Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

13. mája 2009

Vážny sa cíti zodpovedný za meškanie dostavby D1



Minister dopravy Ľubomír Vážny priznal osobnú zodpovednosť za nesplnenie pôvodného zámeru vlády a rezortu dopravy o dostavbe plynulého diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami po D1 do roku ...



Zdieľať
BRATISLAVA 13. mája (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny priznal osobnú zodpovednosť za nesplnenie pôvodného zámeru vlády a rezortu dopravy o dostavbe plynulého diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami po D1 do roku 2010. "Nechcem sa vyhovárať na krízu, pretože je to taká všeobecná výhovorka. Ale naozaj, kríza nám spôsobila to, že neprejde prvé auto v roku 2010. A keby kríza nebola, prešlo by v roku 2010 na niektorých úsekoch," povedal minister dopravy po stredajšom zasadnutí vlády v súvislosti s nedodržaním plánu dostavať diaľnicu D1 do budúceho roka. Premiér Robert Fico podľa Vážneho však netvrdil, že o rok bude hotové všetko, ale len úseky bez tunelov. Ministerstvo dopravy pripravuje dokončenie väčšiny chýbajúcich úsekov na D1 medzi Žilinou a Prešovom cez prvý a tretí balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zo súkromných zdrojov. Takto postavené vybrané úseky budú počas 30 rokov prevádzkovať vybraní koncesionári. Výstavbu zvyšných úsekov na D1 zabezpečuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. s použitím eurofondov.


"Harmonogram bol takto nastavený. Stále som presvedčený, že by bol realizovateľný, ak by nedošlo k finančnej kríze a ťažkostiam pri finančnom uzatvorení. Pôvodný harmonogram, a tomu sa ani uchádzači nebránili, resp. ho akceptovali, bol taký, že zároveň s podpisom koncesnej zmluvy predložia aj finančné uzatvorenie," pripomenul Vážny. Z dôvodu krízy a nedostatku likvidity v bankách to však nie je možné, čo podľa neho potvrdzujú aj európske multilaterálne banky. Minister dopravy si myslí, že proces prípravy PPP projektov je inak nastavený veľmi dobre, o čom sa pochvalne vyjadrili multilaterálne banky aj uchádzači. Vážneho napriek dobrým referenciám v zahraničí mrzí meškanie finančného uzatvorenia projektov. Na základe rokovaní s bankami však predpokladá, že finančné uzatvorenie má byť v druhom balíku pre rýchlostnú cestu R1 v júni a v prvom balíku pre D1 do októbra tohto roka.

V záujme ušetrenia času do finančného uzatvorenia projektov PPP sa začali predčasné práce na výstavbe úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. "Nejde len o výrub stromov, ale aj o vybratie a odvoz koreňov a odvoz ornice v trase tejto cesty do 15-kilometrovej vzdialenosti," povedal ďalej Vážny. Stavebné práce na R1 sa podľa neho naozaj začnú až po finančnom uzatvorení projektu v júni tohto roka. Ak by v danom čase nedošlo k finančnému uzatvoreniu, ministerstvo dopravy je pripravené postupovať klasickým verejným obstarávaním. Vážny už dal pre takýto prípad príslušné pokyny.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Becík: Lipicanské kone sú lepšia atrakcia ako rozhádaní politici
<< predchádzajúci článok
Istropolitan sa musí ospravedlniť Packovi