|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
25. augusta 2010
VÁŽNY: Pôvodný variant stavby úseku R7 je lacnejší
Pôvodný variant C výstavby 7-kilometrového úseku R7 Bratislava - Dunajská Lužná, ktorý odporučilo ministerstvo dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), by ...
Zdieľať
Foto: Ilustračné foto SITA
BRATISLAVA 25. augusta (WEBNOVINY) - Pôvodný variant C výstavby 7-kilometrového úseku R7 Bratislava - Dunajská Lužná, ktorý odporučilo ministerstvo dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), by stál 117 mil. eur vrátane vyvolaných úprav. Terajší variant A, ktorý presadzuje súčasný minister dopravy Ján Figeľ (KDH), stojí 225 mil. eur. Bývalý minister dopravy a súčasný poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) v stanovisku tvrdí, že začatie výstavby úseku cesty sa rozhodnutím ministerstva dopravy oddiali za terajšie volebné obdobie.
Variant A v dĺžke 7,04 kilometra sa začína na plánovanej diaľnici D4, pokračuje v tesnom dotyku s chráneným územím Dunajské Luhy, vedie cez územie Dunajskej Lužnej a má menšie negatívne vplyvy na obyvateľstvo, keďže je vedený ďalej od zástavby. Podmienený je však stavbou D4 od križovatky Ketelec po križovatku Rovinka v dĺžke 3,6 kilometra alebo prepojením z D4 do križovatky Prievoz poza areál Slovnaftu v dĺžke 7 kilometrov. Stavba tejto prepojovacej cesty by si vyžiadala asi 105 mil. eur. Variant C v dĺžke 6,98 kilometra tvorí obchvat obcí Rovinka a Dunajská lužná, nezávisle od stavby D4, nezasahuje do chránených území, okrem maloplošného územia Topoľové hony, ktoré má byť preklenuté estakádou.
"Chýbajúci úsek prepojenia nemá spracovanú ani technickú štúdiu a plánovanú rýchlostnú cestu v trase variantu A nebude možné pripojiť na komunikačný systém mesta," uviedol ďalej Vážny. Výstavba variantu C je podľa neho hlavne samostatne užívania schopná, bez potreby prípravy a výstavby 7,04 kilometra štvorprúdovej komunikácie cez Slovnaft ako pri variante A. "Chýbajúce 7,04 kilometra dlhé prepojenie nebolo environmentálne posudzované, čo trvá minimálne 1,5 roka. Variant C nie je v dotyku s chránenými územiami," dodáva Vážny v prospech pôvodného variantu výstavby spomínaného úseku R7. Ten by mal nahradiť dopravne preťaženú cestu prvej triedy z Bratislavy na Šamorín a Dunajskú Stredu.
Minister dopravy Ján Figeľ zrušil pôvodný variant a rozhodol o novom variante trasy R7. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. v dôsledku toho zrušila tender na vypracovanie dokumentácií stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie pre stavbu R7 Bratislava - Dunajská Lužná. Môže to oddialiť začatie výstavby cesty zhruba o pol roka. Ministerstvo dopravy obhajuje rozhodnutie o novom variante výstavby tohto úseku. "NDS musela zrušiť verejné obstarávanie, pretože ministerstvo sa rozhodlo pre zmenu variantu C na variant A, ktorý bol od začiatku presadzovaný a exminister Vážny ho pre nás z nepochopiteľných dôvodov zmenil. Variant A rieši oveľa lepšie dopravnú situáciu v Bratislave, variant C ju nerieši, skôr komplikuje," uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Podľa rezortu dopravy sú oba varianty časovo približne rovnaké, cena podľa medializovaných odhadov NDS je nižšia ako pri variante presadzovanom bývalou vládou.
Vážny považuje za zavádzajúce tvrdenie hovorcu ministra dopravy, že variant A bol preferovaný na začiatku a exminister dopravy ho z nepochopiteľných príčin zmenil. "Posudzovanie vplyvov na životné prostredie bolo ukončené 9. mája 2009 pod gesciou ministerstva životného prostredia a boli posudzované oba varianty," uviedol Vážny. Rezort životného prostredia podľa neho vo svojom záverečnom stanovisku neurčil jednoznačne výsledný variant, toto rozhodnutie prenechalo na ministerstvo dopravy. "Pri výbere definitívnej trasy sa nedá vždy vyhovieť všetkým, o čom svedčí množstvo petičných akcií, a preto sú zohľadnené ekonomické, ekologické a časové aspekty prípravy v snahe urýchliť začatie realizácie," dodal Vážny.
