|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. decembra 2009
Vážny poprel informácie o zastavení pôžičky EIB
Minister dopravy Ľubomír Vážny na mimoriadnom brífingu v utorok dementoval informácie, že Európska investičná banka (EIB) zastavila pôžičku vo výške 1 mld. eur na financovanie prvého balíka ...
Zdieľať
BRATISLAVA 22. decembra (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny na mimoriadnom brífingu v utorok dementoval informácie, že Európska investičná banka (EIB) zastavila pôžičku vo výške 1 mld. eur na financovanie prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom. Pre svoje tvrdenie minister použil vyhlásenie banky, ktorá potvrdila platnosť schválenia pôžičky na uvedený projekt. "Rokovania týkajúce sa technických, environmentálnych a finančných podmienok stále pokračujú s cieľom zúčastniť sa finančného uzatvorenia," uviedla v utorok Európska investičná banka v reakcii na pondelkové informácie ochranárskej organizácie Priatelia Zeme-CEPA o dočasnom pozastavení schvaľovania úveru na financovanie výstavby D1 v úseku Turany - Hubová.
"Proces finančného uzatvorenia projektu D1 v prvom balíku pozorne sledujú angažované banky. Tento proces môže byť veľmi nebezpečne poškodený a narušený takouto hlúposťou," uviedol Vážny, pričom kritizoval denník Sme, hoci ten len informoval na základe informácií ekológov. Minister to považuje za marenie práce ministerstva dopravy a vlády, čo podľa neho môže prerásť až do problému oddialenia finančného uzatvorenia projektu a začatia stavby diaľnice. Vážny sa posťažoval, že musel kvôli tomu absolvovať niekoľko telefonátov s komerčnými bankami, zaangažovanými v projekte, ako aj s Európskou investičnou bankou. "Museli sme odpovedať, čo sa to vlastne na Slovensku deje. Tento proces sme ustáli, ale naozaj nechápem jeho podstatu," povedal Vážny.
Minister dopravy povedal, že sa bude realizovať navrhovaná trasa D1 cez Šútovo s tunelmi Rojkov a Havran. Akýkoľvek krok späť by podľa neho znamenal stratu troch až štyroch rokov, diaľnica by v takom prípade nebola hotová v roku 2013, ale až v roku 2017. Výstavba tunela Korbeľka, ktorú presadzujú ochranári, by však bola nielen drahšia, ale aj oveľa náročnejšia pre hydrogeologické problémy. "Hrozilo to, že keby sme prevŕtali tunel Korbeľka, celá oblasť by stratila zdroje pitnej vody, ktoré sa tam nachádzajú," tvrdí Vážny. Aj tunel Korbeľka by však viedol okolo chráneného územia prírody.
EIB a komerčné banky podľa Vážneho urobili svoje nezávislé posudky vplyvu stavby diaľnice na životné prostredie a vyhodnotili ho ako pozitívny. "Už pred tromi mesiacmi nám potvrdili svoju angažovanosť," poznamenal minister. EIB a Európska komisia pritom vyhodnocujú podnet ochranárskych organizácií zo Slovenska proti plánovanej trase diaľnice cez obec Šútovo. Zástupcovia rezortov dopravy a životného prostredia, ako aj projektant stavby na rokovaní v sídle EIB 16. decembra podľa Vážneho preukázali, že SR postupovala podľa platnej legislatívy. EIB na tomto stretnutí rozhodla, že ešte do konca tohto roka požiada o zodpovedanie niektorých otázok a v polovici januára vyšle experta, aby na mieste posúdil situáciu. "Preukázali sme EIB, že v dokumentácii pre stavebné povolenie sme sa zaoberali zmierňujúcimi opatreniami, ktoré prírodu šetria tak, aby sme splnili všetky environmentálne záväzky," dodal Vážny. Za problém v tejto súvislosti označil našu legislatívu, ktorá ešte celkom neprevzala európske smernice. Prehodnotenie environmentálnych požiadaviek alebo trasy diaľnice by podľa neho znamenalo zdržanie sa o tri roky.
