Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

21. októbra 2010

Vážny kritizuje prístup vlády k výstavbe diaľnic



Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať ...



Zdieľať
dialnica Ilustračné foto: SITA/Rastislav Ovšonka

BRATISLAVA 21. októbra (WEBNOVINY) - Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať vo výstavbe diaľnic. "Prezentované plány zďaleka nenahradia plány, ktoré boli rozbehnuté za vlády Roberta Fica," uviedol počas rozpravy k návrhu uznesenia, ktorým má parlament požiadať vládu o podanie správy o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Ján Figeľ podľa poslanca Vážneho zavádza verejnosť, ak tvrdí, že nahradí pozastavenú výstavbu 75-kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. "Náhrada financovania výstavby diaľnic eurofondami je prakticky nerealizovateľná," zdôraznil opozičný poslanec. Bude podľa neho zaujímavé, o koľko viac prostriedkov zabezpečí súčasná vláda na financovanie výstavby diaľnic z eurofondov. "Prečo je potrebné zvyšovať cenu diaľničných nálepiek o 40 percent, keď bude na výstavbu diaľnic dosť prostriedkov z Európskej únie," spýtal sa Vážny.

Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic. Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre," povedal. Terajšia vláda pritom podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. "Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha," zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná. "Chýba mi koncepcia a ťah na bránku," povedal poslanec za Smer-SD. Ministerstvo dopravy podľa Vážneho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Roberta Fica predražená.

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
SLOVCA vyhodnotila inovatívne projekty
<< predchádzajúci článok
Poznáme víťazov súťaže Najlepšia ročná správa