takže prežitie prvého týždňa je mimoriadne dôležité predovšetkým z hľadiska zdravia (krátka odmlka). Potom treba držať krok s najlepšími aj v kopcoch. Teda v Alpách a Pyrenejách. To je už druhý týždeň Tour. A keď prežijete aj jazdu v kopcoch, keď sa vám tí najlepší nejako extra v priebežných výsledkoch ´neutrhnú´ dopredu, tak potom musíte ešte bez nejakých veľkých problémov celé úsilie dotiahnuť až do Paríža. Takže z môjho pohľadu je to jednoduché: prvý týždeň v zdraví prežiť, druhý týždeň vydržať a tretí to všetko zdarne ´doklepať´ (smiech). Viac a lepšie vám poradiť neviem (smiech).
Vydarenou generálkou pred 101. ročníkom Tour de France bol spoločný česko-slovenský šampionát cestných cyklistov v Slavkove pri Brne. Ako ste vnímali tieto boje o dúhové dresy majstrov Česka a Slovenska na jednom spoločnom podujatí?
Pre slovenskú cyklistiku je veľkým prínosom to, že spolu s Čechmi robíme spoločné majstrovstvá. Spojenie síl má pre nás niekoľko plusov. V prvom rade sa rozšíri konkurencia kvalitných jazdcov. Spoločný pelotón je početnejší, výkonnostne vyrovnanejší - a je v ňom veľký náboj športového súťaženia. Spoločný šampionát dostal nový rozmer aj tým, že okrem prvenstva v národných majstrovstvách môžeme na trati bojovať aj o prvenstvo v rámci Česka a Slovenska. Aj mňa teraz opäť zdolal v časovke jednotlivcov iba Jan Bárta, ktorý je špičkovým časovkárom. Takže som rád, že som tretí raz v kariére za sebou vyhral majstrovstvá Slovenska v časovke jednotlivcov. To bol môj hlavný cieľ, s ktorým som na šampionát do Slavkova išiel. Ale bolo by to ešte krajšie, keby som v tejto súťaži predstihol aj Bártu. To by bol pred Tour de France veľmi dobrý bod (krátka odmlka). Aj on je teraz na Tour (krátka odmlka). Spokojný som aj s tým, že som v Slavkove v rámci slovenského šampionátu skončil druhý v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom. Takže spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska v Slavkove pri Brne boli pre mňa veľmi dobrou generálkou na Tour de France. Som rád, že nás Česi zobrali medzi seba. Teší ma, že sme sa už pred niekoľkými rokmi na tomto spoločnom formáte majstrovských súťaží dohodli.
Je spoločný šampionát Česka a Slovenska prínosom pre cestnú cyklistiku v oboch krajinách. Má vôbec zmysel robiť majstrovstvá Česka a Slovenska v takomto spoločnom formáte?
Jednoznačne áno. O tom je zbytočné aj debatovať (krátka odmlka). Osobne si neviem predstaviť ako by sme robili majstrovstvá Slovenska bez českých jazdcov! Ako by sme jazdili, ako by sme sa navzájom vlastne počas pretekov strážili. Aká by bola taktika... Saganovci by išli proti Velitsovcom (smiech). Alebo Saganovci a Velitsovci proti zvyšku Slovenska? To by bolo zlé. Pre všetkých. Fakt si to neviem predstaviť, čo by bolo, keby sme sa my s Čechmi hrali iba každý na vlastnom ihrisku (krátka odmlka). Takto, keď sú tam Česi, tak Dukla Praha jazdí spolu a cieľavedome proti ostatným českým tímom. Dukláci na trati trochu spolupracujú, kalkulujú, strážia si súperov, sú oživením šampionátu. Sú tímom, proti ktorému chce jazdiť aj Dukla Trenčín, aj Banská Bystrica, aj Dohňany. Dokonca aj my s Petrom Saganom, či Michalom Kolářom... Také preteky už majú v sebe úplne iný rozmer.
Ale v závere pretekov s hromadným štartom sa ani vám, ani Petrovi Saganovi či Zdeňkovi Štybarovi nejako extra špurtovať nechcelo? Záver šampionátu bol v takej pokojnej réžii...
Veď by sme išli proti sebe! Všetci sme už vedeli, že o necelé dva týždne ideme na Tour de France! Nikto nechcel pri špurte riskovať pád a možné zranenie. Tak isto sme opatrne jazdili aj vtedy, keď nám na trati pršalo. Nemalo zmysel biť sa o majstra za každú cenu a pripraviť sa o štart na najväčších cyklistických pretekoch sveta! Veď to by bola z našej strany totálna hlúposť! Na Tour de France môže každý rok štartovať iba 189 cyklistov v 22 tímoch. Keď je človek medzi nimi, veľmi dobre si rozmyslí, kde tesne pred Tour ísť, čo jazdiť, o čo sa usilovať, aby na poslednú chvíľu sa nejakou hlúposťou nepripravil o účasť na najväčších a najslávnejších pretekoch. Veď Tour chce jazdiť každý profesionálny cyklista na svete! Ale v jej pelotóne ich môže byť každý rok iba necelých dvesto!
Aký budete mať program po skončení 101. ročníka Tour de France? Budete po ňom oddychovať, alebo už máte v pláne ďalšie preteky, na ktorých sa predstavíte?