NDS zatiaľ predpokladala, že výstavba R7 Bratislava - Dunajská Lužná by sa mohla začať koncom roku 2012 a dokončená by mala byť v októbri 2015. Finančné náklady na stavbu tohto úseku podľa štátnej expertízy predstavujú 56,19 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty v cenovej úrovni na konci roku 2009. Pôvodný variant počítal s trasou cesty severovýchodne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná poza železničnú trať s vidieckou zástavbou.
SITA
Variant A v dĺžke 7,04 kilometra sa začína na plánovanej diaľnici D4, pokračuje v tesnom dotyku s chráneným územím Dunajské Luhy, vedie cez územie Dunajskej Lužnej a má menšie negatívne vplyvy na obyvateľstvo, keďže je vedený ďalej od zástavby. Podmienený je však stavbou D4 od križovatky Ketelec po križovatku Rovinka v dĺžke 3,6 kilometra alebo prepojením z D4 do križovatky Prievoz poza areál Slovnaftu v dĺžke 7 kilometrov. Stavba tejto prepojovacej cesty by si vyžiadala asi 105 mil. eur. Variant C v dĺžke 6,98 kilometra tvorí obchvat obcí Rovinka a Dunajská lužná, nezávisle od stavby D4, nezasahuje do chránených území, okrem maloplošného územia Topoľové hony, ktoré má byť preklenuté estakádou.
"Chýbajúci úsek prepojenia nemá spracovanú ani technickú štúdiu a plánovanú rýchlostnú cestu v trase variantu A nebude možné pripojiť na komunikačný systém mesta," uviedol ďalej Vážny. Výstavba variantu C je podľa neho hlavne samostatne užívania schopná, bez potreby prípravy a výstavby 7,04 kilometra štvorprúdovej komunikácie cez Slovnaft ako pri variante A. "Chýbajúce 7,04 kilometra dlhé prepojenie nebolo environmentálne posudzované, čo trvá minimálne 1,5 roka. Variant C nie je v dotyku s chránenými územiami," dodáva Vážny v prospech pôvodného variantu výstavby spomínaného úseku R7. Ten by mal nahradiť dopravne preťaženú cestu prvej triedy z Bratislavy na Šamorín a Dunajskú Stredu.
Minister dopravy Ján Figeľ zrušil pôvodný variant a rozhodol o novom variante trasy R7. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. v dôsledku toho zrušila tender na vypracovanie dokumentácií stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie pre stavbu R7 Bratislava - Dunajská Lužná. Môže to oddialiť začatie výstavby cesty zhruba o pol roka. Ministerstvo dopravy obhajuje rozhodnutie o novom variante výstavby tohto úseku. "NDS musela zrušiť verejné obstarávanie, pretože ministerstvo sa rozhodlo pre zmenu variantu C na variant A, ktorý bol od začiatku presadzovaný a exminister Vážny ho pre nás z nepochopiteľných dôvodov zmenil. Variant A rieši oveľa lepšie dopravnú situáciu v Bratislave, variant C ju nerieši, skôr komplikuje," uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Podľa rezortu dopravy sú oba varianty časovo približne rovnaké, cena podľa medializovaných odhadov NDS je nižšia ako pri variante presadzovanom bývalou vládou.
Vážny považuje za zavádzajúce tvrdenie hovorcu ministra dopravy, že variant A bol preferovaný na začiatku a exminister dopravy ho z nepochopiteľných príčin zmenil. "Posudzovanie vplyvov na životné prostredie bolo ukončené 9. mája 2009 pod gesciou ministerstva životného prostredia a boli posudzované oba varianty," uviedol Vážny. Rezort životného prostredia podľa neho vo svojom záverečnom stanovisku neurčil jednoznačne výsledný variant, toto rozhodnutie prenechalo na ministerstvo dopravy. "Pri výbere definitívnej trasy sa nedá vždy vyhovieť všetkým, o čom svedčí množstvo petičných akcií, a preto sú zohľadnené ekonomické, ekologické a časové aspekty prípravy v snahe urýchliť začatie realizácie," dodal Vážny.
NDS zatiaľ predpokladala, že výstavba R7 Bratislava - Dunajská Lužná by sa mohla začať koncom roku 2012 a dokončená by mala byť v októbri 2015. Finančné náklady na stavbu tohto úseku podľa štátnej expertízy predstavujú 56,19 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty v cenovej úrovni na konci roku 2009. Pôvodný variant počítal s trasou cesty severovýchodne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná poza železničnú trať s vidieckou zástavbou.
SITA