|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. mája 2011
Vážny spochybňuje prípravu koncesie pre letisko v Bratislave
Vláda by mala podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) schvaľovať jednotlivé fázy procesu udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska. Bývalého ...
Zdieľať
Ľubomír VážnyFoto: BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) - Vláda by mala podľa poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) schvaľovať jednotlivé fázy procesu udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska. Bývalého ministra dopravy zaráža, že vláda si na to nedala podmienku. Vážnemu sa tiež nepozdáva, prečo má byť zmluvný koncesný vzťah založený na všeobecne definovaných cieľoch bez jasných podmienok štátu pre budúceho koncesionára.
"Len určenie umiestnenia a technických parametrov vzletovej a pristávacej dráhy vyžaduje proces, ktorý má vplyv na všetky parametre výkonov a návratnosti investícií. A teda aj podmienky tendra vrátane ceny budú mať pochybnú hodnotu, budú ťažko merateľné a hlavne hodnotiteľné v tendri," uviedol ďalej Vážny v pondelok pre agentúru SITA. Vláda minulý týždeň vzala na vedomie návrh rámcových podmienok udelenia koncesie pre letisko v Bratislave, ktorý predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH).
V prípade privatizácie letiska v Budapešti boli podľa exministra dopredu a verejne známe základné parametre. "Napríklad to, že strategickým partnerom nemôže byť ten, kto prevádzkuje letisko v okruhu menšom ako 300 kilometrov, čím automaticky vylúčili Viedeň. Na kúpu nášho letiska bude mať Viedeň vždy o jeden dôvod viac ako iní uchádzači, pretože v prvom rade kupuje trh a nie letisko," tvrdí.
Opozičný poslanec sa pozastavil aj nad tým, prečo nie je definovaný spôsob, nie určenie výšky, vkladu koncesionára ako aj štátu do spoločného projektu na prevádzkovanie letiska v metropole SR. Podľa neho by mala byť v spomínanom materiáli určená aj povinnosť ministerstva dopravy zabezpečiť novelu leteckého zákona. "Súčasný zákon nereflektuje vývoj v EÚ a do dnešného dňa mu chýba väčšina vykonávacích predpisov, bez ktorých je vo vzťahu k súkromným subjektom neúčinný," uviedol ďalej Vážny. Takýchto nezodpovedaných otázok je viac, čo podľa neho "svedčí o nízkej úrovni práce rezortu dopravy, ale aj vlády, keď to schválila."
Tri fázy udelenia koncesie
Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska bude rozdelený na tri fázy. Foto: SITA/Nina BednárikováSúkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania. Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS), a.s. Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť podľa rezortu dopravy dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.
V prvej fáze procesu udelenia koncesie, navrhnutej na dva až tri mesiace, majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa. V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk. Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.
Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze. Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov. V prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.
Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra. Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.
"Len určenie umiestnenia a technických parametrov vzletovej a pristávacej dráhy vyžaduje proces, ktorý má vplyv na všetky parametre výkonov a návratnosti investícií. A teda aj podmienky tendra vrátane ceny budú mať pochybnú hodnotu, budú ťažko merateľné a hlavne hodnotiteľné v tendri," uviedol ďalej Vážny v pondelok pre agentúru SITA. Vláda minulý týždeň vzala na vedomie návrh rámcových podmienok udelenia koncesie pre letisko v Bratislave, ktorý predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH).
V prípade privatizácie letiska v Budapešti boli podľa exministra dopredu a verejne známe základné parametre. "Napríklad to, že strategickým partnerom nemôže byť ten, kto prevádzkuje letisko v okruhu menšom ako 300 kilometrov, čím automaticky vylúčili Viedeň. Na kúpu nášho letiska bude mať Viedeň vždy o jeden dôvod viac ako iní uchádzači, pretože v prvom rade kupuje trh a nie letisko," tvrdí.