Pokiaľ ide o poskytnutie štátnej záruky pre EIB, riešia sa podľa Vážneho určité technické problémy, tie však by nemali byť prekážkou. "Dolaďujeme stanoviská ministerstva financií a nášho rezortu, aby štátna záruka bola poskytnutá čo najvhodnejšie pre budúci projekt aj pre jeho cenu," uviedol Vážny.
SITA
"Proces finančného uzatvorenia projektu D1 v prvom balíku pozorne sledujú angažované banky. Tento proces môže byť veľmi nebezpečne poškodený a narušený takouto hlúposťou," uviedol Vážny, pričom kritizoval denník Sme, hoci ten len informoval na základe informácií ekológov. Minister to považuje za marenie práce ministerstva dopravy a vlády, čo podľa neho môže prerásť až do problému oddialenia finančného uzatvorenia projektu a začatia stavby diaľnice. Vážny sa posťažoval, že musel kvôli tomu absolvovať niekoľko telefonátov s komerčnými bankami, zaangažovanými v projekte, ako aj s Európskou investičnou bankou. "Museli sme odpovedať, čo sa to vlastne na Slovensku deje. Tento proces sme ustáli, ale naozaj nechápem jeho podstatu," povedal Vážny.
Minister dopravy povedal, že sa bude realizovať navrhovaná trasa D1 cez Šútovo s tunelmi Rojkov a Havran. Akýkoľvek krok späť by podľa neho znamenal stratu troch až štyroch rokov, diaľnica by v takom prípade nebola hotová v roku 2013, ale až v roku 2017. Výstavba tunela Korbeľka, ktorú presadzujú ochranári, by však bola nielen drahšia, ale aj oveľa náročnejšia pre hydrogeologické problémy. "Hrozilo to, že keby sme prevŕtali tunel Korbeľka, celá oblasť by stratila zdroje pitnej vody, ktoré sa tam nachádzajú," tvrdí Vážny. Aj tunel Korbeľka by však viedol okolo chráneného územia prírody.
EIB a komerčné banky podľa Vážneho urobili svoje nezávislé posudky vplyvu stavby diaľnice na životné prostredie a vyhodnotili ho ako pozitívny. "Už pred tromi mesiacmi nám potvrdili svoju angažovanosť," poznamenal minister. EIB a Európska komisia pritom vyhodnocujú podnet ochranárskych organizácií zo Slovenska proti plánovanej trase diaľnice cez obec Šútovo. Zástupcovia rezortov dopravy a životného prostredia, ako aj projektant stavby na rokovaní v sídle EIB 16. decembra podľa Vážneho preukázali, že SR postupovala podľa platnej legislatívy. EIB na tomto stretnutí rozhodla, že ešte do konca tohto roka požiada o zodpovedanie niektorých otázok a v polovici januára vyšle experta, aby na mieste posúdil situáciu. "Preukázali sme EIB, že v dokumentácii pre stavebné povolenie sme sa zaoberali zmierňujúcimi opatreniami, ktoré prírodu šetria tak, aby sme splnili všetky environmentálne záväzky," dodal Vážny. Za problém v tejto súvislosti označil našu legislatívu, ktorá ešte celkom neprevzala európske smernice. Prehodnotenie environmentálnych požiadaviek alebo trasy diaľnice by podľa neho znamenalo zdržanie sa o tri roky.
Pokiaľ ide o poskytnutie štátnej záruky pre EIB, riešia sa podľa Vážneho určité technické problémy, tie však by nemali byť prekážkou. "Dolaďujeme stanoviská ministerstva financií a nášho rezortu, aby štátna záruka bola poskytnutá čo najvhodnejšie pre budúci projekt aj pre jeho cenu," uviedol Vážny.
SITA