Po tohoročnej Tour de France by som mal oddychovať maximálne jeden týždeň, lebo potom by som mal štartovať na medzinárodných pretekoch Okolo Poľska. Jedna z ich etáp sa bude jazdiť premiérovo na Slovensku. Pelotón Okolo Poľska by mal zavítať do Vysokých Tatier! Som rád, že to organizátori takto pripravili, lebo nie každý rok môžu naši priaznivci naživo vidieť v akcii tých najlepších cyklistov z tých najväčších profesionálnych cyklistických tímov (krátka odmlka). Ako Slovák sa veľmi teším, že preteky Okolo Poľska prídu tento rok na Slovensko. Podľa môjho osobného názoru, elitní jazdci zo Slovenska by v nich nemali chýbať (krátka odmlka). Preto som sa rozhodol, že namiesto oddychu po náročnej Tour pôjdem Okolo Poľska. Ak budem zdravý, tak určite sa postavím na štart týchto prestížnych pretekov.
Ako sa k tomuto nápadu, že prakticky týždeň po skončení Tour de France pôjdete ďalšie veľké pretek, postavilo vedenie vášho tímu? Súhlasili s tým, že namiesto potrebného oddychu budete opäť v akcii na poľských a slovenských cestách?
Som rád, že vedenie tímu BMC Racing mi v tomto smere dalo úplne voľnú ruku. Súhlasili s tým, že ak budem po Tour de France zdravý, mal by som sa predstaviť na slovenských a poľských cestách. Pochopili, že je to pre mňa veľká výzva i šanca ukázať sa vlastným priaznivcom priamo na slovenských cestách. Cieľ piatej etapy Okolo Poľska bude na Štrbskom Plese. Osobne sa na atmosféru okolo trate, ktorá pôjde cez Oravu a Liptov na Štrbské Pleso, sa veľmi teším. Verím, že aj tieto preteky pomôžu na Slovensku propagovať špičkovú cyklistiku. Zároveň si veľmi želám, aby aj tieto špičkové preteky boli pre ostatný svet dobrou reklamou našej krajiny. Aby aj diváci, ktorí budú preteky pozerať v televízii, videli krásne zákutia Oravy, horného Liptova i našich Vysokých Tatier. Nech dostanú chuť ich navštíviť aj osobne, nie iba prostredníctvom televíznej obrazovky (smiech).
Pripravil Štefan Žilka
Peter Velits sa narodil 21. februára 1985 v Bratislave. Keď mal tri roky, rodina sa presťahovala do Púchova. Ako žiak začal hrávať hokej, neskôr presedlal na cyklistiku. Najväčšiu zásluhu na tomto prestupe má jeho otec Ladislav a strýko Tibor, ktorí boli v mladosti aktívnymi cyklistami. Mama je bývalou ligovou hádzanárkou. Cyklistike sa venuje aj Petrovo dvojča Martin. Peter v juniorskom veku patril k svetovej špičke. V roku 2003 v seriáli pretekov Svetového pohára juniorov skončil na 2. mieste. O rok neskôr prestúpil z Púchova do Dukly Trenčín Merida. Po ročnom pôsobení v trenčianskej Dukle prestúpil spolu s bratom do juhoafrického tímu Konica – Minolta. V roku 2007 získal na MS v cestnej cyklistike v Stuttgarte titul majstra sveta v kategórii jazdcov do 23 rokov. Profesionálnu kariéru začali bratia Velitsovci v nemeckom tíme Wiesenhof – Felt. Na konci sezóny 2007 sa Velitsovci dozvedeli, že tento tím končí. Najmä vďaka titulu majstra sveta Petra Velitsa dostali bratia mnoho ponúk a podpísali dvojročnú zmluvu s nemeckým tímom Milram. V drese Milramu Peter v roku 2008 debutoval na Tour de France. Od roku 2010 pôsobili bratia Velitsovci v americkom tíme pod názvom HTC Highroad. V jeho drese dosiahol Peter Velits svoj najlepší výsledok v profesionálnej kariére, keď na pretekoch Vuelta a Espaňa skončil celkovo druhý. V roku 2011 Peter Velits tretíkrát štartoval na Tour de France v pozícii jedného z lídrov tímu HTC Highroad pre celkové umiestnenie. Skončil na 18. mieste. Pred sezónou 2012 prestúpili bratia Velitsovci do belgického tímu Omega Pharma-Quick Step. V sezóne 2012 získal Peter Velits prvé etapové víťazstvo v profesionálnom pelotóne, keď vyhral preteky Okolo Ománu. Peter Velits doteraz trikrát vyhral anketu Slovenského zväzu cyklistiky (SZC) pod názvom Cyklista roka (2007, 2008 a 2010). V roku 2012 sa štvrtýkrát predstavil na Tour de France a na MS 2012 v holandskom Limburgu bol členom šesťčlenného belgického tímu Omega Pharma-Quick Step, ktorý vyhral časovku profesionálnym družstiev. Druhýkrát v kariére sa stal majstrom sveta. Ďalší titul majstra sveta v časovke družstiev pridal v roku 2013. Po sezóne prestúpil do americko-švajčiarskeho tímu BMC Racing, kým jeho brat Martin zostal v družstve Omega Pharma Quick-Step. Prvýkrát po dlhom čase sa cyklistické dvojičky Velitsovci rozdelili. Peter v pozícii tímovej dvojky šiesty raz jazdí najslávnejšie cyklistické preteky Tour de France.
Tagy: Tour de France Peter Velits