|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
07. februára 2011
Vážny už nestojí o ospravedlnenie Figeľa v kauze koberec
Poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy ...
Zdieľať
Zľava: Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ a poslanec NR SR za stranu Smer-SD Ľubomír Vážny.Ilustračné foto SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) - Poslanec parlamentu a bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) stiahol zo súdu žalobu na súčasného ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). V žalobe podanej na Okresnom súde v Banskej Bystrici vlani v septembri sa domáhal ochrany osobnosti a ospravedlnenia za Figeľove výroky o neprimeranom použití verejných prostriedkov na obnovu priestorov pre ministra v čase, keď ním bol ešte Vážny. Ich spor sa týkal predraženej výmeny koberca na druhom poschodí ministerstva dopravy, kde je aj kancelária ministra. Za hlavný dôvod, prečo odvolal žalobu, Vážny v pondelok pre agentúru SITA uviedol, že po viacerých kauzách spojených s jeho nástupcom už mu nezáleží na jeho ospravedlnení a nestojí oň. Zároveň chcel ušetriť svoju rodinu pred vypočúvaním na súde kvôli údajnej nemajetkovej ujme súvisiacej s podanou žalobou. Cena spomínaného koberca, ktorú Figeľ vlani kritizoval, je podľa Vážneho pre takéto priestory primeraná, čo si preveroval aj u predajcov.
Nezávislý audit fungovania mýta, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy, považuje Vážny za zbytočný
Počíta s tým podľa neho totiž aj zmluva o dodaní a prevádzke elektronického výberu mýta medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a prevádzkovateľom systému, spoločnosťou SkyToll, a.s. "Takýto inštitút naplno od začiatku funguje a tento nástroj je v plne v rukách NDS, čiže ministerstva, a preto SkyToll bude akceptovať akúkoľvek zmenu nezávislého inžiniera, ktorý tento audit vykonáva. Ak bude obstaraný v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, môže to byť akýkoľvek aj medzinárodný subjekt," uviedol Vážny pre agentúru SITA.
Bez nezávislého inžiniera by podľa neho dohľad štátu nad mýtom nebol možný, keďže na základe jeho hodnotenia sú uskutočňované platby pre SKyToll za vybudovanie a prevádzku systému. O zmene subjektu, ktorý vykonáva audit mýta, tvrdí ďalej Vážny, môže ministerstvo dopravy rozhodnúť aj bez záverov komisie pre mýto. "Skôr mám dojem, že sa účelovo spájajú dve skutočnosti, a to kontrola mýtneho tendra, čo je a bolo plne v kompetencii Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý potvrdil správnosť postupu, s efektivitou mýtneho systému, ktorú kontroluje nezávislý znalec, a čo je v konečnom dôsledku riadnym zhodnotením a auditom fungovania systému," dodal Vážny. Žiadosť Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na pozastavenie výberu mýta do vyšetrenia tendra nezávislým medzinárodný auditom podľa exministra dopravy svedčí o tom, že združenie nezaujíma funkčnosť, parametre, respektíve efektívnosť výberu ale tender, ktorý je už dávno uzavretý. "Ak by dopravcovia mali pochybnosti o fungovaní samotného systému, boli by na stole konkrétne chyby a nedostatky. Avšak po roku znovu otváraná otázka tendra otvára pochybnosti o tom, či UNAS nie je podporovaný práve z druhej strany, od nespokojných uchádzačov, ktorí taktiež napádajú mýto v neprospech Slovenska," pokračoval Vážny.
Pokiaľ ide o činnosť komisie pre efektívnosť mýta na ministerstve dopravy, bývalý minister uviedol, že táto komisia bola zriadená už hneď po zavedení mýta začiatkom minulého roka a spočiatku jej sám predsedal. "Neskôr, vzhľadom na charakter prevádzkových otázok išlo skôr o dolaďovanie rôznych postupov, a preto tejto komisii predsedal generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, ktorý mal priamo dosah na NDS a dostatočný tím odborníkov na to, aby vedel okamžite riešiť niektoré otázky," dodal Vážny. Členom komisie podľa neho vtedy ešte nebol UNAS, pretože v čase vzniku komisie nebol registrovaným združením, a po protestoch a nekončených stretnutiach už nejavil záujem o členstvo v komisii. "Dopravcov dostatočne zastupovalo združenie Česmad, Slovenský zväz podnikateľov v doprave a Asociácia dopravcov Slovenska. Tieto združenia prichádzali s konkrétnymi podnetmi, ako pomôcť dopravcom," tvrdí Vážny.
Rezort dopravy a NDS uvažujú o úpravách sadzieb mýta
Pri notifikácii mýta v Európskej komisii sa Slovensko podľa exministra dopravy zaviazalo, že na základe zodpovedného posúdenia reálnych dopravno-inžinierskych údajov z mýtneho systému vykoná výpočet mýtnych sadzieb nanovo. "Európska komisia nás žiadala o vyššiu diferenciáciu sadzieb, pretože rozdiel na úrovni 1,7 eurocentu medzi najvyššou a najnižšou triedou nebol podľa nich dostatočný. Po konzultáciách sme sa zaviazali, že zvýšime zľavu pre vyššie emisné triedy, ale až po riadne vykonanom výpočte," uviedol Vážny. Ako dodal, veľké dopravné spoločnosti realizujúce výkony prevažne v zahraničí majú vozidlá vo vyššej emisnej kategórii a, naopak, malé s výkonmi prevažne v SR majú zväčša nižšie emisné kategórie. Z tohto dôvodu zostalo pre sadzby mýta prechodné obdobie dvoch rokov s tým, že po tomto období dôjde k zmene tak, že budú zvýhodnené ekologické a znevýhodnené menej ekologické vozidlá, o čom podľa neho dopravcovia vedia. "Garantujem, že takýto výpočet a analýzu skutočného dopravného modelu ministerstvo nemá urobenú a ani ju zatiaľ nedalo vypracovať. Preto je nezmysel hovoriť o tom, ako budú sadzby meniť, keď výška sadzieb musí byť vypočítaná v súlade so smernicou," uzavrel Vážny. Rezort dopravy a NDS uvažujú o úpravách sadzieb mýta v závislosti od emisnej kategórie vozidiel a časovej premenlivosti najskôr od roku 2012.
