|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. októbra 2010
Vážny kritizuje prístup vlády k výstavbe diaľnic
Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Rastislav Ovšonka
BRATISLAVA 21. októbra (WEBNOVINY) - Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať vo výstavbe diaľnic. "Prezentované plány zďaleka nenahradia plány, ktoré boli rozbehnuté za vlády Roberta Fica," uviedol počas rozpravy k návrhu uznesenia, ktorým má parlament požiadať vládu o podanie správy o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Ján Figeľ podľa poslanca Vážneho zavádza verejnosť, ak tvrdí, že nahradí pozastavenú výstavbu 75-kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. "Náhrada financovania výstavby diaľnic eurofondami je prakticky nerealizovateľná," zdôraznil opozičný poslanec. Bude podľa neho zaujímavé, o koľko viac prostriedkov zabezpečí súčasná vláda na financovanie výstavby diaľnic z eurofondov. "Prečo je potrebné zvyšovať cenu diaľničných nálepiek o 40 percent, keď bude na výstavbu diaľnic dosť prostriedkov z Európskej únie," spýtal sa Vážny.
Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic. Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre," povedal. Terajšia vláda pritom podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. "Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha," zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná. "Chýba mi koncepcia a ťah na bránku," povedal poslanec za Smer-SD. Ministerstvo dopravy podľa Vážneho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Roberta Fica predražená.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA
Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic. Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. "Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre," povedal. Terajšia vláda pritom podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. "Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha," zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná. "Chýba mi koncepcia a ťah na bránku," povedal poslanec za Smer-SD. Ministerstvo dopravy podľa Vážneho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Roberta Fica predražená.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav - SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA