|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. decembra 2010
VÁŽNY: Zrušenie 3. balíka PPP je nepochopiteľné
Zrušenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za ...
Zdieľať
Ľubomír VážnyFoto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) - Zrušenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny považuje poslanec parlamentu a exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) za ďalší nepochopiteľný krok vlády smerujúci proti občanom bez náhradného riešenia. Vyjadrenia o nekonečných európskych prostriedkoch sú podľa neho fikciou a zavádzaním verejnosti bez relevantných faktov. "Vláda nevyužila priaznivú situáciu na finančných trhoch a získať 3,4 mld. eur len na výstavbu diaľnice D1. Scenár, ktorý sme predpovedali, sa tak napĺňa. Vláda zastavila výstavbu nielen diaľnice D1, ale aj ostatných pripravených stavieb ako napríklad D3," uviedol Vážny v stredajšom stanovisku pre agentúru SITA.
Bývalého ministra dopravy zarazili tvrdenia jeho nástupcu Jána Figeľa (KDH) o financovaní výstavby ciest prvej triedy vrátane diaľnic z eurofondov. K dispozícii sú podľa Vážneho európske prostriedky vo výške okolo 410 mil. eur spolu so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu. Aj keby rezort dopravy získal prerozdelením eurozdrojov z iných ministerstiev ďalších 400 mil. eur, stále to bude spolu 810 mil. eur. "Figeľ na čele s jeho poradcami sa totálne prerátali, stavebné náklady na zastavený 1. a 3. balík PPP predstavujú viac ako 3,4 mld. eur, a preto nie je mysliteľné, aby minister dokázal realizovať všetkých 105 kilometrov úsekov na diaľnici D1 z europrostriedkov," tvrdí Vážny. Zároveň dodal, že v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. budú chýbať prostriedky vo výške 1 mld. eur na pôvodne plánované projekty mimo PPP na diaľnici D1 a D3. Figeľ podľa jeho predchodcu plánuje prestavať na diaľnice 4,4 mld. eur z europrostriedkov, pritom má preukázateľne k dispozícií iba 810 mil. eur.
V Operačnom programe Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013 sú alokované prostriedky vo výške 1,143 mld. eur vrátane spolufinancovania na diaľničné stavby. Tieto prostriedky, pokračoval Vážny, boli plánované na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ - Prešov, juh (tunelový úsek) a Budimír - Bidovce, ako aj na úseky D3 Žilina, Strážov - Kysucké Nové Mesto a Čadca, Bukov - Svrčinovec. K novembru 2010 je vyčerpaných z prostriedkov spomínaného programu 373 mil. eur na ukončené projekty, napríklad úsek D1 Sverepec - Vrtižer. Voľné prostriedky, ktoré sú k dispozícii na výstavbu diaľnic, tvoria 770 mil. eur. Na financovanie výstavby úseku D1 Jánovce - Jablonov s predpokladanými nákladmi 360 mil. eur majú ísť prevažne európske peniaze.
Vážny považuje za nezmyselné vyhlásenie premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), že tunel Hoblík na úseku D1 Višňové - Dubná Skala bude postavený z eurofondov a zo štátneho rozpočtu a ostatné úseky na trase pri Žiline budú zabezpečené cez PPP projekty. "Samotný tunelový úsek má stavebný náklad v cenovej úrovni roku 2009 vo výške 790 mil. eur, takže navýšenie prostriedkov OPD nebude stačiť ani len na tento jeden úsek. Vyjadrenie o postupe výstavby tohto úseku z europrostriedkov je úplne nelogickým zámerom, pretože PPP je vo svete osvedčený systém práve preto, že investor si lepšie poradí so zložitými úsekmi, medzi ktoré práve tunel Hoblík patrí," dodal Vážny.
Podľa exministra dopravy neobstoja ani tvrdenia o predraženosti projektu PPP, pretože SR nevyužila priaznivý vývoj na finančných trhoch pri výhodnej cene peňazí. Súčasná vláda podľa Vážneho spôsobila zastavením výstavby úsekov zaradených do 1. a 3. balíka PPP ročné straty z oneskorenia prevádzky vo výške 288 mil. eur. "Po zastavení pripravených PPP projektov a pri nedostatočných zdrojoch z EÚ a poddimenzovaniu financovania výstavby diaľnic, sa medzera v nedostavanosti diaľničnej siete bude ešte zväčšovať. Takýmto chaotickým konaním sa stráca čas a možnosť ukončiť aspoň chrbtovú základnú sieť diaľnic potrebnú na odstránenie regionálnych rozdielov," predpokladá Vážny. Z tohto dôvodu má podľa neho opodstatnenie aj mimoriadna schôdza parlamentu, ktorú na tému prípravy a výstavby diaľnic inicioval opozičný Smer.
