|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. októbra 2010
VÁŽNY: Na D1 sa neušetrí, ale prerobí
Hypotézy a hibernácia sú podľa bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho základné črty situácie vo výstavbe diaľnic na Slovensku po ...
Zdieľať
Ľubomír Vážny
Foto: SITA/Dušan Hein
BANSKÁ BYSTRICA 18. októbra (WEBNOVINY) - Hypotézy a hibernácia sú podľa bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho základné črty situácie vo výstavbe diaľnic na Slovensku po prvých sto dňoch súčasnej vlády. Ako Vážny uviedol na pondelkovej tlačovej besede, hibernáciou myslí to, že Slovensko bude podľa neho vo výstavbe diaľnic spať viac rokov. "Inak by už po sto dňoch vládnutia vláda konečne povedala, kde bude stavať, kedy bude stavať a hlavne za čo bude stavať," povedal Vážny.
Súčasný minister dopravy Ján Figeľ podľa neho ponúka namiesto výstavby diaľnic len amatérske hypotézy. Ako ničím nepodloženú hypotézu označil Figeľovo tvrdenie, že na výstavbe diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom ušetrí nová vláda 330 miliónov eur v porovnaní s tým, za koľko ju prostredníctvom PPP projektov plánovala postaviť minulá vláda. Figeľ podľa Vážneho hypoteticky porovnáva to, čo ministerstvo túži vysúťažiť, s reálnymi, v súťaži vygenerovanými cenami. "Podľa môjho názoru, a dovolím si tvrdiť, že aj podľa názoru odborníkov, neušetrí 330 miliónov eur, ale prerobí 210 miliónov eur. Pretože len ukončenie týchto všetkých stavieb bude trvať možno do roku 2020 a len prepočet inflácie z dôvodu oddialenia a dlhšej dobe výstavby urobí takúto sumu v tom rozdiele," povedal Vážny. Na otázku, ako sa dopracoval k číslu 210 miliónov eur straty, odpovedal: "Ja som si načrtol to, že koľko tá stavba by bola zakontrahovaná, naznačil som si, za aký čas je posunutá jej realizácia a prepočítal som si tam inflačné koeficienty podľa posledných desať rokov nejaký priemer. A vyšlo mi to: strata 210 miliónov eur oproti súčasnému vykontrahovanému stavu."
Figeľom deklarovaný začiatok výstavby ďalších úsekov D1 na jar budúceho roka je podľa Vážneho absolútnym nezmyslom. Predpokladá, že úsek v Sučanoch sa začne stavať najskôr o štyri roky.
Vážny uznáva, že z eurofondov sú najlacnejšie prostriedky na výstavbu diaľnic a mali by sa využívať v prvom rade. "Ale kapacita eurofondov je jedna miliarda eur, 50 % z nich je už zazmluvnených a zvyšných 50 % teraz dobieha. Za čo chce potom stavať, to je pre mňa naozaj otázne," uviedol exminister Vážny.
SITA
BANSKÁ BYSTRICA 18. októbra (WEBNOVINY) - Hypotézy a hibernácia sú podľa bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho základné črty situácie vo výstavbe diaľnic na Slovensku po prvých sto dňoch súčasnej vlády. Ako Vážny uviedol na pondelkovej tlačovej besede, hibernáciou myslí to, že Slovensko bude podľa neho vo výstavbe diaľnic spať viac rokov. "Inak by už po sto dňoch vládnutia vláda konečne povedala, kde bude stavať, kedy bude stavať a hlavne za čo bude stavať," povedal Vážny.
Súčasný minister dopravy Ján Figeľ podľa neho ponúka namiesto výstavby diaľnic len amatérske hypotézy. Ako ničím nepodloženú hypotézu označil Figeľovo tvrdenie, že na výstavbe diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom ušetrí nová vláda 330 miliónov eur v porovnaní s tým, za koľko ju prostredníctvom PPP projektov plánovala postaviť minulá vláda. Figeľ podľa Vážneho hypoteticky porovnáva to, čo ministerstvo túži vysúťažiť, s reálnymi, v súťaži vygenerovanými cenami. "Podľa môjho názoru, a dovolím si tvrdiť, že aj podľa názoru odborníkov, neušetrí 330 miliónov eur, ale prerobí 210 miliónov eur. Pretože len ukončenie týchto všetkých stavieb bude trvať možno do roku 2020 a len prepočet inflácie z dôvodu oddialenia a dlhšej dobe výstavby urobí takúto sumu v tom rozdiele," povedal Vážny. Na otázku, ako sa dopracoval k číslu 210 miliónov eur straty, odpovedal: "Ja som si načrtol to, že koľko tá stavba by bola zakontrahovaná, naznačil som si, za aký čas je posunutá jej realizácia a prepočítal som si tam inflačné koeficienty podľa posledných desať rokov nejaký priemer. A vyšlo mi to: strata 210 miliónov eur oproti súčasnému vykontrahovanému stavu."
Figeľom deklarovaný začiatok výstavby ďalších úsekov D1 na jar budúceho roka je podľa Vážneho absolútnym nezmyslom. Predpokladá, že úsek v Sučanoch sa začne stavať najskôr o štyri roky.
Vážny uznáva, že z eurofondov sú najlacnejšie prostriedky na výstavbu diaľnic a mali by sa využívať v prvom rade. "Ale kapacita eurofondov je jedna miliarda eur, 50 % z nich je už zazmluvnených a zvyšných 50 % teraz dobieha. Za čo chce potom stavať, to je pre mňa naozaj otázne," uviedol exminister Vážny.
SITA