|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. januára 2010
Vážny tvrdí, že štát na mýte neprerobí
Štát na výbere mýta neprerobí, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny. Skúseností z iných krajín, kde mýtny systém funguje, hovoria o tom, že príjmy z mýta ...
Zdieľať
Vážny
Foto: SITA
BRATISLAVA 19. januára (WEBNOVINY) - Štát na výbere mýta neprerobí, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny. Skúseností z iných krajín, kde mýtny systém funguje, hovoria o tom, že príjmy z mýta sa tam ročne zvyšujú aj o 15 až 20 %, informoval po utorňajšom zasadnutí vlády. Zatiaľ nie je podľa neho dôvod na uplatnenie sankcií voči prevádzkovateľovi mýta, spoločnosti SkyToll, a.s. Napriek nedostatkom, ktoré sa od zavedenia mýta objavili, prevádzkovateľ zabezpečuje funkčnosť mýtneho systému. "Ešte máme rôzne míľniky, kde ich môžeme uplatniť, napríklad rozšírenie systému či iné. Sú to pôrodné bolesti, ktoré sú pri nábehu systému v každej krajine," dodal Vážny.
Pokiaľ ide o kompenzácie za zvýšené náklady z mýta pre dopravcov, znáša ich celý štát. "Štát nebude doplácať, bude mať nižšiu maržu z výberu mýta," tvrdí minister dopravy. Koncesionára sa to podľa neho v podstate nemá veľmi ako dotknúť. Má stanovené fixné platby počas 13 rokov prevádzky mýta v rozmedzí od takmer 40 % do 12 % z ročného výberu mýta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ako správca mýta, má z celkovej vysúťaženej sumy okolo 850 mil. eur za výstavbu a prevádzku mýtneho systému zaplatiť SkyToll-u v tomto roku 87,6 mil. eur. Z toho prvú splátku v objeme 7,3 mil. eur by mal prevádzkovateľ mýta dostať v marci.
"To sa dá teraz ťažko kvantifikovať. Záleží to od intenzity dopravy," odpovedal Vážny na otázku, koľko by mohli stáť ústupky štátu v súvislosti s pripravovanými zmenami mýtneho systému. Potvrdil, že sa pripravuje rozdelenie dlhších mýtnych úsekov na kratšie, čím by sa mal ich terajší počet okolo 850 zvýšiť na viac ako tisíc. Zrušené alebo inak upravené by mali byť len problémové úseky na okraji miest. Ide o prípady, keď si niektoré mestá posunuli svoje intravilány a neaktualizovali to v cestnej databanke. "Dochádza tam ozaj k nelogickosti, že mestská hromadná doprava je do určitých oddelených mestských častí spoplatnená do mestských častí, ktoré rozdeľuje nezastavané územie," spomenul Vážny situáciu v Košiciach. Minister dopravy to považuje za nelogické, lebo filozofiou jeho rezortu je podpora verejnej osobnej dopravy a nie jej spoplatňovanie.
Hovoriť o termíne a cene zavedenia výberu mýta aj pre osobné automobily je podľa ministra dopravy ešte predčasné. "Je to úloha pre budúcu vládu, možno až pre tú ďalšiu. Nová európska smernica hovorí, že od roku 2013 môžu byť spoplatňované osobné automobily. Myslím si, že to bude niekedy v rokoch 2014 - 2015. Koľko to bude stáť, to je ešte tiež predčasné," povedal Vážny. Závisí to od metodiky Európskej komisie pre výpočet mýta.
SITA
BRATISLAVA 19. januára (WEBNOVINY) - Štát na výbere mýta neprerobí, tvrdí minister dopravy Ľubomír Vážny. Skúseností z iných krajín, kde mýtny systém funguje, hovoria o tom, že príjmy z mýta sa tam ročne zvyšujú aj o 15 až 20 %, informoval po utorňajšom zasadnutí vlády. Zatiaľ nie je podľa neho dôvod na uplatnenie sankcií voči prevádzkovateľovi mýta, spoločnosti SkyToll, a.s. Napriek nedostatkom, ktoré sa od zavedenia mýta objavili, prevádzkovateľ zabezpečuje funkčnosť mýtneho systému. "Ešte máme rôzne míľniky, kde ich môžeme uplatniť, napríklad rozšírenie systému či iné. Sú to pôrodné bolesti, ktoré sú pri nábehu systému v každej krajine," dodal Vážny.
Pokiaľ ide o kompenzácie za zvýšené náklady z mýta pre dopravcov, znáša ich celý štát. "Štát nebude doplácať, bude mať nižšiu maržu z výberu mýta," tvrdí minister dopravy. Koncesionára sa to podľa neho v podstate nemá veľmi ako dotknúť. Má stanovené fixné platby počas 13 rokov prevádzky mýta v rozmedzí od takmer 40 % do 12 % z ročného výberu mýta. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ako správca mýta, má z celkovej vysúťaženej sumy okolo 850 mil. eur za výstavbu a prevádzku mýtneho systému zaplatiť SkyToll-u v tomto roku 87,6 mil. eur. Z toho prvú splátku v objeme 7,3 mil. eur by mal prevádzkovateľ mýta dostať v marci.
"To sa dá teraz ťažko kvantifikovať. Záleží to od intenzity dopravy," odpovedal Vážny na otázku, koľko by mohli stáť ústupky štátu v súvislosti s pripravovanými zmenami mýtneho systému. Potvrdil, že sa pripravuje rozdelenie dlhších mýtnych úsekov na kratšie, čím by sa mal ich terajší počet okolo 850 zvýšiť na viac ako tisíc. Zrušené alebo inak upravené by mali byť len problémové úseky na okraji miest. Ide o prípady, keď si niektoré mestá posunuli svoje intravilány a neaktualizovali to v cestnej databanke. "Dochádza tam ozaj k nelogickosti, že mestská hromadná doprava je do určitých oddelených mestských častí spoplatnená do mestských častí, ktoré rozdeľuje nezastavané územie," spomenul Vážny situáciu v Košiciach. Minister dopravy to považuje za nelogické, lebo filozofiou jeho rezortu je podpora verejnej osobnej dopravy a nie jej spoplatňovanie.
Hovoriť o termíne a cene zavedenia výberu mýta aj pre osobné automobily je podľa ministra dopravy ešte predčasné. "Je to úloha pre budúcu vládu, možno až pre tú ďalšiu. Nová európska smernica hovorí, že od roku 2013 môžu byť spoplatňované osobné automobily. Myslím si, že to bude niekedy v rokoch 2014 - 2015. Koľko to bude stáť, to je ešte tiež predčasné," povedal Vážny. Závisí to od metodiky Európskej komisie pre výpočet mýta.
SITA