Nezávislý audit fungovania mýta, ktorý pripravuje ministerstvo dopravy, považuje Vážny za zbytočný
Počíta s tým podľa neho totiž aj zmluva o dodaní a prevádzke elektronického výberu mýta medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a prevádzkovateľom systému, spoločnosťou SkyToll, a.s. "Takýto inštitút naplno od začiatku funguje a tento nástroj je v plne v rukách NDS, čiže ministerstva, a preto SkyToll bude akceptovať akúkoľvek zmenu nezávislého inžiniera, ktorý tento audit vykonáva. Ak bude obstaraný v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, môže to byť akýkoľvek aj medzinárodný subjekt," uviedol Vážny pre agentúru SITA.
Bez nezávislého inžiniera by podľa neho dohľad štátu nad mýtom nebol možný, keďže na základe jeho hodnotenia sú uskutočňované platby pre SKyToll za vybudovanie a prevádzku systému. O zmene subjektu, ktorý vykonáva audit mýta, tvrdí ďalej Vážny, môže ministerstvo dopravy rozhodnúť aj bez záverov komisie pre mýto. "Skôr mám dojem, že sa účelovo spájajú dve skutočnosti, a to kontrola mýtneho tendra, čo je a bolo plne v kompetencii Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý potvrdil správnosť postupu, s efektivitou mýtneho systému, ktorú kontroluje nezávislý znalec, a čo je v konečnom dôsledku riadnym zhodnotením a auditom fungovania systému," dodal Vážny. Žiadosť Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na pozastavenie výberu mýta do vyšetrenia tendra nezávislým medzinárodný auditom podľa exministra dopravy svedčí o tom, že združenie nezaujíma funkčnosť, parametre, respektíve efektívnosť výberu ale tender, ktorý je už dávno uzavretý. "Ak by dopravcovia mali pochybnosti o fungovaní samotného systému, boli by na stole konkrétne chyby a nedostatky. Avšak po roku znovu otváraná otázka tendra otvára pochybnosti o tom, či UNAS nie je podporovaný práve z druhej strany, od nespokojných uchádzačov, ktorí taktiež napádajú mýto v neprospech Slovenska," pokračoval Vážny.
Pokiaľ ide o činnosť komisie pre efektívnosť mýta na ministerstve dopravy, bývalý minister uviedol, že táto komisia bola zriadená už hneď po zavedení mýta začiatkom minulého roka a spočiatku jej sám predsedal. "Neskôr, vzhľadom na charakter prevádzkových otázok išlo skôr o dolaďovanie rôznych postupov, a preto tejto komisii predsedal generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, ktorý mal priamo dosah na NDS a dostatočný tím odborníkov na to, aby vedel okamžite riešiť niektoré otázky," dodal Vážny. Členom komisie podľa neho vtedy ešte nebol UNAS, pretože v čase vzniku komisie nebol registrovaným združením, a po protestoch a nekončených stretnutiach už nejavil záujem o členstvo v komisii. "Dopravcov dostatočne zastupovalo združenie Česmad, Slovenský zväz podnikateľov v doprave a Asociácia dopravcov Slovenska. Tieto združenia prichádzali s konkrétnymi podnetmi, ako pomôcť dopravcom," tvrdí Vážny.
Rezort dopravy a NDS uvažujú o úpravách sadzieb mýta
Pri notifikácii mýta v Európskej komisii sa Slovensko podľa exministra dopravy zaviazalo, že na základe zodpovedného posúdenia reálnych dopravno-inžinierskych údajov z mýtneho systému vykoná výpočet mýtnych sadzieb nanovo. "Európska komisia nás žiadala o vyššiu diferenciáciu sadzieb, pretože rozdiel na úrovni 1,7 eurocentu medzi najvyššou a najnižšou triedou nebol podľa nich dostatočný. Po konzultáciách sme sa zaviazali, že zvýšime zľavu pre vyššie emisné triedy, ale až po riadne vykonanom výpočte," uviedol Vážny. Ako dodal, veľké dopravné spoločnosti realizujúce výkony prevažne v zahraničí majú vozidlá vo vyššej emisnej kategórii a, naopak, malé s výkonmi prevažne v SR majú zväčša nižšie emisné kategórie. Z tohto dôvodu zostalo pre sadzby mýta prechodné obdobie dvoch rokov s tým, že po tomto období dôjde k zmene tak, že budú zvýhodnené ekologické a znevýhodnené menej ekologické vozidlá, o čom podľa neho dopravcovia vedia. "Garantujem, že takýto výpočet a analýzu skutočného dopravného modelu ministerstvo nemá urobenú a ani ju zatiaľ nedalo vypracovať. Preto je nezmysel hovoriť o tom, ako budú sadzby meniť, keď výška sadzieb musí byť vypočítaná v súlade so smernicou," uzavrel Vážny. Rezort dopravy a NDS uvažujú o úpravách sadzieb mýta v závislosti od emisnej kategórie vozidiel a časovej premenlivosti najskôr od roku 2012.