|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. apríla 2010
Vážny považuje cenu za PPP projekty za správnu
Tagy: Ľubomír Vážny PPP projekty
Vyhlásenia opozičných strán ohľadom finančného uzatvárania prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic sú podľa ministra dopravy Ľubomíra ...
Zdieľať
Ľubomír Vážny
Foto: SITA/Michal Burza BRATISLAVA 27. apríla (WEBNOVINY) - Vyhlásenia opozičných strán ohľadom finančného uzatvárania prvého balíka PPP projektov na výstavbu diaľnic sú podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho "predvolebnou demagógiou a strašiakom, ktorý sa tu vyťahuje". Povedal to v utorok na tlačovej konferencii v reakcii na výzvy opozičných strán, aby vláda tento balík PPP projektov tesne pred voľbami neuzatvárala, pretože je to pre Slovensko finančne nevýhodné.
SDKÚ-DS dokonca vyhlásila, že je pripravená v prípade finančného uzavretia balíka podať trestné oznámenie na Vážneho, ale aj premiéra Roberta Fica a ministra financií Jána Počiatka pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa. Vážny opozičnej SDKÚ-DS len odkázal, že každý kto vie o trestnom čine, má povinnosť podať trestné oznámenie.
"KDH zrejme chce, aby sme z východu Slovenska urobili nejakú rezerváciu. SDKÚ-DS chce asi za Popradom postaviť plot," komentoval výroky opozičných politikov Vážny s tým, že by mali s "úctou čakať", či vláda prvý balík PPP projektov napokon finančne uzavrie a mali by byť radi, že vláda spojí východ a západ Slovenska. "Je nevyhnutné, aby Slovensko dobudovalo diaľničnú sieť. Je mojou povinnosťou dotiahnuť tieto projekty do konca," dodal Vážny.
Pochybnosti opozície o cene projektu sú podľa neho neopodstatnené. "Som presvedčený, že cena je správna. Nominálne je vysoká, ale je to najväčšia stavba v histórii Slovenska. Budem rád, ak dospejeme k finančnému uzatvoreniu tejto stavby a bude sa môcť začať realizovať," doplnil minister. Odmietol aj obvinenia z netransparentnosti. Všetky zmluvy boli totiž podľa Vážneho zverejnené na stránkach úradu vlády a aj obstarávanie bolo transparentné.
Podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš v utorok okrem vyhlásenia, že SDKÚ-DS je pripravená podať trestné oznámenie, zároveň vyzval vládu, aby nepredlžovala a nepredražovala výstavbu diaľnic. Podľa SDKÚ-DS existuje viacero možností ako stavať diaľnice efektívnejšie. "Vláda Roberta Fica sprivatizovala diaľnice, pretože stavia diaľnice takmer výlučne len cez PPP projekty, ktoré sú predražené a navyše trvajú dlhšie," konštatoval Mikloš.
Podľa Vážneho však vláda čerpá aj prostriedky z eurofondov, Slovensko však potrebuje diaľnice rýchlejšie. "Nemám obavu, že by sme z Operačného programu Doprava nevyčerpali prostriedky, Slovensko však potrebuje väčšie investície a podstatne rýchlejšie," dodal.
Minister dopravy Ľubomír Vážny stále nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. Jasno by v tejto veci malo byť podľa ministra už v stredu 28. apríla. "Podľa neoficiálneho znenia listu nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam však vytknuté niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované. Ide najmä o prenos financií, ktoré NDS odvádza ministerstvu životného prostredia, mal byť účelovo viazaný naspäť do diaľničnej siete. Či sa to stihne uzatvoriť, ešte teraz neviem povedať," povedal po pondelňajšom rokovaní vlády minister Vážny.
Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Dodatok zároveň umožnil rozšírenie pokračujúcich prípravných prác do konca apríla o druhú fázu s nákladmi 23,8 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Objem prípravných prác spolu s ich prvou časťou v hodnote 17,85 mil. eur, začatou vlani v októbri, dosiahne 41,65 mil. eur.
Povolenia na predčasné užívanie pre úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.
SITA
SDKÚ-DS dokonca vyhlásila, že je pripravená v prípade finančného uzavretia balíka podať trestné oznámenie na Vážneho, ale aj premiéra Roberta Fica a ministra financií Jána Počiatka pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa. Vážny opozičnej SDKÚ-DS len odkázal, že každý kto vie o trestnom čine, má povinnosť podať trestné oznámenie.
"KDH zrejme chce, aby sme z východu Slovenska urobili nejakú rezerváciu. SDKÚ-DS chce asi za Popradom postaviť plot," komentoval výroky opozičných politikov Vážny s tým, že by mali s "úctou čakať", či vláda prvý balík PPP projektov napokon finančne uzavrie a mali by byť radi, že vláda spojí východ a západ Slovenska. "Je nevyhnutné, aby Slovensko dobudovalo diaľničnú sieť. Je mojou povinnosťou dotiahnuť tieto projekty do konca," dodal Vážny.
Pochybnosti opozície o cene projektu sú podľa neho neopodstatnené. "Som presvedčený, že cena je správna. Nominálne je vysoká, ale je to najväčšia stavba v histórii Slovenska. Budem rád, ak dospejeme k finančnému uzatvoreniu tejto stavby a bude sa môcť začať realizovať," doplnil minister. Odmietol aj obvinenia z netransparentnosti. Všetky zmluvy boli totiž podľa Vážneho zverejnené na stránkach úradu vlády a aj obstarávanie bolo transparentné.
Podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš v utorok okrem vyhlásenia, že SDKÚ-DS je pripravená podať trestné oznámenie, zároveň vyzval vládu, aby nepredlžovala a nepredražovala výstavbu diaľnic. Podľa SDKÚ-DS existuje viacero možností ako stavať diaľnice efektívnejšie. "Vláda Roberta Fica sprivatizovala diaľnice, pretože stavia diaľnice takmer výlučne len cez PPP projekty, ktoré sú predražené a navyše trvajú dlhšie," konštatoval Mikloš.
Podľa Vážneho však vláda čerpá aj prostriedky z eurofondov, Slovensko však potrebuje diaľnice rýchlejšie. "Nemám obavu, že by sme z Operačného programu Doprava nevyčerpali prostriedky, Slovensko však potrebuje väčšie investície a podstatne rýchlejšie," dodal.
Minister dopravy Ľubomír Vážny stále nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady. Jasno by v tejto veci malo byť podľa ministra už v stredu 28. apríla. "Podľa neoficiálneho znenia listu nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam však vytknuté niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované. Ide najmä o prenos financií, ktoré NDS odvádza ministerstvu životného prostredia, mal byť účelovo viazaný naspäť do diaľničnej siete. Či sa to stihne uzatvoriť, ešte teraz neviem povedať," povedal po pondelňajšom rokovaní vlády minister Vážny.
Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka. Po komerčnom uzavretí sa očakávalo, že finančné uzavretie projektu bude do 30. apríla. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Dodatok zároveň umožnil rozšírenie pokračujúcich prípravných prác do konca apríla o druhú fázu s nákladmi 23,8 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Objem prípravných prác spolu s ich prvou časťou v hodnote 17,85 mil. eur, začatou vlani v októbri, dosiahne 41,65 mil. eur.
Povolenia na predčasné užívanie pre úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.
SITA
Tagy: Ľubomír Vážny PPP projekty