Bývalého ministra dopravy zarazili tvrdenia jeho nástupcu Jána Figeľa (KDH) o financovaní výstavby ciest prvej triedy vrátane diaľnic z eurofondov. K dispozícii sú podľa Vážneho európske prostriedky vo výške okolo 410 mil. eur spolu so spolufinancovaním zo štátneho rozpočtu. Aj keby rezort dopravy získal prerozdelením eurozdrojov z iných ministerstiev ďalších 400 mil. eur, stále to bude spolu 810 mil. eur. "Figeľ na čele s jeho poradcami sa totálne prerátali, stavebné náklady na zastavený 1. a 3. balík PPP predstavujú viac ako 3,4 mld. eur, a preto nie je mysliteľné, aby minister dokázal realizovať všetkých 105 kilometrov úsekov na diaľnici D1 z europrostriedkov," tvrdí Vážny. Zároveň dodal, že v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. budú chýbať prostriedky vo výške 1 mld. eur na pôvodne plánované projekty mimo PPP na diaľnici D1 a D3. Figeľ podľa jeho predchodcu plánuje prestavať na diaľnice 4,4 mld. eur z europrostriedkov, pritom má preukázateľne k dispozícií iba 810 mil. eur.
V Operačnom programe Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013 sú alokované prostriedky vo výške 1,143 mld. eur vrátane spolufinancovania na diaľničné stavby. Tieto prostriedky, pokračoval Vážny, boli plánované na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ - Prešov, juh (tunelový úsek) a Budimír - Bidovce, ako aj na úseky D3 Žilina, Strážov - Kysucké Nové Mesto a Čadca, Bukov - Svrčinovec. K novembru 2010 je vyčerpaných z prostriedkov spomínaného programu 373 mil. eur na ukončené projekty, napríklad úsek D1 Sverepec - Vrtižer. Voľné prostriedky, ktoré sú k dispozícii na výstavbu diaľnic, tvoria 770 mil. eur. Na financovanie výstavby úseku D1 Jánovce - Jablonov s predpokladanými nákladmi 360 mil. eur majú ísť prevažne európske peniaze.
Vážny považuje za nezmyselné vyhlásenie premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), že tunel Hoblík na úseku D1 Višňové - Dubná Skala bude postavený z eurofondov a zo štátneho rozpočtu a ostatné úseky na trase pri Žiline budú zabezpečené cez PPP projekty. "Samotný tunelový úsek má stavebný náklad v cenovej úrovni roku 2009 vo výške 790 mil. eur, takže navýšenie prostriedkov OPD nebude stačiť ani len na tento jeden úsek. Vyjadrenie o postupe výstavby tohto úseku z europrostriedkov je úplne nelogickým zámerom, pretože PPP je vo svete osvedčený systém práve preto, že investor si lepšie poradí so zložitými úsekmi, medzi ktoré práve tunel Hoblík patrí," dodal Vážny.
Podľa exministra dopravy neobstoja ani tvrdenia o predraženosti projektu PPP, pretože SR nevyužila priaznivý vývoj na finančných trhoch pri výhodnej cene peňazí. Súčasná vláda podľa Vážneho spôsobila zastavením výstavby úsekov zaradených do 1. a 3. balíka PPP ročné straty z oneskorenia prevádzky vo výške 288 mil. eur. "Po zastavení pripravených PPP projektov a pri nedostatočných zdrojoch z EÚ a poddimenzovaniu financovania výstavby diaľnic, sa medzera v nedostavanosti diaľničnej siete bude ešte zväčšovať. Takýmto chaotickým konaním sa stráca čas a možnosť ukončiť aspoň chrbtovú základnú sieť diaľnic potrebnú na odstránenie regionálnych rozdielov," predpokladá Vážny. Z tohto dôvodu má podľa neho opodstatnenie aj mimoriadna schôdza parlamentu, ktorú na tému prípravy a výstavby diaľnic inicioval opozičný Smer.
Súvisiace články:
Vážny navrhuje dodatok k zmluve pre 1. balík PPP (3. 3. 2010)
Vážny chce uzavrieť zmluvu pre 3. balík PPP o mesiac (9. 11. 2009)
Slovensko uzatvorilo prvý PPP projekt v histórii (28. 8. 2009)
Pre PPP projekty sa má meniť zákon o verejnom obstarávaní (24. 6. 2009)
PPP projekty majú prioritu, tvrdia ministri (3. 6. 2009)
Vážny tají, kto predložil jedinú ponuku v 3. balíku PPP (13. 5. 2009)
Konzorcium s Doprastavom a Váhostavom uspelo v 1. balíku PPP (18. 2. 2009)
Finančná kríza výrazne zasiahla aj prípravu PPP projektov (18. 2. 2009)
PPP projekty sú podľa Počiatka dobrou možnosťou stimulácie (4. 2. 2009)
Ponuku v prvom balíku PPP projektov podali dve konzorciá (4. 2. 2009)