|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
23. júna 2010
Vážny pochybuje o uzatvorení 1.balíka PPP 30. júna
Tagy: Ľubomír Vážny PPP
Minister dopravy Ľubomír Vážny má pochybnosti, či sa prvý balík PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom podarí finančne ...
Zdieľať
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič BRATISLAVA 23. júna (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny má pochybnosti, či sa prvý balík PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom podarí finančne uzatvoriť v poslednom určenom termíne do 30. júna. "Neviem to posúdiť, ale komunikujeme s Európskou komisiou. Poslali sme im výsledky posledných rokovaní s mimovládnymi organizáciami," povedal po stredajšom zasadnutí vlády. Rozhodnutie Bruselu o účasti Európskej investičnej banky (EIB) na financovaní diaľničného projektu komplikujú výhrady ochranárov proti vedeniu úseku diaľnice Turany - Hubová cez chránené územie.
Podľa ministra dopravy rozhodnutie o prvom balíku PPP je už "parketa Európskej komisie", či je reálne dosiahnuť konsenzus s mimovládnymi organizáciami. "Vyťahujú stále nové argumenty. Platí to, čo som vždy hovoril, a to sme si aj potvrdili, že podľa slovenských zákonov aj podľa európskej smernice o biotopoch sme spravili všetky potrebné opatrenia, ktoré sme mali mať splnené," dodal Vážny. Podľa neho rokovania s ochranármi nedospejú k rozumnému záveru, pretože smernica o biotopoch hovorí o tom, že ak sa trasa nedá riešiť inak, tak treba prijať určité kompenzačné opatrenia, čo sa stalo. "Stanoviská mimovládnych organizácií o nerealizovateľnosti, nekompenzovateľnosti týchto opatrení nevedú k rozumnému záveru, preto je potrebné, aby rozhodla Európska komisia. Čo je aj jej funkcia v tomto prípade," dodal Vážny.
Prípadné zrušenie PPP projektov, o ktorom pred voľbami hovorila opozícia, by podľa Vážneho nebolo dobré rozhodnutie. "Samozrejme, že sa dajú zrušiť. Pokiaľ nie je finančné uzatvorenie, tak bez následkov pre štát," dodal na adresu možného zrušenia PPP projektov Vážny. Štát by v prípade odstúpenia od PPP projektov však musel investorom zaplatiť za už vykonané prípravné práce.
Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený prvý balík PPP. Uzavretý nie je ani tretí balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len druhý balík na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice.
EIB schválila 11. mája zatiaľ s podmienkami úver pre 1. balík PPP za 1 mld. eur, Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) 28. apríla schválila na projekt úver za 250 mil. eur. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárovi k 1. januáru tohto roka predstavuje podľa rezortu dopravy 4,168 mld. eur. Vypočítaná je z očakávaných jednotkových platieb očistených o zrážky za nedostupnosť. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie predbežne 9,128 mld. eur, predtým sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť a prevádzkovať 30 rokov koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Založilo ju medzinárodné konzorcium, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA, ktoré v tendri uspelo s ponukou vo výške 3,3 mld. eur. Členmi konzorcia sú aj dve slovenské stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009.
SITA
Podľa ministra dopravy rozhodnutie o prvom balíku PPP je už "parketa Európskej komisie", či je reálne dosiahnuť konsenzus s mimovládnymi organizáciami. "Vyťahujú stále nové argumenty. Platí to, čo som vždy hovoril, a to sme si aj potvrdili, že podľa slovenských zákonov aj podľa európskej smernice o biotopoch sme spravili všetky potrebné opatrenia, ktoré sme mali mať splnené," dodal Vážny. Podľa neho rokovania s ochranármi nedospejú k rozumnému záveru, pretože smernica o biotopoch hovorí o tom, že ak sa trasa nedá riešiť inak, tak treba prijať určité kompenzačné opatrenia, čo sa stalo. "Stanoviská mimovládnych organizácií o nerealizovateľnosti, nekompenzovateľnosti týchto opatrení nevedú k rozumnému záveru, preto je potrebné, aby rozhodla Európska komisia. Čo je aj jej funkcia v tomto prípade," dodal Vážny.
Prípadné zrušenie PPP projektov, o ktorom pred voľbami hovorila opozícia, by podľa Vážneho nebolo dobré rozhodnutie. "Samozrejme, že sa dajú zrušiť. Pokiaľ nie je finančné uzatvorenie, tak bez následkov pre štát," dodal na adresu možného zrušenia PPP projektov Vážny. Štát by v prípade odstúpenia od PPP projektov však musel investorom zaplatiť za už vykonané prípravné práce.
Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený prvý balík PPP. Uzavretý nie je ani tretí balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len druhý balík na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice.
EIB schválila 11. mája zatiaľ s podmienkami úver pre 1. balík PPP za 1 mld. eur, Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) 28. apríla schválila na projekt úver za 250 mil. eur. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárovi k 1. januáru tohto roka predstavuje podľa rezortu dopravy 4,168 mld. eur. Vypočítaná je z očakávaných jednotkových platieb očistených o zrážky za nedostupnosť. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie predbežne 9,128 mld. eur, predtým sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť a prevádzkovať 30 rokov koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Založilo ju medzinárodné konzorcium, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA, ktoré v tendri uspelo s ponukou vo výške 3,3 mld. eur. Členmi konzorcia sú aj dve slovenské stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s. Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009.
SITA
Tagy: Ľubomír Vážny PPP