|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
10. marca 2015
VEČERA S HAVRANOM: Výstavba garáží na Bratislavskom hrade - monumentálna jama je plná paradoxov
V utorok 10. marca večer sa bude Michal Havran na STV2 zhovárať s architektom Ivanom Masárom, zodpovedným za riešenie obnovy hradného areálu a za otázku výstavby garáží; s riaditeľom Krajského pamiatkového ústavu Petrom Jurkovičom a so šéfom Spolku architektov Slovenska Jurajom Hermannom, podporovateľom iniciatívy SOS Bratislavský hrad.
Zdieľať
Budú diskutovať o tom, či je projekt garáží na hradnom kopci optimálnym využitím tohto priestoru, ale aj o tom aký osud čaká unikátne archeologické nálezy, ktoré sa pri výkopových prácach podarilo odhaliť. Už dnes večer o 22.00 na Dvojke.
Pred pár dňami vydala kancelária NR SR informáciu, že predseda parlamentu Peter Pellegrini dal pokyn na urýchlené vytvorenie odbornej komisie, zloženej z archeológov, architektov a reštaurátorov, ktorá bude posudzovať otázky súvisiace s archeologickými nálezmi a stavebnou činnosťou na Bratislavskom hrade. Odborná konferencia za účasti expertov, ktorých navrhne iniciatíva SOS Bratislavský hrad sa má konať v polovici marca.
Prvým paradoxom pripravovanej výstavby garáží na severnej terase bratislavského hradu je fakt, že výkopové práce projektu umožnili archeologický výskum, ktorý odhalil štyri unikátne nálezy z keltsko-rímskeho obdobia. Tieto objavy sú predmetom bližšieho historického skúmania, ale už dnes je zrejmé, že musia byť vhodným spôsobom verejne prezentované. Odborná verejnosť má obavu či sa tak stane, keďže okolo nálezov majú v blízkej budúcnosti vyrásť štvorpodlažné garáže. Ďalším paradoxom vzniknutej situácie je fakt, že podľa dostupných informácií Slovenského národného múzea je odhadovaná návštevnosť Hradu v najvyššej sezóne cca. 25 tisíc návštevníkov denne. V oblúku neďalekej Mudroňovej ulice je vybudovaná podzemná garáž s kapacitou 270 parkovacích miest, z ktorých je podľa vyjadrení J. Hermanna, ktoré zaznejú v relácii, denne využitých len niekoľko. Predstavitelia iniciatívy SOS Bratislavský hrad chcú garanciu ochrany nájdených vzácnych pamiatok a ich dôstojnú prezentáciu verejnosti a pozastavenie, či zmenu projektu garáží. Architekt Ivan Masár v diskusii upresní o.i. aj to, či a ako sa menila sa projektová dokumentácia stavby po zverejnení výsledkov jedinečného výskumu a akým spôsobom ráta investor s ochranou a sprístupnením pamiatok. Paradoxná je aj právomoc a úloha Krajského pamiatkového úradu, ktorý sa podľa P. Jurkoviča „k opodstatnenosti projektu garáží nebude vyjadrovať. My zo zákona musíme určiť prípustnosť (…) Nemôžeme projekt neschváliť, môžeme len určiť podmienky.“ Garážam na hrade stojí momentálne v ceste „iba“ nevôľa verejnosti, ktorá pochybuje o potrebe takejto stavby. Hlavným investorom je štát, ktorý by pri takýchto zásahoch do historického jadra mesta, najmä po architektonických traumách z minulosti, mal byť pre investorov príkladom. Podľa vyjadrenia kancelára NR SR Daniela Guspana v krátkom dokumente, ktorý STV2 odvysiela pred reláciou, aj podľa vyjadrení architekta Masára bol však projekt garáží verejne prezentovaný už niekoľkokrát aj v rokoch 2008 a 2009. Vtedy údajne žiadne väčšie reakcie verejnosti nevyvolal.
Za diskusným stolom u Havrana sa v utorok večer k téme „slovenských národných garáží“ stretnú zástupca investora projektu, šéf úradu ochrany národných kultúrnych pamiatok a predstaviteľ občianskej iniciatívy proti výstavbe garáží.