Opozičný poslanec sa pozastavil aj nad tým, prečo nie je definovaný spôsob, nie určenie výšky, vkladu koncesionára ako aj štátu do spoločného projektu na prevádzkovanie letiska v metropole SR. Podľa neho by mala byť v spomínanom materiáli určená aj povinnosť ministerstva dopravy zabezpečiť novelu leteckého zákona. "Súčasný zákon nereflektuje vývoj v EÚ a do dnešného dňa mu chýba väčšina vykonávacích predpisov, bez ktorých je vo vzťahu k súkromným subjektom neúčinný," uviedol ďalej Vážny. Takýchto nezodpovedaných otázok je viac, čo podľa neho "svedčí o nízkej úrovni práce rezortu dopravy, ale aj vlády, keď to schválila."
Tri fázy udelenia koncesie
Proces udelenia koncesie na dlhodobú prevádzku bratislavského letiska bude rozdelený na tri fázy. Foto: SITA/Nina BednárikováSúkromný partner, ktorý má získať koncesiu do konca júna 2012 na obdobie 30 rokov, zabezpečí financovanie a realizáciu investícií do rozvoja letiska. Zároveň ponesie podnikateľské riziká plynúce z jeho prevádzkovania. Vyplýva to z návrhu rámcových podmienok udelenia koncesie pre Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava (BTS), a.s. Ministerstvo dopravy má zabezpečiť transparentný a efektívne riadený a realizovaný medzinárodný tender na výber súkromného partnera pre bratislavské letisko. Pomôžu mu pri tom medzinárodní poradcovia. Navrhnutý proces udelenia koncesie má byť podľa rezortu dopravy dostatočne atraktívny pre záujemcov a zabezpečiť ich širokú účasť, čo vytvorí konkurenčné prostredie súťaže.
V prvej fáze procesu udelenia koncesie, navrhnutej na dva až tri mesiace, majú byť vypracované právne, technické, finančné a ekonomické analýzy a modely. Na ich základe bude možné nastaviť taký variant koncesie, ktorý v maximálnej možnej miere splní ciele zadávateľa. V druhej fáze má byť vypracovaná konkrétna tendrová dokumentácia, najmä návrh koncesnej zmluvy, platobného mechanizmu, inštrukcií pre uchádzačov na vypracovanie ponúk. Súčasťou tejto fázy bude aj vypracovanie kritérií pre vyhodnotenie ponúk a výber užšieho počtu záujemcov v rámci kvalifikácie a následne v druhom kole výberu preferovaného súkromného partnera. Aj pre túto fázu by mali byť potrebné dva až tri mesiace.
Tretia fáza bude predstavovať vlastný proces výberu najvhodnejšieho súkromného partnera. Vybraní záujemcovia získajú kompletnú tendrovú dokumentáciu, prístup k podrobným informáciám o letisku, možnosť navrhovať úpravy návrhu koncesnej zmluvy a predložiť finálnu ponuku. Posledná fáza môže začať po skončení úvodnej fázy a doriešení otázok, ktoré by mohli brániť realizácii procesu udelenia koncesie a v okamihu dokončenia prípravy kvalifikačnej dokumentácie v druhej fáze. Trvanie tretej fázy ministerstvo dopravy odhaduje na šesť mesiacov. V prípade, že súkromný partner bude musieť zaistiť rozvojové finančné zdroje pre letisko pri udelení koncesie, môžu byť na to potrebné ďalšie tri mesiace.
Vláda schválila 16. marca zámer ďalšieho rozvoja bratislavského letiska formou udelenia koncesie strategickému partnerovi na obdobie 30 rokov na základe medzinárodného tendra. Kabinet zároveň uložil ministrovi dopravy vypracovať a predložiť na rokovanie vlády rámcové podmienky udelenia koncesie do 30. apríla.
Spoločnosť Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,428 mil. eur. História letiska siaha do roku 1946. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, keď Fond národného majetku spravuje 50,30 % akcií a ministerstvo dopravy 49,70 % akcií.