|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ak by sa teória inteligentného dizajnu (ID) vyučovala, je to hrozba pre vedu a samotné vzdelávanie na školách?
- Pre vedu nie, ale pre vzdelávanie áno. Ide tu o nesprávnu interpretáciu toho, čo je vedecké. Pri teórii inteligentného dizajnu ide viac o emocionálne hodnotenie. Ľudia majú pocit, že tento svet musel byť stvorený pre niečo, nie je založený ako šanca na niečo. Vo svojej podstate je to náboženský koncept. Inteligentný dizajn je niekedy opisovaný ako akási protiváha evolučnej teórie. To je však úplne pomýlený pohľad. Evolúcia je vedecký opis toho, ako sa tento svet vyvíjal. Pochybnosti o tom, že to tak nebolo, sú skutočne veľmi malé. Mechanizmus evolúcie veľmi intenzívne a do hĺbky skúmali biológovia a iní vedci. Hlboko veriaci ľudia pokladajú evolučnú teóriu za hrozbu pre ich náboženstvo. Pritom ide o to, že hovoríme, ako sa veci diali počas miliónov rokov svojho vývoja na tejto planéte.
Sú snahy učiť ID politickou snahou presadiť v školách náboženské myslenie?
- Je tu nebezpečensto popierania vedeckého vzdelávania. Vidíme to na mnohých miestach, špeciálne v Spojených štátoch. Ľudia, ktorých život je zviazaný s biblickými predstavami a náboženstvom, veria, že veda je v rozpore s ich vierou. Veda sa v drvivej väčšine prípadov snaží poctivo hľadať logické pochopenie toho, čo sa deje. Nie vždy sme schopní ho nájsť, ale vieme, že existuje. Dôležité je, že veda veci vysvetľuje, kým náboženstvo podsúva vieru.
Nestala sa však revolučná teória tiež istým druhom dogmy?
- Je tu základný rozdiel. Vedci nie sú dogmatickí. V princípe sú otvorení všetkým návrhom. Musia však byť logické a mať v sebe potenciál priniesť nejaký výsledok. Ak by niekto z inej planéty skúmal to, čo skúmame my a použil by korektné metódy, mal by dospieť k tomu, k čomu sme dospeli my. Nie je podstatné, kto to robí, ale ako to robí. Pri náboženských teóriách nemôžeme povedať, že nie sú zaujaté.
Chcú vyučovať Božiu vôľu!
Teória inteligetného dizajnu (ID) sa snaží konkurovať evolučnej teórii a Darwinovej teórii o vývoji druhov. Jej zástancovia tvrdia, že je rovnako vedecká ako iné. Má pritom veľmi blízko ku kreacionizmu, podľa ktorého Boh stvoril tento svet a bodka. ID na to ide rafinovanejšie. Život sa síce vyvíjal milióny rokov, nie však na základe, že do neho zasiahla vyššia moc. V USA sa rozpútala debata o tom, že na školách by sa mala učiť aj ID. Nedávno to podporil i americký prezident George W. Bush a myšlienka sa veľmi páči aj zodpovedným orgánom štátu Kansas. Predseda Štátnej rady pre vzdelávanie, ktorá bude o ID rozhodovať v októbri, republikán Steve Abrams, prirovnal evolúciu k dogmám.
Tento postup ostro kritizujú v liste 38 držitelia Nobelových cien, pod vedením Elieho Wiesela. ID podľa nich nemá nič spoločné s vedou, „pretože je založená na viere v zásah nadprirodzenej sily, ktorá sa nedá vedecky overiť.“
Kansas je všeobecne zaujímavý štát. „Vedci“ z Evanjelického centra pre dôvody viery prišli dokonca s teóriou inteligentného padania. Podľa nich „veci nepadajú, pretože na ne pôsobí príťažlivosť, ale Božia vôľa“. Tak by sa to vraj aj malo vyučovať.
Andrej Matišák