|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. marca 2009
Vážny navrhuje návratnú výpomoc aj ŽSR za takmer 70 mil. €
Minister dopravy Ľubomír Vážny navrhuje vláde schváliť použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 2. marca (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ľubomír Vážny navrhuje vláde schváliť použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. € a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), a.s. v objeme takmer 132,776 mil. €. Uvedené finančné prostriedky by mali byť použité pre obidve železničné spoločnosti do konca marca tohto roku. Vyplýva to z navrhovaného uznesenia vlády k novej správe o aktuálnej ekonomickej situácii v ZSSK Cargo a ŽSR, rozšírenej o situáciu ŽSR. Situáciou v železničných spoločnostiach sa má vláda opätovne zaoberať na svojom najbližšom zasadnutí. Minister dopravy predložil správu z dôvodu potreby riešenia vzniknutej ekonomickej situácie v oboch železničných spoločnostiach, ktorú spôsobila globálna finančná a hospodárska kríza. Cieľom navrhovaných opatrení je zmierniť dopady krízy na ich hospodárenie, a tým zároveň predísť prípadným negatívnym sociálnym následkom, ktoré by mohli vzniknúť z neriešenia situácie.
Pokles nákladnej prepravy a tržieb v ZSSK Cargo začiatkom tohto roka sa prejavuje na výpadku tržieb ŽSR v objeme okolo 6,639 mil. € mesačne. ŽSR majú pre tento rok uzavreté zmluvy o prístupe na dráhu s 25 dopravcami s predpokladanými dopravnými výkonmi celkom 150,719 mil. €. Oproti minulému roku to predstavuje prepad o 34,4 %. Plánovaný výpadok sa týka len očakávaného poklesu objemu nákladnej dopravy o 46,2 % na 92,019 mil. €. Očakávaný pokles dopravných výkonov sa tak prejavuje do nižších poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty. Plánovaný objem osobnej dopravy na železnici v tomto roku 58,700 mil. € je na tej istej úrovni ako vlani.
ŽSR vlani vykázali predbežne stratu 36,583 mil. € a medziročne ju znížili o 23,8 %. V porovnaní s vlaňajším plánom bola strata nižšia o 13,4 %. Minuloročné výnosy ŽSR medziročne vzrástli o 6,6 % na 502,517 mil. € a náklady vo výške 539,100 mil. € boli vyššie o 3,8 %. V januári tohto roka ŽSR vykázali stratu 3,243 mil. €, keď bola medziročne nižšia o 38 %. Prevádzkové výnosy v prvom mesiaci tohto roku boli nižšie o 17,8 % a predstavovali 33,007 mil. €, z toho poplatky za použitie tratí klesli o 29,2 % na 13,458 mil. €. Prevádzkové náklady vzrástli o 3,7 % na 36,250 mil. €, keď osobné náklady stúpli o 6,8 % na 16,815 mil. € a ostatné prevádzkové náklady klesli o 10,3 %. Pri predpokladanom rovnakom trende vo vývoji finančnej a hospodárskej krízy počas celého tohto roka a pri zachovaní súčasnej zamestnanosti v ŽSR predpokladaná strata v tomto roku predstavuje 141,597 mil. €. Výnosy by mali dosiahnuť 396,223 mil. € a náklady 537,820 mil. €. ŽSR potrebujú pre krytie prevádzkových potrieb na tento rok dodatočné zdroje vo výške 69,906 mil. €, z toho čisté prevádzkové zdroje 61,608 mil. €.
ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 958,11 mil. €. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh. ŽSR mali k 1. januáru tohto roku 17 564 zamestnancov, od konca roku 2007 do konca roku 2008 ich počet klesol o 325, resp. o 1,8 %. Priemerná mzda v ŽSR vlani medziročne stúpla o 6,4 % a koncom vlaňajška dosiahla 22 098 Sk (733,52 €).
SITA
Pokles nákladnej prepravy a tržieb v ZSSK Cargo začiatkom tohto roka sa prejavuje na výpadku tržieb ŽSR v objeme okolo 6,639 mil. € mesačne. ŽSR majú pre tento rok uzavreté zmluvy o prístupe na dráhu s 25 dopravcami s predpokladanými dopravnými výkonmi celkom 150,719 mil. €. Oproti minulému roku to predstavuje prepad o 34,4 %. Plánovaný výpadok sa týka len očakávaného poklesu objemu nákladnej dopravy o 46,2 % na 92,019 mil. €. Očakávaný pokles dopravných výkonov sa tak prejavuje do nižších poplatkov za používanie železničnej dopravnej cesty. Plánovaný objem osobnej dopravy na železnici v tomto roku 58,700 mil. € je na tej istej úrovni ako vlani.
ŽSR vlani vykázali predbežne stratu 36,583 mil. € a medziročne ju znížili o 23,8 %. V porovnaní s vlaňajším plánom bola strata nižšia o 13,4 %. Minuloročné výnosy ŽSR medziročne vzrástli o 6,6 % na 502,517 mil. € a náklady vo výške 539,100 mil. € boli vyššie o 3,8 %. V januári tohto roka ŽSR vykázali stratu 3,243 mil. €, keď bola medziročne nižšia o 38 %. Prevádzkové výnosy v prvom mesiaci tohto roku boli nižšie o 17,8 % a predstavovali 33,007 mil. €, z toho poplatky za použitie tratí klesli o 29,2 % na 13,458 mil. €. Prevádzkové náklady vzrástli o 3,7 % na 36,250 mil. €, keď osobné náklady stúpli o 6,8 % na 16,815 mil. € a ostatné prevádzkové náklady klesli o 10,3 %. Pri predpokladanom rovnakom trende vo vývoji finančnej a hospodárskej krízy počas celého tohto roka a pri zachovaní súčasnej zamestnanosti v ŽSR predpokladaná strata v tomto roku predstavuje 141,597 mil. €. Výnosy by mali dosiahnuť 396,223 mil. € a náklady 537,820 mil. €. ŽSR potrebujú pre krytie prevádzkových potrieb na tento rok dodatočné zdroje vo výške 69,906 mil. €, z toho čisté prevádzkové zdroje 61,608 mil. €.
ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním 958,11 mil. €. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh. ŽSR mali k 1. januáru tohto roku 17 564 zamestnancov, od konca roku 2007 do konca roku 2008 ich počet klesol o 325, resp. o 1,8 %. Priemerná mzda v ŽSR vlani medziročne stúpla o 6,4 % a koncom vlaňajška dosiahla 22 098 Sk (733,52 €).
SITA