VÁŽNY: Širokorozchodnú treba, na Rusko mám názor, ale nepoviem
Slovensko stále uvažuje o vybudovaní širokorozchodnej železnice ruského typu, ktorú vlani sľúbil v Moskve premiér Robert Fico. Minister dopravy Ľubomír Vážny pre SITA povedal, že pokračujú ...
BRATISLAVA 29. augusta (WEBNOVINY) - Slovensko stále uvažuje o vybudovaní širokorozchodnej železnice ruského typu, ktorú vlani sľúbil v Moskve premiér Robert Fico. Minister dopravy Ľubomír Vážny pre SITA povedal, že pokračujú rokovania expertov. V septembri by mali definovať podmienky vypracovania štúdie, ktorá povie, či je železnica reálna. Rozhodnutie o jej stavbe urobí ešte táto vláda.
Vážny budovanie širokorozchodnej podporuje, "pretože ju treba na prepravu tovarov". Rusko nepovažuje za hrozbu, po udalostiach v Gruzínsku v nej nevidí bezpečnostné riziko. "To sú úplne nezmysly. Úplné nezmysly," komentoval takéto úvahy. Názor na kroky Moskvy voči tejto kaukazskej republike povedať odmietol. "Mám názor, ale vám ho nechcem povedať. Čo ja som povinný vám povedať? Neodpoviem vám na to," vyhlásil Vážny.
Minister dopravy súhlasí, že po železnici sa môže presúvať vojenská technika, nielen bežné tovary. "Samozrejme, aj sa bude presúvať. To s tým vôbec nesúvisí. Keď sa nebude po železnici našej, tak sa bude po poľskej, maďarskej, to absolútne s tým nesúvisí. Stavbu ruskej železnice po Viedeň preto prehodnotiť netreba. "Absolútne nesúvisí s Kaukazom. Tu ide o presun tovarových tokov a nie o nejaký Kaukaz," zdôraznil Vážny.
Memorandum o výstavbe širokorozchodnej železnice cez Slovensko podpísali počas vlaňajšej oficiálnej návštevy premiéra Roberta Fica v Moskve. Vážny vtedy tvrdil, že o jej stavbe sa rozhodne do štyroch mesiacov, experti mali situáciu vyhodnotiť do troch týždňov. Spolu s ministrom hospodárstva Ľubomírom Jahnátkom sa vtedy zhodli, že bude pre SR prínosom. Ak ju nevybuduje, urobia to iné krajiny.
Predĺženie železnice, po ktorej by mohli chodiť ruské vlaky do strednej Európy k Dunaju sľúbil Moskve ešte premiér Vladimír Mečiar. Jeho nástupca Mikuláš Dzurinda to označil za smrtiaci úder východnému Slovensku, kde sa v Čiernej nad Tisou prekladá tovar na európsku trať, ekonomický aj politický nezmysel. Ako absolvent vysokej školy dopravnej to vraj prepočítal a tento projekt by jednoznačne nemal ekonomickú návratnosť.
Bývalý šéf železníc Dalibor Zelený si vedel predstaviť železnicu pre ruské vlaky na Slovensku najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal po tom, ako sa s Ficom vrátil z Ruska. Stále nie je jasné, kadiaľ by trať mala ísť. Mečiarova dohoda predpokladala, že pôjde z Hanisky pri Košiciach ako koľajnicová spleť po Palárikovo a odtiaľ ako samostatná trať do Bratislavy. K južnej línii železnice sa tak po Palárikovo mala pridať jedna koľajnica. Dnes chce Moskva samostatnú trať. Nevie sa ani, koľko by stála. Rusko odhadovalo necelé dve mld. USD, slovenské odhady sú vyššie.
SITA